Ekspertės įžvalgos, kas padeda įgyvendinti sėkmingus IT projektus

Tam, kad įgyvendinamas IT projektas būtų sėkmingas, turi būti praeitas ne vienas etapas. Visų pirma teisingai pasirinkta įmonė, aiškiai suformuluoti poreikiai ir tikslai bei tinkamo mąstymo strategija. Kaip visa tai pasiekti komentuoja Lina Bisikirskienė, IT įmonės „Cognizant“ verslo analitikų praktikos vadovė, technologijų srities mokslų daktarė.
Lina Bisikirskienė, IT įmonės  „Cognizant“ verslo analitikų praktikos vadovė, technologijų srities mokslų daktarė
Lina Bisikirskienė, IT įmonės „Cognizant“ verslo analitikų praktikos vadovė, technologijų srities mokslų daktarė / „Cognizant“ nuotr.

Dinamiškas darbas

Kadangi įmonės veikla yra projektinė, tai garantuoja dinamišką darbą. Projektinėje įmonėje nuolat vystomas ne vienas skirtingas projektas.

„Cognizant“ dirba su tarptautinėmis įmonėmis, kurios yra įtrauktos į „Fortune 500“ (didžiausios JAV įmonės pagal apyvartą) sąrašą, ir specializuojasi tokiose sferose: elektroninė komercija, kompanijų vidinės sistemos (įvairus kompanijų procesų automatizavimas), finansai/draudimas (daugiausiai – procesų automatizavimas), bankų, tipografijos gigantai, transporto valdymo sistemos, rizikų valdymo sistemos, gamybos procesų automatizavimas, darbų planavimo platformos, logistikos/ pervežimo organizavimo platformos, socialiniai tinklai ir kt. Joms gali būti kuriami vidiniai kompanijos įrankiai arba išoriniai, kompanijos klientų naudojami įrankiai.

Tai atveria labai plačias galimybes specialistams augti ir tobulėti. Pirmiausia, jie gali plėsti savo profesinę patirtį ir bendrines technines žinias, nes dirbant prie skirtingų verslo sričių, tenka iš arčiau susipažinti, pavyzdžiui, aviacijos, komercijos, automobilizmo, finansų, logistikos sektorių veiklomis ir t.t. O siekiant sukurti sėkminga produktą, nepakanka tik gerai perprasti IT technines žinias, reikia įsigilinti ir į tos srities verslo logiką.

Antra, tai ir galimybė augti kaip profesionalui, dirbant su skirtingomis komandomis ir pasitelkiant naudojant įvairias technologijas ar taikant praktikoje skirtingus darbinius procesus. Vis kita komanda, įvairios technologijos, efektyvūs procesai padeda greičiau ir produktyviau spręsti klientui kylančią problemą.

O visa tai sujungus – tiek technines, tiek verslo, tiek minkštųjų įgūdžių žinias, atsiveria galimybės ir kitoms karjeros galimybėms. Projektinės kompanijos veiklos modelis bei augimas glaudžiai susijęs su galimybe sėkmingai vykdyti kuo daugiau projektų vienu metu. Ir taip atsiveria įvairios galimybės ir techninėse, ir vadovaujančiose pozicijose įvairiose pasaulio šalyse.

Kas nulemia projekto sėkmę

Sėkmingas IT projektas prasideda nuo tinkamai apsibrėžto rezultato. Tuomet dažnai kyla klausimas, o kas būna, kai poreikiai pasikeičia?

„Mūsų sėkmė susideda iš kelių pagrindinių komponentų. Visų pirma, labai aiškiai suprasti, ko klientui iš tikrųjų reikia. Kartais galime projektą vykdyti iš karto, nes būsimą rezultatą išsigryniname labai greitai. Kartais turime 2 mėnesių periodą (angl. discovery), kurio metu darome tiek esamos situacijos analizę, tiek galimų sprendimų paiešką. Tai būna tiek kuriant naują produktą, tiek atnaujinant jau esamas sistemas. Antras svarbus komponentas yra komandos įsitraukimas.

„Cognizant“ nuotr./Lina Bisikirskienė, IT įmonės „Cognizant“ verslo analitikų praktikos vadovė, technologijų srities mokslų daktarė
„Cognizant“ nuotr./Lina Bisikirskienė, IT įmonės „Cognizant“ verslo analitikų praktikos vadovė, technologijų srities mokslų daktarė

Mes, dažnai juokaudami, sakome, kad jaučiamės, kad dirbame kartu su klientu jo įmonėje, „sergame“ už jo sėkmę, ieškome sprendimų, dalyvaujame diskusijose, konsultuojame ar apmokome. Tai labai svarbi abipusė nauda, nes sukuria puikų, pasitikėjimu grįstą ryšį, komandos yra motyvuotos, klientas yra įsitraukęs bei puikiai jaučia pulsą. Trečias komponentas yra kompetencijos, tiek technologinės, tiek „minkštosios“. Tik jų abiejų pagalba galima užtikrinti sėkmingą bendradarbiavimą bei sudėtingų situacijų suvaldymą. Kelias nebūna rožėmis nuklotas, dažnu atveju klientai ateina tuomet, kai kitur sprendimo rasti nepavyksta. Tad tenka atliepti tiek nepasitikėjimą, tiek ir technologinius iššūkius. Stiprios komandos geba išnarplioti sudėtingas situacijas ir kartu su klientu išlaviruoti sėkmingo produkto link“, – dalijasi L.Bisikirskienė.

Tačiau sėkmė projekte, anot jos, nepriklauso nuo jo dydžio.

„Mūsų praktikoje yra projektų, kurie trunka 5-6 metus, su klientais turime ilgalaikius santykius. Dažnu atveju tai būna strateginės klientų kryptys, į kurias jie nuosekliai investuoja. Toks pavyzdys galėtų būti JAV klientas, kuris tiekia pramonei reikalingas saugos priemones, įrenginių priežiūros paslaugas bei kitus pramonės vystymui reikalingus produktus. Savo sektoriuje jis yra rinkos lyderis. Taip pat, turime nemažai finansinio sektoriaus projektų, kurių trukmė būna 2-3 metai. Tokio kliento pavyzdys galėtų būti vienas iš JAV bankų, kuris teikia pensijų fondo paslaugas. Šiam bankui buvo kuriamas sudėtingas technologinius sprendimas, skirtas pensijų fondų valdymui bei klientų pritraukimui“, – teigia ekspertė.

Projektinis mąstymas praplečia akiratį

Kartais gali susidaryti įspūdis, kad projektinis ir produktinis mąstymas yra du skirtingi dalykai.

„Taip tikrai nėra. Vienas be kito jie gyventi negali. Mūsų pavyzdžiai rodo, kad visuose įgyvendinamuose projektuose labai svarbu suprasti, kokio produkto dalis yra konkretus projektas. Yra projektų, kurie išpildo tik technologinius sprendimus, pavyzdžiui, duomenų migravimą, sistemų apjungimą. Nepriklausomai nuo to, visada turime suprasti, kokio rezultato siekiame ir kaip žinosime, kad jis sėkmingas. Vykdant projektą ir nesuprantant konteksto, labai sunku sėkmingai jį įgyventi. Kiekvieną dieną susiduriame su sprendimais, tad tik suprantant kaip veikia pagrindinė sistema (produktas), kas yra jos vartotojai, kas yra jų sėkmės kelias ir rezultatas, galime priimti tinkamus sprendimus ir nesugaišti per daug laiko diskusijoms. Kartais IT įmonės, vykdydamos projektus, bijo paskaičiuoti, kiek laiko buvo iššvaistyta bereikalingose diskusijose“, – vardija „Cognizant“ verslo analitikų praktikos vadovė.

Tad, pašnekovės teigimu, ir perėjimas nuo projektinio mąstymo prie produktinio yra akiračio plėtimas ir papildomų klausimų atsakymas, leidžiančių išvengti tipinių projekto vykdymo klaidų. Nepriklausomai nuo produkto, jam skirtas įgyvendinti projektas turi būti sėkmingai vykdomas.

Projektinė veikla, pasak pašnekovės, visgi nėra lengvas uždavinys. Komandos nariai turi turėti ne tik plačias technines kompetencijas, bet ir puikius socialinius įgūdžius arba kitaip vadinamas minkštąsias kompetencijas. Tuo pačiu, platus spektras skirtingų klientų plečia akiratį, skatina efektyvumą, lankstumą, leidžia dalintis patirtimi bei tobulėti.

Juk, jos teigimu, kiekvienas sutarties pasirašymas yra įsipareigojimas ne tik gerai išpildyti technologinius iššūkius, bet ir sukurti produktą, kuris kuria vertę ir turi atsiperkamumą klientui. Turima patirtis iš ankstesnių projektų suteikia galimybę tiksliau identifikuoti esamą situaciją, klientui paaiškinti galimus sprendimus bei įvertinti siekiamus rezultatus bei jų įtaką. Dažnu atveju tenka paaiškinti ir negatyvias pasekmes, ypač jei kalbame apie nepakankamą dėmesio skirimą saugumui ar kokybei. Šie aspektai visada turi prioritetą mūsų projektuose.

„Turime projektų, kurie vykdomi jau labai ilgai (4-5 metus), tai komandai kartais sunku yra atsisveikinti su klientu, kai projektas baigiasi. Mums tai yra labai gero bendradarbiavimo pavyzdys. Kalbant apie iššūkius, verta paminėti vieną iš JAV klientų, kurie teikia draudimo dokumentų tvarkymo paslaugas. Jie siekė atnaujinti savo turimą sprendimą. Didžiausias iššūkis buvo suvaldyti didelį egzistuojančios sistemos funkcionalumą ir sistemingai klientui padėti jį perkelti į naują technologinę aplinką. Tad tik aiškus rezultato identifikavimas bei nuoseklus prioritetų sustygavimas, leido suvaldyti projektą ir pasiekti gerų rezultatų“, – apibendrina technologijų srities mokslų daktarė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų