Pavyzdžiui, Vilniaus rajono Didžiosios Riešės gyvenvietėje nuo 2024 metų moksleiviams duris atvers dar viena mokykla – Šiaurės licėjus. Šiuo metu Šiaurės licėjus turi dvi augančias mokyklas Vilniaus centre A.Juozapavičiaus gatvėje ir Kauno senamiesčio Rotušės aikštėje.
Apie tai, kokia bus naujoji mokykla ir kaip architektūriniai sprendimai prisideda prie šiaurietiškos ugdymo krypties įgyvendinimo, pasakoja Šiaurės licėjaus direktorė Eglė Sidorova ir mokyklą suprojektavusios bendrovės „2L Architects“ direktorė Viktorija Blažienė.
Galimybė mokytis arčiau namų
Matant augančius gyvenamuosius rajonus Vilniaus šiaurinėje dalyje ir girdint tėvų poreikį naujai mokyklai, nuspręsta licėjų statyti būtent Didžiojoje Riešėje. Tikimasi, kad naujoji mokykla itin išsiplėtusios Didžiosios Riešės, Gulbinų, Bajorų, Bendorėlių bei kitų augančių aplinkinių gyvenviečių vaikams užtikrins galimybę mokytis arčiau namų.
Naujosios mokyklos projektavimas Didžiojoje Riešėje pradėtas jau pavasarį. Mokyklą numatyta statyti trimis etapais, kuomet pirmieji mokytis pradės pradinukai ir bus atidarytas 180 vietų Šiaurės licėjaus darželis vaikams nuo 1,5 m. iki 5 m. „Taip per kelerius metus mokykla bus užauginta iki gimnazijos“, – planais dalijasi Šiaurės licėjaus direktorė E.Sidorova.
Naujasis Šiaurės licėjus kuriasi nuosavame 2 hektarų ploto sklype, individualių namų rajone netoli nuo pagrindinio kelio į Molėtus. Mokykloje bei jos teritorijoje ketinama sukurti saugią, draugišką aplinką, bus kreipiamas dėmesys į aplinkinių gatvių saugumą bei rūpinamasi bendruomenės informuotumu, kad vaikai į mokyklą galėtų atvykti ir patys, pėsčiomis ar dviračiais, paspirtukais.
„Rajono susisiekimo infrastruktūra sparčiai tvarkoma, tad planuojama, jog atskirais pėsčiųjų ir dviračių takais vaikai galės atvykti į mokyklą savarankiškai iš Riešės pusės ir nuo Molėtų plento, greta einančiu keliu. Mokyklos teritorijoje bus įrengta stoginė, skirta laikyti dviračiams, paspirtukams ir kitoms nemotorinėms transporto priemonėms, – pasakojo „2L Architects“ vadovė V.Blažienė. – Apskritai, susisiekimas, galimybė patogiai patekti į mokyklą – vienas svarbiausių jos patrauklumą lemiančių veiksnių. Todėl prie mokyklos įsikurs erdvi automobilių aikštelė ir specialios mokiniams saugiai išleisti skirtos vietos, taip vadinamosios „pabučiuok ir važiuok“ (angl. kiss and drive)“.
Mokykla yra šalia kelio, tad patogiai pasiekiama automobiliu. Rūpinantis saugumu, tarp mokyklos ir važiuojamosios dalies bus sukurta želdiniais apsodinta buferinė zona, o visa mokyklos teritorija – aptverta tvora. Į mokyklos teritoriją bus patenkama pro vartelius, užtikrinant įeigos kontrolę.
Šiaurietiško ugdymo idėjas perteiks ir mokyklos architektūra
Mokykloje vadovaujamasi šiaurietiško ugdymo principais, iš kurių vienas svarbiausių – bendruomeniškumas, kurį kuria mokiniai, jų tėvai bei mokytojai. Į bendruomeniškumo puoselėjimą orientuota ir naujosios mokyklos architektūra.
„Manome, kad mokyklos erdvės turi jungti, o ne skirti. Todėl pastate bus daug stiklinių, stumdomų pertvarų. Pavyzdžiui, mokytojų kambarys dideliais atvirais stikliniais langais bus įkurdintas šalia pagrindinės vaikų erdvės, – apie būsimas modernias erdves pasakoja E. Sidorova. – Tikimės, kad į mokyklos veiklas įsitrauks ir tėvai. Norime, kad mokinių tėveliai įsilietų į mokyklos bendruomenę dar labiau“.
Kalbėdama apie bendruomeniškumą, mokyklos direktorei antrina ir V.Blažienė: „Nepaisant to, kad gyventojų šiuose rajonuose ypač daug, socialinės infrastruktūros trūksta. Tad viliamasi, kad mokykla taps ne tik mokymosi, bet ir bendruomenės centru – vieta, kur galima atvykti sportuoti, medituoti, organizuoti renginius ar burtis visų amžiaus grupių žmonėms“.
Pasak V.Blažienės, mokykloje bendrosioms erdvėms bus skiriamas labai didelis dėmesys: „Jos bus įrengtos visoje mokykloje. Vienos – tylesnės, kamerinės, skirtos mokytis ar mažesnėms grupelėms susitikti. Kitos – aktyvesnės, orientuotos į didesnius renginius ar aktyviai leidžiamas pertraukas, kai norisi išsilakstyti ir išsikalbėti“.
Bene didžiausia architektūrinė mokyklos įdomybė, taip pat kalbanti apie ribų naikinimą ir bendruomeniškumą, yra prie pagrindinio įėjimo esantis po stogu įsikūręs amfiteatras, kurį galima naudoti kaip tribūnas po stogu renginių metu ar tiesiog smagiai leisti laiką lauke. Mokyklos viduje ir lauke esantys amfiteatrai susisieja ir taip tarsi trina ribą tarp vidaus ir lauko, tarp žmonių.
„Lietuvoje ir užsienyje esame suprojektavę ne vieną mokyklą. Kiekviena jų skiriasi savo mokymo principais, tiksline auditorija. Visgi savaip mokyklos tipologija visur yra ta pati, todėl sukaupta vertinga patirtis padeda suprojektuoti šias bendruomenines lavinimo įstaigas praktiškesnes, atsparesnes „vaikų stichijai“, skatinančias mokytis ir burtis“, – sako „2L Architects“ vadovė.
Vienas mokyklos išskirtinumų – baseinas
VšĮ Šiaurės licėjus veiklą vykdo jau septynerius metus. Mokykla Didžiojoje Riešėje – trečioji šio vardo ugdymo įstaiga Lietuvoje.
„Vadovaujamės sukaupta patirtimi ir geriausiais Šiaurės šalių ugdymo pavyzdžiais, todėl į naująją mokyklą bus perkelta tik tai, kas pasiteisino ankstesnėse. Pavyzdžiui, tylos kambarys, didelės sporto ir šokių salės. Dauguma klasių bus universalios, kad jose po pamokų galėtų vykti įvairūs būreliai“, – sako E.Sidorova.
Manoma, kad vaikams ir tėvams viena patraukliausių mokyklos erdvių bus baseinas, skirtas mokytis plaukti. Juo naudotis taip pat galės mokiniai iš kitų Šiaurės licėjaus padalinių, pavyzdžiui, licėjaus, esančio Vilniaus centre, mokiniai.
Šiaurės licėjus yra „Alma littera“ įmonės grupių dalis. „Mūsų akcininkai mato prasmę investuoti į mokyklą bei užtikrinti Lietuvos vaikams visoje Europoje bene labiausiai vertinamą šiaurietišką ugdymo modelį“, – sako Paulius Dambrauskas, „Alma littera“ įmonių grupės vadovas.