Sako, kad genialu yra tai, kas paprasta. Šviežias maistas ir kasdienio vartojimo prekės greitai, už patrauklią kainą, tiesiai į namus ar biurą, kliento nurodytu adresu. Technologijos atveria vartus pasiūlyti tokią, tiesiog genialiai paprastą paslaugą, tačiau ją įgyvendinti realybėje yra didelis iššūkis.
Prekybos tinklas „Fresh Market“ internetinės prekybosmaisto produktais ir kasdienio vartojimo prekėmis rinkoje įsitvirtina joje diegdamas originalias, specialiai jo užsakymu kuriamas, prekių pristatymo ir IT sistemas. Jos paremtos pasaulio lyderių pozicijas internetinėje prekyboje užimančių kompanijų patirtimi ir pažangiausiais IT sprendimais, kuriuos specialiai „Fresh Market“ kuria specializuotos šių paslaugų kompanijos. Jie leidžia išvengti galimų klaidų, užtikrinti trumpiausią įmanomą prekės pristatymo pirkėjui laiką, paslaugos ir prekių kokybę.
„Mes, kaip ir pasaulyje internetinių parduotuvių rinkoje lyderiaujančios kompanijos, tokios kaip „Ocado“, pristatymo į namus paslaugą teikiame veždamos prekes tiesiai iš specializuotų sandėlių. Tokiu būdu prekės klientui pristatomos per trumpiausią įmanomą laiką ir išvengiama rizikos sugadinti produktą. Tuo pačiu interneto parduotuvės klientams prekes atrinkinėjantys darbuotojai netrukdo tradicinių parduotuvių pirkėjams. Be to, lyginant su jų lentynose esančiomis prekėmis, internetinėje parduotuvėje jos geresnės kokybės. Prekių, esančių paskirstymo sandėliuose apyvartumas yra 3-4 dienos, tai garantuoja šviežumą. Palyginimui, parduotuvėse esančių prekių apyvartumas gali siekti net iki 30 dienų.“, – sako generalinis „Fresh Market“ direktorius Saulius Urbonas.
Pasak jo, prekių kokybės skirtumas ypač jaučiama kalbant apie daržoves ir vaisius – sandėlyje jie nekilnojami, neperdėliojami, neliečiami tiek kartų, kiek tradicinėje parduotuvėje. Jų kokybę užtikrinti padeda ir prekių atrinkimui naudojamos IT sistemos, kurios sudaro prekių atrinkimo sandėlyje žemėlapius. Eidami pagal juos, prekių atrinkėjai pradeda nuo sunkiausių ir baigia lengviausiomis prekėmis, paskiausiai atrenkamos šviežios ir šaldytos prekės. Jei užsakomi švieži kepiniai ar picos, kuriuos „Fresh Market“ kepa kiekviename iš paskirstymo sandėlių, prekių atrinkimo sistema maršrutą sudėlioja taip, kad, kol renkamos kitos prekės, jie kepami, į krepšius yra dedami paskiausiai ir pirkėjus pasiekia dar šilti.
„Naudojamos IT sistemos, sudarydamos prekių atrinkimo maršrutus, taip pat nurodo, kurias prekes reikia dėti į atskirus maišelius, taip atskiriant maistą nuo pramoninių prekių, bakalėjos prekes – nuo šviežių bei šaldytų, ir t.t. Taip grupuojant, atrinktos šaldytos prekės pakuojamos į termo krepšius su šiuo metu rinkoje moderniausiomis, gelinėmis, šaldymo kapsulėmis“, –sako S. Urbonas. Jo teigimu, jei atrinkdamas prekes darbuotojas paima netinkamo galiojimo prekę ar ne tą, kuri nurodyta užsakyme, sistema apie tai perspėja ir neleidžia klysti.
Užtikrinant internetinės parduotuvės veikimą buvo pasitelktas ne vienas „Microsoft“ sprendimas. Kaip pastebi Marius Bulbukas, „Microsoft Dynamics“ partnerių vadovas Baltijos šalims, didžiąją dalį darbo atlieka verslo valdymo sistema „Microsoft Dynamics NAV“. Jos pagalba organizuojamas užsakymų priėmimas, apdorojimas, valdomi sandėliai ir atsargos. Taip pat šis sprendimas susietas su prekių rinkėjų skeneriais – nuskenavus kliento perkamą prekę, iškart atnaujinama informacija apie jos likutį sandėlyje. Visas sprendimas veikia tarnybinėse stotyse su „Windows Server 2012 R2“ operacine sistema.
Greičiausią įmanomą prekių pristatymą, taigi – ir jų kokybę, užtikrina ir atitinkamai organizuojami prekių išvežiojimo maršrutai bei sandėlio darbas. Jis nuolat stebimas ir kontroliuojamas, todėl nesusidaro eilės prie spausdintuvų. „Fresh Market“ automobilių maršrutai tuo tarpu sudaromi pradedant nuo ilgiausio, kuriais važiuojantys automobiliai išleidžiami pirmi. Be to, vairuotojai iš anksto gauna informaciją apie užsakymo atrinkimo eigą, o kurjeriui grįžtant prie sandėlio, ruošiami nauji užsakymai – jam privažiavus reikia tik pasikrauti pristatymui paruoštas prekes. Tuo tarpu jos rezervuojamos pirkėjui tą pačią sekundę, kai jis atlieka užsakymą www.freshmarket.lt, o klientui paspaudus mygtuką „užsakyti“, užsakymas iš karto pradedamas vykdyti.
Užtikrinant internetinės parduotuvės „Fresh Market“ veikimą buvo panaudotas Lietuvos transporto valdymo sprendimų bendrovės „Ruptela“ produktas „OptiTrack“. Pasak šiosįmonės direktoriaus Andriaus Rupšio, ši internete veikianti maršrutų planavimo ir optimizavimo platforma leidžia operatyviai reaguoti į „Fresh Market“ klientų užsakymus ir automatiškai juos paskirsto laisviems išvežiojimo automobiliams bei sudaro optimalius maršrutus iki kliento namų ar darbovietės. Taip pat kartu naudojama ir specialiai šiam projektui sukurta bendrovės programėlė, kurią savo įrenginiuose turi visi vairuotojai. Dispečeriams nebereikia spausdinti kelionės lapų su užsakymais – visą informaciją apie užsakymą, maršrutą į savo išmanųjį įrenginį vairuotojas gauna automatiškai iš dispečerinės.
Anot A. Rupšio, įprastai parduotuvės maršrutus planuoja sekančiai dienai, tačiau „Fresh Market“ šis laiko tarpas sumažintas iki minimalaus, vos 10 minučių į priekį: „Spręsdami šį nemenką iššūkį patobulinome „OptiTrack“ ir nuo šiol galime maršrutus planuoti realiu laiku. Tokie sprendimai populiarūs tarp tokių gigantų kaip „Procter & Gamble“, G4S, „Kraft“ ar „TNT Express“, todėl džiaugiamės galėdami įgyvendinti pasaulinio lygio technologijas ir Lietuvoje.“
Be visko, kas paminėta, „Fresh Market“ – pirmasis Lietuvoje internetinės prekybos operatorius, užsakymų vykdymui įsigijęs elektra varomus „Nissan NV200“. Sprendimas investuoti į ateities automobilius priimtas laikantis socialinės atsakomybės principų bei siekiant tesėti pažadą pirkėjams – greitą ir kokybišką prekių pristatymą. Remiantis LR Vyriausybės priimtomis kelių eismo taisyklėmis, elektromobiliai sostinės gatvėmis gali važiuoti viešajam bei keturis ir daugiau keleivių vežančiam transportui skirtomis juostomis, kurios spūsčių metu atveria kelią važiuoti be didesnių trukdžių.
Elektromobiliai, kaip kiti keli šimtai naujų „Fresh Market“ eksploatuojamų transporto priemonių, yra paruošti pagal specialų prekybininko užsakymą – kiekvienas jų yra pritaikytas maisto prekių pristatymo paslaugai atlikti. Taip pat specialiai elektromobiliams „Fresh Market“ įsirengė jų įkrovos stoteles. Jos veikia viename iš dviejų Vilniuje atidarytų internetinės parduotuvės prekių paskirstymo sandėlių. Tokie bus atidaryti ir kituose didžiuosiuose Lietuvos miestuose, kurių gyventojai galės apsipirkti moderniausioje internetinėje maisto ir kasdienio vartojimo prekių parduotuvėje bei įsitikinti inovatyvaus klientų aptarnavimo privalumais.
Dar viena „Fresh Market“ technologijų partnerė – elektroninio verslo, programavimo paslaugų ir interneto rinkodaros kompanija „NFQ Technologies“. Kompanijos komunikacijos vadovas Kostas Baubinas pažymi, kad „Fresh Market“ internetinės prekybos sistemoje yra įdiegta keletas sudėtingų ir unikalių techninių sprendimų.
Pirmiausia, pažymėtina tai, kad „Fresh Market“ Vilniaus mieste turi keletą sandėlių, o Vilniaus miestą ir apylinkes kompanija padalinusi į keletą logistikos zonų, kiekvieną kurių aptarnauja vienas konkretus sandėlis. Tai suteikia galimybę klientams prekes pristatyti greičiausiai rinkoje, daugeliu atveju per valandą ar pusantros. Vis dėlto kartais vienas „Fresh Market“ sandėlis gali laikinai neturėti tų prekių, kurias turi kitas sandėlis. Dėl šios priežasties „Fresh Market“ internetinėje parduotuvėje buvo sukurtas funkcionalumas, prisijungusiems vartotojams portale atvaizduojantis tik tas prekes, kurios konkrečiu metu tikrai yra vartotojo adreso zoną aptarnaujančiame sandėlyje. Tai užtikrina puikią vartotojo patirtį, nes klientai nelieka nusivylę ir tikrai gauna tai, ką mato ir ką užsisako internetinėje parduotuvėje. Kartu šitoks logistikos išskaidymas lemia itin spartų prekių pristatymą, nes prekės vežamos ne iš vienintelio centrinio sandėlio, o iš esančio arčiausiai vartotojo. Galiausiai, „Fresh Market“ e. verslo sistema yra suprojektuota lanksčiai, t.y. naujo sandėlio ar naujos klientų logistikos zonos prijungimas Vilniuje ar plečiantis į kitus miestus truktų itin trumpą laiką, dieną ar dvi. Tokį susiejimą su vartotojo adresu, mūsų žiniomis, naudoja nebent keletas didžiausių Europos prekybos tinklų, pvz., Didžiosios Britanijos „Tesco“ , kuris apskritai laikomas vienu iš pasaulinių e. prekybos lyderių ir inovatorių.
Taip pat „Fresh Market“ sistema naršantiems vartotojams rezervuoja prekes sandėlyje vos jas įsidėjus į krepšelį, t.y. net ne po apmokėjimo, o gerokai anksčiau. Tai visų pirma užtikrina puikią vartotojo patirtį, kadangi prekiaujant greito vartojimo produktais ir portalą naršant daugybei naudotojų vienu metu, galimi atvejai, kai vartotojas atlieka užsakymą, tačiau užsakytos prekės tuo metu sandėlyje jau būna pasibaigusios. Prekių rezervacija realiu laiku užtikrina, kad tokių situacijų nebepasitaiko. Technologiškai ši funkcija buvo sudėtinga įgyvendinti dėl nuolatinių abipusių informacijos mainų tarp „Fresh Market“ e. prekybos sistemos (sukurtos „OXID eShop“ variklio pagrindu), bendrovės verslo valdymo, sandėlio valdymo ir apskaitos sistemų. Iššūkių kėlė ir šios (likučio rezervavimo) funkcijos pritaikymas sveriamoms prekėms.
Apskritai visą „Fresh Market„ e. prekybos projektą bendrovės technologijų partnerė NFQ laiko idealiu „Agile“ metodologijos taikymo pavyzdžiu. Kalbant trumpai, užuot keletą metų projektavus ir kūrus e. parduotuvę bei tik tuomet ją paleidus, „Fresh Market„ pirmoji projekto versija buvo paleista vos po 2-3 mėnesių darbų, vartotojai jau galėjo ja naudotis, o tuomet portale buvo diegiamos naujos funkcijos. Šitaip „Fresh Market“ ne tik žaibiškai startavo e. prekybos rinkoje, bet ir nuolat atnaujina projektą atsižvelgdama į realią naudotojų patirtį bei rekomendacijas ar savo verslo patirtį bei padėtį rinkoje.