DNB tyrimas: jauni verslai – mažesni ir lankstesni

Per keletą pastarųjų metų įsikuria vis daugiau smulkesnių įmonių, kurios įdarbina vos kelis darbuotojus, uždirba mažesnes pajamas ir orientuojasi į kasdienių paslaugų ir produktų kūrimą. Keičiasi visuomenės požiūris į verslą – vis daugiau gyventojų drąsiau steigia įmones ir taip susikuria sau darbo vietą.
Verslo partneriai
Verslo partneriai / „Scanpix“ nuotr.
Temos: 2 Tyrimas DNB bankas

Tokias tendencijas parodė DNB banko užsakymu atliktas „Jauno verslo barometras“ tyrimas, kurio metu apklaustos 12-24 mėnesius rinkoje veikiančios Lietuvos įmonės.

„Tyrimas parodė, kad visuomenės mentalitetas keičiasi ir vis daugiau gyventojų nuosavą verslą vertina kaip realią galimybę susikurti stabilų pragyvenimo šaltinį – steigiasi daug smulkių įmonių, o  dauguma dirba pelningai ir ateityje planuoja plėtrą. Ši tendencija džiugina, nes didesnis žmonių verslumas skatina ūkio augimą, mažina nedarbą, atsiranda mažiau paskatų emigruoti. Be to, smulkūs verslai keičia rinkos santykius, didėja konkurencija, kyla produktyvumas ir ilgalaikėje perspektyvoje – eksporto rodikliai“, –  tyrimo rezultatus komentavo DNB banko valdybos narys ir prezidento pavaduotojas Šarūnas Nedzinskas.

Maži tapo dar mažesni

„Jauno verslo barometras“ parodė, kad auga mažiausių įmonių, kurių apyvarta neviršija 15 tūkst. eurų, dalis. Jei prieš dvejus metus mažiausių įmonių buvo ketvirtadalis, tai šiemet – jau trečdalis visų jaunų verslų.

Kitas jaunų verslų „susmulkėjimo“ įrodymas – daugėja bendrovių, kurios įdarbina vos 1-2 darbuotojus. Tokių verslų dalis sudaro 43 proc. visų jaunų įmonių, kai prieš dvejus metus tokių įmonių dalis sudarė 38 proc. Pasak Š. Nedzinsko, ši tendencija parodo, kad jaunose įmonėse dirba patys savininkai, kurie verslo pradžioje nelinkę rizikuoti ir samdyti naujų darbuotojų.

Beveik du trečdaliai (63 proc.) jaunų įmonių dirba pelningai – ši dalis nesikeičia jau trečius metus. 

Pastebima tendencija, kad jaunų įmonės renkasi veiklos sritis, kurios yra orientuotos į vidaus rinką – tai periodinio vartojimo ir kasdieninės paslaugos (šiose srityse dirbančios įmonės bendrai sudaro 43 proc. visų įmonių). Pastebima, kad šiemet atsirado daugiau įmonių, kurios užsiima tokiu verslu, kaip šokolado krautuvėlės, kepyklėlės, prekyba arbatomis ar vaistažolėmis. Anot DNB banko valdybos nario Š. Nedzinsko, akivaizdu, kad vis daugiau žmonių verslu paverčia savo hobį ir taip bando užsidirbti pragyvenimui.

Beje, beveik du trečdaliai (63 proc.) jaunų įmonių dirba pelningai – ši dalis nesikeičia jau trečius metus. 


Nuo prekybos mugėse iki madingo vardo


Lietuviško drabužių prekės ženklo „Adatytė“ įkūrėja Diana Lucinavičiūtė taip pat pastebi tendenciją, kad dabar kuriasi mažos įmonės, kuriose dirba vos keletas darbuotojų, o dalį paslaugų ar prekių jos perka iš kitų įmonių – taip dirbama lanksčiau, verslo rizika – mažesnė. Tačiau ilgainiui užsakymų skaičius didėja, todėl kyla poreikis augti. 

Vytauto Budrevičiaus nuotr./Diana Lucinavičiūtė
Vytauto Budrevičiaus nuotr./Diana Lucinavičiūtė

„Savą verslą pradėjau nuo prekybos mugėse, vėliau įsikūrė pirmoji parduotuvėlė. Dabar sostinės centre įsikūrusi „Adatytė“ jau gerai žinomas prekės ženklas Lietuvos mados pasaulyje – aktyviai dalyvaujame įvairiose parodose, plečiasi nuolatinis klientų ratas“ , – pasakoja verslininkė. Šiuo metu įmonėje dirba 8 darbuotojai.

Planuoja nuosaikiai augti 

Paklaustos apie verslo perspektyvas per ateinančius 6 mėnesius, daugiau nei pusė (60 proc.) jaunų įmonių ketina išlaikyti stabilų darbuotojų skaičių. Įmonių, kurios ketina plėsti darbuotojų skaičių, sumažėjo nuo 44 iki 33 proc.
Per ateinančius 6 mėnesius kas antras jaunas verslininkas ketina didinti pardavimus – panašiai tiek pat verslininkų didinti pajamas planavo ir praėjusiais metais. Tiesa, dabar verslininkai atsargesni – daugiau nei pusė apklaustųjų ketina pajamas didinti iki 25 proc. Gerokai sumažėjo verslininkų, kurie planuoja pajamas didinti 51 proc. ir daugiau.

Paklausti, kokius planuoja verslo plėtros būdus per ateinančius 6 mėn., daugelis verslininkų buvo  atsargūs – dauguma jų nurodė esamos produkcijos pardavimą dabartinėje rinkoje (69 proc.). Mažesnė įmonių dalis ketina  pristatyti naujas paslaugas ar produktus, skverbtis į naujas rinkas, atidaryti naujus padalinius ir filialus ar įsigyti kitus verslus.

„Jauno verslo barometrą“ šių metų rugsėjį atliko rinkos tyrimų bendrovė „SIC tyrimai“. Buvo apklausta 300 įmonių visoje Lietuvoje.
 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų