Įdomu tai, kad šis segmentas auga padedamas interneto prekybininkų. Dar ketvirtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje JAV sugalvotą parduotuvių prie gamyklų ar sandėlių koncepciją šiandien išbando net klasikinę fizinę prekybą smaugiantys interneto gigantai, kaip antai „Amazon“.
JAV milžinės atstovai šiemet užsiminė, kad bendrovė vertina galimybes atidaryti didelį išparduotuvių tipo prekybos centrą, kuriame daugiausia būtų siūlomos prekės namams ir elektronika.
Kokiame etape yra šie svarstymai, „Amazon“ nekomentuoja. Tačiau ekspertai sako, kad toks žingsnis reikšmingai išplėstų augantį bendrovės fizinės prekybos portfelį.
O „Amazon“ jį plėsti nori. Bendrovė jau valdo nedidelių išparduotuvių tinklą, pavadintą „4-star stores“. Tačiau ji ieško būdų gerokai padidinti savo įtaką fizinės prekybos segmente ir svarsto galimybes pirkti arba nuomotis didelius prekybos plotus.
Iš centrų į pakraščius
Išparduotuvių atgimimas iš dalies kilo dėl žinomų prekių ženklų ir prabangos produktų gamintojų bei pardavėjų pasiryžimo suteikti vartotojams daugiau vertės už mažesnę kainą. JAV rinkos tyrimų bendrovė „Buxton“ skaičiuoja, kad šiandien kai kuriose išparduotuvėse net iki 86 proc. prekių yra gaminamos specialiai jiems.
Ši koncepcija per beveik šimtmetį išsivystė nuo sandėlius primenančių perteklinių ir apgadintų prekių pardavimo vietų iki aukštesnio segmento apsipirkimo patirties. Tad dabar nemažai gamintojų ir mažmenininkų, įskaitant tuos, kurie tradiciškai vengė tokio prekybos modelio, aktyviai ieško galimybių įtraukti jį į savo plėtros planus.
Mažmenininkai, tokie kaip „RH“, „Williams Sonoma“ ir net plataus vartojimo elektronikos prekybos tinklas „Best Buy“, per pandemiją paskelbė apie planus pradėti arba plėsti išparduotuvių tipo prekybą. Kiti žinomi prekių ženklai, pavyzdžiui, „Lowe's“, „Ralph Lauren“, „Coach“ ir „Nike“, taip pat skelbia apie panašius ketinimus.
Per pastarąjį dešimtmetį į tokį prekybos modelį nemažai investavo ir tokie prabangos prekių gamintojai kaip „Armani“, „Prada“ bei „Jimmy Choo“. Šie prekių ženklai minimu laikotarpiu uždarė dalį savo parduotuvių įprastose JAV prekybos vietose centrinėse miestų gatvėse ir atidarė parduotuves išparduotuvių parkuose, įsikūrusiuose kiek atokiau nuo centro.
Optimistinės prognozės
Pandemijai kiek atslūgus ir parduotuvėms vėl atsidarius, prekyba atsigauna, teigia rinkos tyrimų bendrovė „IBISWorld“. O išparduotuvės startuoja iš geresnių pozicijų.
Anot „Ogmios centro“ rinkodaros vadovo Edgaro Valicko, nors lankytojų srautas išparduotuvėse kritęs, kaip ir daugelyje prekybos centrų (PC), pirkėjų išleidžiamos sumos išlieka maždaug tokios pat kaip ir iki pandemijos. O pirkinių krepšelis kai kur yra netgi padidėjęs.
Pasak analitikų, dėl mažesnių kainų išparduotuvės yra mažiau jautrios neigiamiems ekonomikos pokyčiams už įprastus prekybos centrus. Todėl manoma, kad paklausa šiame segmente bus geresnė nei kituose, netgi jei ekonomika patirs sunkumų.
Per pastaruosius penkerius metus iki 2021-ųjų bendrą paklausą prekybos sektoriuje augino namų ūkių pajamų didėjimas ir gyventojų skaičiaus augimas. Tačiau kasmet vis didesnę pajamų pyrago dalį atsiriekdavo interneto prekybininkai.
Manoma, kad tokia tendencija tęsis. Visgi E.Valickas nusiteikęs optimistiškai.
„Dėmesys ir asmeninė apsipirkimo patirtis, kurios siekia vartotojai, ypač – madingų ar brangesnių prekių segmentuose negali būti atkartojama elektroninės prekybos kanaluose. Atsižvelgiant į tai, tikimės tolesnio augimo“, – sako „Ogmios centro“ rinkodaros vadovas.