Vilniaus Naujininkų bendruomenė pirmadienį išplatino pranešimą žiniasklaidai, kuriame išdėstė savo skaudulius dėl skambiu pavadinimu pavadinto projekto „Vilnius Connect“.
Gyventojai: lūkesčiai neišpildyti
Pasak nuo pradžios procese dalyvaujančios Naujininkų gyventojos Rūtos Petkutės, savivaldybės atstovai, pradėdami procesą iš naujo žadėjo teikti prioritetą viešajam interesui.
„Kadangi šį projektą įgyvendina ne privatus nekilnojamojo turto vystytojas, o Vilniaus miesto savivaldybė ir valstybinė įmonė „Lietuvos geležinkeliai“, akivaizdu, kad jie turėtų teikti prioritetą viešajam interesui. Tam susitikimuose ne kartą žodžiu yra pritarę ir savivaldybės
atstovai. Tad įsitraukę į procesą tikėjomės būti išgirsti“, – sakė ji.
Tačiau, anot R.Petkutės, per dvejus metus trukusį raštų siuntinėjimą gyventojų poreikiai ir lūkesčiai taip ir nebuvo išpildyti.
2019 metais įvyko architektūrinės-urbanistinės kūrybinės dirbtuvės, kurių rezultatai, panašu, tenkino gyventojų lūkesčius. Tačiau dabar, pasak gyventojų, detalaus plano brėžiniuose daug žalumos ir darnaus judumo idėjų Naujininkuose taip ir neatsirado. Iki kovo 18 dienos gyventojai gali teikti pastabas teritorijos detalaus plano projektui.
„Susitikimuose su savivaldybe ir „Vilniaus Connect“ atstovais ne kartą akcentavome tragišką šios Naujininkų dalies triukšmo ir taršos situaciją, prašydami jos bent jau nebloginti didinant automobilių srautus į projektuojamus biurų pastatus. Savivaldybė dalino pažadus apie „žaliąją jungtį su Šviesos skveru“ ir buferį sukuriančią „žaliąją zoną“, tačiau siūlomame detaliajame plane nieko panašaus nėra“, – tikino Naujininkų gyventojų iniciatyvinės grupės atstovė Monika Kondratavičiūtė.
Pasak jos, vietoj žadėtos pėsčiųjų alėjos gyventojai gavo dvi paraleliai einančias ir automobilinį eismą prioretizuojančias bei naujus biurus aptarnausiančias gatves: automobilių eismas paliktas Pelesos gatvėje, o naujai projektuojama gatvė iš esmės taps senamiesčio aplinkkeliu, į kurį bus nukreiptas ir tranzitinis eismas. Tuo tarpu apie reikšmingesnę želdinių plėtrą Naujininkų pusėje nei plano brėžiniuose, nei aiškinamajame rašte neužsimenama.
„Tai ką siūlo detalusis planas yra kosmetiniai, jokios ilgalaikės kokybės darniam judumui nekuriantys sprendiniai, neatspindintys šiuolaikinių urbanistinių tendencijų ir visiškai neįsiklausantys į gyventojų poreikius“, – teigia M.Kondratavičiūtė.
Konkursas – pirmas iš daugelio
Vilniaus miesto savivaldybės vyr. miesto architekto skyriaus patarėjo Vytauto Lelio teigimu, detaliojo plano rengimo metu buvo glaudžiai bendradarbiauta su Naujininkų ir Naujamiesčio seniūnija. Taip pat buvo parengta Naujininkų studija, kuriose esminiai sprendiniai buvo aptarti su bendruomene.
Praėjusių metų rugpjūtį buvo pristatytas ir detaliojo plano sprendiniams atliktas strateginis pasekmių aplinkai vertinimas. O dabar, kovo 18 dieną, numatomas viešas detaliojo plano sprendinių aptarimas.
„Dialogas su visuomene buvo vykdomas viso detaliojo plano metu, buvo surengta bent 10 viešinimo susitikimų vietoj įprastų 2-ų. Sieksime tolimesnius etapus viešinti ne mažiau intensyviai, nes teritorija svarbi viso Vilniaus gyventojams. Patvirtinus detalųjį planą, numatomi projektiniai pasiūlymai, kurių metu tiek užduotys, tiek sprendiniai bus derinami su visuomene“, – 15min aiškino jis.
Anot jo, detalusis planas iš viso apima daugiau nei 32 ha dydžio teritoriją. Šioje teritorijoje yra ne tik geležinkelio stotis, stoties aikštė, bet ir pramoninė teritorija palei geležinkelio bėgius, o visai konversijos zonai numatomi architektūriniai konkursai.
Tuo tarpu geležinkelio stoties ir stoties aikštės rekonstravimo konkursas – pirmasis konkursas ir skelbiamas jau dabar.
„Vadovaujamės detaliojo plano rengimo proceso metu gautomis ekspertų ir bendruomenės rekomendacijomis, ir skelbiame architektūrinį konkursą šiai daliai. Suprantame, kad detalusis planas nepateiks architektūrinių atsakymų – geriausią idėją galima atrinkti tik architektūriniame konkurse. Dėl to, architektūrinio konkurso sąlygose stoties aikštei – eismo, pėsčiųjų ir dviratininkų organizavimo/jungčių su kitomis miesto dalimis, kultūros paveldo ir kiti reikalavimai bus pateikiami kaip užduotis“, – kalbėjo jis.
Gairės jau aiškios
Martynas Burba, „Lietuvos geležinkelių“ atstovas, 15min sakė, kad detaliajame plane yra nubrėžtos gairės, ne sprendiniai, kurios šiame etape jau yra aiškios.
„Siekiant geriau integruoti Naujininkų rajoną į miestą planuojama įrengti naują jungtį virš bėgių, ruošdamiesi „Rail Baltica“ projektui ir didesniam keleivių skaičiui numatome atnaujinti esamą geležinkelio stoties pastatą, o savivaldybė savo ruožtu planuoja gerinti viešąją miesto infrastruktūrą – pertvarkyti Stoties aikštę ir sukurti naują viešojo transporto terminalą“, – kalbėjo jis.
Anot M.Burbos, detalusis planas šiuo atveju numato tik šių objektų lokaciją teritorijoje ir esminius reglamentus: paskirtį, maksimalų dydį ir aukštį, bet detalizuoti sprendiniai bus pateikti būtent architektų. Jų pasiūlyti sprendiniai turės atitikti detalųjį planą.
„Mūsų vizijoje, jog iš uždaros ir pramoninės teritorijos čia atsirastų naujas traukos centras su laisvalaikio ir paslaugų erdvėmis, patogiomis jungtimis pėstiesiems, dviratininkams ir visiems besirenkantiems patogias bei žalias keliones traukiniais, kurie Vilnių sujungs ir su Europos sostinėmis“, – aiškino jis.
Žada didžiulę pertvarką
15min primena, kad tarp Geležinkelio ir Pelesos gatvių esančią daugiau kaip 30 hektarų teritoriją ir jos prieigas planuojama pertvarkyti į daugiafunkcinį verslo ir susisiekimo centrą. Numatoma sujungti Naujininkų rajoną su Naujamiesčiu ir Senamiesčiu.
2018 metų vasarą „Lietuvos geležinkeliai“ su sostinės savivaldybe pasirašė ketinimų protokolą, pagal kurį per 5–10 metų planuojama modernizuoti Vilniaus stoties teritoriją: sujungti geležinkelio bei autobusų stotis, perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę, taip pat plėtoti komercinius objektus.
2019 metais projekto, vadinamo „Vilnius connect“, architektūrinėse dirbtuvėse buvo kuriama stoties teritorijos vizija. Plėtros koncepcijos rengiamos jų rezultatų pagrindu bei atsižvelgiant į ekspertų rekomendacijas.
2019 metų lapkritį Vilniaus miesto savivaldybė, „Lietuvos geležinkeliai“, „Vilniaus autobusų stotis“ ir „Baltisches Haus“ pasirašė ketinimų protokolą, kuriuo įmonės įsipareigojo prisidėti prie sostinės stoties atnaujinimo projekto „Vilnius Connect“. Remiantis šiuo susitarimu, turėtų būti rekonstruota ir pati autobusų stotis.
„Vilniaus autobusų stotis“ ketina inicijuoti esamos Autobusų stoties teritorijos pertvarką, skirti resursų ir finansuoti stoties rekonstrukcijos projektą.
Estai jau išsirinko projektą
15min primena, kad Talinas išsirinko žymios architektės Zahos Hadid biuro „Zaha Hadid Architects“ projektą pagrindiniam „Rail Baltica“ terminalui. Prie projekto prisidėjo ir vietinė architektų studija „Esplan“.
Projekto metu bus sukurtas integruotas 10 ha centras, skirtas tarptautinėms, nacionalinėms ir vietinėms geležinkelių paslaugoms.
Į šį centrą bus integruotas tramvajų eismas kartu su autobusų stotimi.