Alytuje kilo triukšmas dėl XIX amžiuje pastatyto geležinkelio viaduko – pėsčiųjų perėjos. Teritorijoje šiuo metu statoma parduotuvė „Norfa“ ir gyventojai sunerimo, kad istorinis statinys bus nugriautas.
Per viaduką – į Sibirą
Alytuje prie senojo XIX amžiuje pabaigoje statyto geležinkelio tiltelio (viaduko) – pėsčiųjų perėjos, jungiančios Dainavos ir Vidzgirio mikrorajonus, statoma parduotuvė „Norfa“. Šis viadukas alytiškiams svarbus, nes nuo 1940 metų, vykdant masinius trėmimus visoje Lietuvoje, per jį traukinių ešelonai judėjo į Sibirą.
„Alytaus mieste XIX amžiuje buvo supiltas pylimas ir nutiesta geležinkelio linijos atšaka į Varėną, nuo pagrindinio kelio, kurio maršrutas buvo Sankt Peterburgas (Rusija)–Varšuva (Lenkija), nuo 1940 metų, vykdant masinius trėmimus visoje Lietuvoje, per šį istorinį Alytaus geležinkelio viaduką judėjo traukinių ešelonai į amžino įšalo žemę. Todėl šį geležinkelio viaduką privalome išsaugoti ateities alytiškių kartoms, kaip mūsų istorinę atmintį“, – rašyta Alytaus apskrities naujienų portalų danielius.net straipsnyje.
Architektas: Alytaus paveldą privalu saugoti
Anksčiau Kultūros paveldo departamento (KPD) Alytaus skyriaus vedėjas Alius Baranauskas 15min sakė, kad viadukas nėra įrašytas į kultūros vertybių registrą.
„Jokio juridinio pagrindo stabdyti darbus, kažką trukdyti verslininkams nėra. Miestas nenusprendė, kad jiems toks objektas reikalingas kaip kultūros paveldo objektas“, – teigė jis.
Būtent šis teiginys supykdė architektą ir urbanistą Jurgį Rimvydą Palį, kurio nuomone, – jei paveldas nėra įtrauktas į Kultūros vertybių sąrašą, būtent KPD specialistų pareiga pasirūpinti, kad tokių problemų nekiltų.
„Alytuje labai mažai paveldo, todėl kiekvieną daiktą reikia saugoti. Šis viadukas yra statytas užpraėjusiame šimtmetyje ir visai nekliudo. Juk galima patraukti tą „Norfą“ kelis metrus. Jei A.Baranauskas to nesupranta, tada jis visiškai nesupranta, kas yra paveldas. Ne tik bažnyčios ir paveikslai yra vertingi. Anot japonų, viskas susideda iš smulkmenų. Jeigu mes darydami didelius daiktus sugebėtume išsaugoti svarbias smulkmenas, nusakančias miesto savastį, tokiu atveju mūsų kultūra būtų aukšta“, – 15min sakė jis.
Viadukas-perėja bus išsaugotas
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis 15min informavo, kad viaduko-perėjos bendrovė griauti neplanuoja ir objektas bus įkomponuotas projekte.
„Parduotuvę ketiname atidaryti kitais metais. Taip pat norėtume patvirtinti, kad statant pastatą istorinis statinys, apie kurį eina kalba, bus išsaugotas ir sutvarkytas. Viadukas bus įkomponuotas į pastatą“, – patikino jis.
Be to, portalas alytausgidas.lt rašo, kad prekybos paskirties pastato Topolių gatvėje statybos projekte nurodoma, kad nors tunelis patenka į sklypo plotą, parduotuvė buvo patraukta nuo jo, o šis įkomponuotas į bendrą naujo statinio aplinką šiaurinėje jo pusėje.
Be to, kilus visuomenės ir architektų bendruomenės pasipiktinimui, kad istorinis statinys nėra įtrauktas į Kultūros vertybių registrą, KPD Alytaus skyriaus vedėjas A.Baranauskas tarnybiniu pranešimu pasiūlė kuo skubiau inicijuoti buvusio geležinkelio tiltelio, esančio Topolių gatvėje, įrašymą į Kultūros vertybių registrą, „taip apsaugant objektą nuo visiško sunaikinimo“. Skelbiama, kad vadovaujantis šiuo tarnybiniu pranešimu, KPD direktorė Diana Varnaitė pasirašė įsakymą, kuriuo inicijuoja buvusio geležinkelio tiltelio Alytuje įrašymo į Kultūros vertybių registrą procedūrą.
„Kultūros paveldo departamento Alytaus skyrius, vadovaudamasis Nekilnojamojo kultūros apsaugos įstatymo 9 str. 3 p., surašė reikalavimą statytojams bendrovei „Rivona“ sustabdyti geležinkelio tiltelio ardymo darbus ir negriauti akmeninio tiltelio, kol Kultūros paveldo departamento sudaryta Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba nuspręs, ar minėtam tilteliui reikalinga teisinė apsauga“, – rašoma KPD pranešime.