Tęsiant darbus šioje srityje, nustatyta, kad tais atvejais, kai statytojas yra savivaldybės administracija, ji statybą leidžiantį dokumentą išduoda pati sau, todėl egzistuoja įvairių piktnaudžiavimų rizika, kai gali būti nesilaikoma nustatytų terminų, paviršutiniškai vertinami pateikti dokumentai ar nefiksuojami įvairūs trūkumai.
Taip pat pasitvirtino ankstesnėje Vilniaus mieste darytoje analizėje nustatytos aplinkybės, kad statinio naujos statybos ir statinio rekonstrukcijos sąvokų tapatumas sudaro sąlygas korupcijos rizikai pasireikšti. Nustatyta atvejų, kai Panevėžio miesto savivaldybės administracija išdavė statybą leidžiančius dokumentus dėl pastatų rekonstrukcijos, nors projektais buvo siekiama sukurti iš esmės naujus statinius. Pavyzdžiui, keturi Panevėžio statiniai, kurių bendras plotas apie 211 m2, buvo „rekonstruoti“ į beveik 1 800 m2 bendrojo ploto daugiabutį namą.
Analizės metu nustatyti atvejai, kai sudaromos sąlygos projektuoti ir statyti faktiškai gyvenimui ir (ar) poilsiui pritaikytus pastatus, tačiau jų paskirtis nurodoma kaip administracinės ar pagalbinio ūkio paskirties pastatai, o savivaldybių administracijos išduoda statybą leidžiančius dokumentus tokių pastatų statybai.
Pavyzdžiui, Panevėžio mieste statybą leidžiantis dokumentas buvo išduotas dėl administracinės paskirties pastato paprastojo remonto, tačiau minėtame projekte, kaip atskiri nekilnojamojo turto vienetai, suformuotos gyvenamosios patalpos, kurias siūloma įsigyti nekilnojamojo turto skelbimų portaluose.
Valstybinių ir regioninių parkų apsaugos reikalavimai draudžia viename sklype statyti daugiau nei vieną gyvenamąjį namą. Tačiau praktikoje galimai „ieškoma išeičių“ projektuojant ir statant negyvenamuosius pagalbinio ūkio paskirties pastatus, kuriems taikomi paprastesni statybą leidžiančio dokumento gavimo, techniniai reikalavimai, statinio užbaigimo ir įteisinimo reikalavimai ar numatytos galimybės paprastai pakeisti statinio paskirtį.
Atlikdami analizę pareigūnai pastebėjo, kad už savavališkų statybų vykdymą numatytos sankcijos neatgraso nuo pažeidimų darymo. Korupcijos rizikos analizės metu nustatytos aplinkybės buvo perduotos Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai, kuri dėl penkių atvejų surašė savavališkos statybos aktus, privalomuosius nurodymus nevykdyti jokių statinio ar jo dalies statybos darbų bei pašalinti savavališkos statybos padarinius.
STT pasiūlymai dėl nustatytų korupcijos rizikų pateikti savivaldybėms, Aplinkos ministerijai, Ekonomikos ir inovacijų ministerijai, Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai. Šios institucijos per 3 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.
Korupcijos rizikos analizę rasite čia.