Jei prieš penkiolika metų dauguma tėvų vedė savo atžalą į arčiausiai namų esančią, tai šiandien mokyklos pasirinkimo kriterijų sąraše mokyklos vieta nėra aukščiausioje pozicijoje. Vis daugiau dėmesio tėvai skiria rekomendacijoms, mokykloje taikomiems ugdymo metodams, kokybei bei mokyklos darbo principams ir vertybėms.
Kaip gi tėvams nepasimesti, kur ieškoti informacijos, kokių klausimų klausti ir ko tikėtis ar reikalauti iš mokyklos, Jums pasakoja žurnalo „Reitingai“ vyr. redaktorius Gintaras Sarafinas bei „Šiaurės licėjaus“ ugdymo turinio ir metodikos bei leidyklos „Šviesa“ metodinės grupės vadovė Lina Virozerovienė.
Kas yra gera mokykla?
G. Sarafino teigimu gera mokykla yra ta, kurios pedagogai pasiekia ne tik fantastinių akademinių rezultatų, bet dar ir puoselėja šiltus tarpusavio santykius. Gerose mokyklose dirba mokytojai „išprotėję“ dėl kiekvieno vaiko, mokytojai – iš pašaukimo. Tokie, kurie drąsina, skatina siekti daugiau netgi tuos vaikus, kurie gimė ar auga mokslams neįkvepiančioje aplinkoje.
Gerose mokyklose, jei ir atsiranda patyčių ar konfliktų, juos stengiamasi spręsti, o ne kalbėti, kad „pas mus patyčių nėra“. Geros mokyklos ne tik deklaruoja, kad įtraukia tėvus, o iš tiesų įtraukia juos į mokyklos bendruomenės reikalus: kalbasi su tėvais, išklauso juos, tariasi, moko tėvystės įgūdžių, organizuoja įvairius renginius vaikams, šeimoms.
„Šiaurės licėjaus“ ugdymo turinio ir metodikos vadovė L. Virozerovienė pastebi, jog paprašyti patikslinti, kaip jie įsivaizduoja gerą pradinę mokyklą, dauguma tėvų išskiria, jog itin svarbu, kad vaikas mokykloje būtų saugus, būtų atsižvelgiama į vaiko individualius poreikius, gebėjimus ir galimybes, dirbtų kompetentingi, supratingi bei vaikus mylintys mokytojai. Gera mokykla tėvams asocijuojasi su aukštais mokinių pasiekimais ir mokymosi pažanga.
Geri akademiniai rezultatai – dar ne viskas
„Yra daugybė akademiškai sėkmingų mokyklų, kurios didžiuojasi puikiais rezultatais, nes atsirinkusios pačius geriausius vaikus, pademonstruoja gerus standartizuotų testų, PUPP ar VBE rezultatus. Deja, kai kuriose mokyklose vaikai muštruojami siekti vien tik rezultato, neretai yra pervargę, pikti, liūdni, neempatiški, linkę tyčiotis vieni iš kitų. Panaši savijauta tuomet būna ir mokyklų pedagogų tarpe.
Tikrai ne visose akademiškai stipriose mokyklose vyrauja gera emocinė aplinka.
O ir paradoksalu, bet, kaip rodo, kiek anksčiau atlikti tyrimai, repetitorių paslaugomis dažniau naudojasi akademiškai stiprių mokyklų, kuriose mokosi rinktiniai vaikai, mokiniai“, – pastebi žurnalo „Reitingai“ vyr. redaktorius Gintaras Sarafinas.
Renkantis mokyklą itin svarbu atkreipti dėmesį ir į emocinę aplinką, vyraujančią mokykloje. Vaikai čia turi jaustis patogiai bei saugiai, norėti kas rytą keliauti į savo mokyklą, būti motyvuoti mokytis, atrasti bei pažinti ir džiaugtis joje praleistu laiku.
Kaip atsirinkti informaciją ir pa(si)rinkti tinkamą mokyklą būsimam pradinukui?
Apie ugdymą galima pasiskaityti mokyklų svetainėse, sužinoti, ko ir kaip siekia konkreti mokykla, kokia mokyklos vizija, misija, vertybės, prioritetai, kas sudaro mokyklos bendruomenę.
L. Virozerovienės teigimu, panagrinėjus ne vienos, o bent kelių mokyklų svetaines, pastebėsime, kad informacija visose panaši, panašus net ir jos pateikimas. Tai nereiškia, kad visos mokyklos yra vienodos, gal tiesiog nėra akcentuojami ir išskirti saviti mokyklos bruožai, arba yra remiamasi standartiniais, tarsi numatytais šablonais, kokia informacija turėtų būti pateikiama, tačiau ne visada tai reiškia, jog tai tikrai įgyvendinama mokykloje.
„Šiaurės licėjaus“ atstovė rekomenduoja pasidomėti, ar mokykla organizuoja atvirų durų dienas tėvams, kurių metu galima būtų daugiau pabendrauti su mokyklos darbuotojais, apžiūrėti mokymosi erdves, netrikdant ugdymo proceso. Galbūt galite susiburti kelios pažįstamos būsimų pradinukų/priešmokyklinukų šeimos ir paprašyti ekskursijos po mokyklą su „gidu“, kad Jums viską parodytų, papasakotų.
Gintaras Sarafinas primena, jog labai daug informacijos pateikia Nacionalinis egzaminų centras, Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra, žurnalas „Reitingai“, LAMA BPO, Lietuvos tėvų forumas. Taip pat, G. Sarafinas rekomenduoja nepatingėti susirasti sudominusioje mokykloje jau besimokančių mokinių bei jų tėvelių.
Į ką atkreipti dėmesį, lankantis mokykloje?
Linos Virozerovienės patarimai tėvams:
- Pasidomėkite, kaip į mokyklos gyvenimą įtraukiami tėvai;
- Pasikalbėkite apie tai, kokios metodikos, mokymosi būdai taikomi mokykloje, kaip ugdomas mokinių kritinis, kūrybinis mąstymas. Iš pokalbio turėtų susidaryti vaizdas, ar mokymosi procese daugiau veikia mokinys ar mokytojas, ar mokomasi tyrinėjant, atliekant daugiau praktinių veiklų ar remiamasi tradiciniais mokymo metodais (mokytojo aiškinimu, pasakojimu, demonstravimu). Mokymąsi per aktyvų tyrinėjimą ar patyrimą realiose aplinkose gali rodyti ir mokyklos pamokų/veiklų tvarkaraštis, išvykų/pamokų netradicinėse erdvėse planas;
- Pasiteiraukite kokie specialistai dirba mokykloje, kokios mokytojų kvalifikacijos kėlimo, tobulinimosi galimybės;
- Stebėkite, koks vyrauja požiūris, nusiteikimas, kalbant apie vaikus, mokytojus, darbą mokykloje, ugdymą apskritai;
- Pasidomėkite, kiek klasėse vidutiniškai būna mokinių, kaip mokykloje individualizuojamas ugdymas (kas rodo, kad mokykloje atsižvelgiama į kiekvieno vaiko gebėjimus), kokia mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo sistema, kaip dažnai bei kokiais būdais teikiama grįžtamoji informacija tėvams apie mokinio pasiekimus ir pažangą;
- Pasidomėkite, ar ir kaip į formalų ugdymą integruojamas neformalus ugdymas (popamokinė veikla, būreliai);
- Pasiteiraukite kaip skatinama/palaikoma mokinių mokymo(si) motyvacija;
- Atkreipkite dėmesį, ar mokykloje sudarytos sąlygos pamokose taikyti informacines technologijas. Kam jos taikomos, kada ir kaip;
- Pasidomėkite kokios galimybės ugdyti mokinių savarankiškumą, atsakomybę už savo veiksmus, sprendimus, pasirinkimus;
Svarbu žinoti tai, kad nebūtinai į visus klausimus bus išsamiai atsakyta, arba vieni aspektai bus labiau akcentuojami nei kiti. Taip yra todėl, kad geros mokyklos ne tik deklaruoja, bet ir siekia kokybiškai įgyvendinti išsikeltus tais metais prioritetinius tikslus, vadinasi, į kažkurias sritis susitelkia labiau ir daugiau dirba tose srityse, tad mokyklos veiklos rezultatai atsiskleidžia ne per vienerius metus.
Informacijos rinkimas iš įvairių šaltinių ir apsilankymai mokykloje/se padės tėvams susidaryti realesnį vaizdą apie pageidaujamą mokyklą ir nuspręsti dėl jos pasirinkimo.
O jei mokykloje yra formuojama priešmokyklinukų klasė, tai pažinimo ir mokymosi kelionę geriausia pradėti nuo čia...