Su J.Nekrošiumi kalbame apie didžiausio Vokietijos automobilių gamintojo spurtą elektromobilių srityje, užmojus Europoje ir Lietuvoje, o taip pat jo paties, kaip elektromobilio vairuotojo, patirtis ir patarimus apie šį pokytį svarstantiems žmonėms.
– „Volkswagen“ vyksta grandioziniai pokyčiai, visą dėmesį sutelkiant į elektrinį mobilumą. Kodėl pasirinkta ši kryptis ir kaip tai liečia Lietuvą?
– Pokyčių ašis, arba jų įkvėpimas, buvo Europos Sąjungos deklaruotas siekis tapti pirmuoju CO2 neutraliu žemynu pasaulyje. „Volkswagen“ grupė yra prisijungusi prie Paryžiaus susitarimo ir, be kita ko, įsipareigojusi siekti iki 2050 metų tapti CO2 neutraliu verslu.
„Volkswagen“ nori tapti tvaraus mobilumo partneriu visiems
Buvo apskaičiuota, kad „Volkswagen“ grupės transporto priemonės išmeta 1 procentą visų transporto sukeliamų CO2 emisijų. Taigi visai grupei tapus CO2 neutralia, maždaug tiek sumažės tarša. Prekės ženklas supranta savo atsakomybę ir imasi veiksmų. Kryptis aiški: „Volkswagen“ nori tapti tvaraus mobilumo partneriu visiems. Tai reiškia, kad mūsų elektromobiliai tenkins visų poreikius. Daugelio – tenkina jau dabar.
Elektrinio mobilumo pokyčiai jau vyksta visoje Europoje, ne išimtis ir Lietuva. Jei dar 2020 metais elektromobiliai mūsų šalyje sudarė vos 1 proc. naujų automobilių rinkos, tai pernai ši proporcija pasiekė 5 proc., šįmet jau artėja 7 proc. link. Nuo šių metų įsigaliojus įstatymų pataisoms, leidžiančioms susigrąžinti už elektromobilį sumokėtą PVM, jis tiek dėl kainos, tiek dėl tvarumo ir mažesnių eksploatavimo išlaidų tampa itin patrauklus verslui. Giliai širdyje tikiuosi, kad ši ir kitos lengvatos turės didelį efektą, o Lietuva elektrinio mobilumo atžvilgiu gali tapti naująja Norvegija.
– Kaip „Volkswagen“ žengia elektrifikacijos keliu: kokių pirkėjų poreikiai jau yra patenkinami, kam ruošiamasi ateityje?
– Jau minėjau, kad „Volkswagen“ yra visiems. Šiandien siūlome penkis skirtingus vien elektra varomus modelius: ID.3 – tai nedidelis, daugiausia susisiekimui mieste skirtas elektromobilis, ID.4 – miesto visureigis, orientuotas į šeimas, vidurinės grandies vadovus, ID.5 – sportiškas, aukštos klasės visureigis įmonių vadovams ar savininkams, ir „ID.Buzz“ furgonas, kurio siūlome tiek keleivinę, tiek krovininę versijas.
Visus šiuos elektromobilius jau galima užsisakyti. Po savaitės laukia gamos flagmano, sedano ID.7 premjera, juo pradėsime prekiauti vėliau šiais metais. Taigi „Volkswagen“ yra vienintelis prekės ženklas, kad ir šiandien galintis elektrifikuoti visą įmonės ar organizacijos automobilių parką, nuo darbuotojo iki vadovo.
Ir tai tik pradžia: iki 2026 metų prekės ženklas pristatys dešimt naujų elektrinių modelių. Keli jų jau pakeliui į prekybą ar buvo anonsuoti. Tai atnaujinta ID.3 versija, kurios išankstinė prekyba Lietuvoje prasidėjo balandžio pradžioje, minėtasis ID.7 sedanas, vėliau laukiama ir ID.7 universalo versijos, taip pat 2025-aisiais pasirodysiantis „ID.2all“, elektromobilis už mažiau nei 25 tūkst. eurų, bei „ID.Buzz“ prailginta versija. Kuriamas ir elektromobilis, kuris kainuos mažiau nei 20 tūkst. eurų, tačiau nei jo pavadinimas, nei prekybos pradžios data neskelbiamos.
– Anonsavus ID.3 išankstinę prekybą, kartu paskelbta ir apie specialų pasiūlymą ID.4 elektromobiliui. Kodėl jo kainą staiga sumažinote?
– Tai susiję su Lietuvoje įsigaliojusia PVM lengvata elektromobilius perkančiam verslui. Ja galima pasinaudoti įsigyjant elektromobilį už mažiau nei 50 tūkst. eurų, tuo tarpu ID.4 bazinė versija anksčiau kainavo 55 tūkst. eurų. Sulaukėme nemažai užklausų iš verslininkų, ar būtų galimybė šį modelį įsigyti pigiau.
Kelis mėnesius intensyviai dirbome tiesiogiai su „Volkswagen“ gamykla ir paruošėme specialų pasiūlymą – dabar šią versiją siūlome už 47,3 tūkst. eurų. Kelis tūkstančius „atsargos“ palikome tam, kad klientai galėtų įtraukti papildomos, jiems svarbios įrangos.
– ID.3 Lietuvoje jau galima įsigyti, po kompensacijos, už 36,2 tūkst. eurų. Po kelerių metų pasirodys ir mažiau nei 25 tūkst. eurų kainuosiantis „ID.2all“. Kada elektromobilių kainos susilygins su įprastų automobilių?
– Išskirčiau dvi esmines kryptis. Pirma, elektromobiliai pinga dėl gamybos masiškumo ir mažėjančių baterijų kaštų. „Volkswagen“ grupė investuoja į baterijų laboratorijas, tyrimus ir žada jų kainą ateityje sumažinti perpus. Tačiau tai nereiškia, kad patys elektromobiliai atpigs perpus – to neleis infliacija ir bendras kainų augimas. Manau, patys elektromobiliai ateityje kainuos panašiai, kaip dabar, o jei ir atpigs, tai nežymiai. Tačiau klientas už tą pačią kainą ateityje gaus vis daugiau: technologijų, įrangos, baterijų talpos.
Ir antra, automobiliai su vidaus degimo varikliais brangs. Taigi ilgainiui jų kainos suvienodės. Tam tikruose segmentuose tai jau vyksta: ID.4 kaina, įvertinus visas kompensacijas ir PVM lengvatą, šiandien yra labai artima įprasto benzininio „Golf“ kainai. Be to, lyginant jų išlaikymo kaštus, kelionių išlaidas, važinėti elektromobiliu yra kone perpus pigiau.
– Tačiau ar elektromobilis šiandien išties tinka kiekvienam? Kas jau pereina prie šių transporto priemonių, o kas, ir kodėl, dar neskuba?
– Racijos vairuoti automobilį su vidaus degimo varikliu kuo toliau, tuo mažiau, bet niuansų dar yra. Mano nuomone, pirmas ir svarbiausias klausimas prieš perkant elektromobilį – ar tau rūpi tvarumas, ekologija, aplinkosauga. Jei šie dalykai yra svarbūs, pasirinkimas aiškus.
Vartotojai yra linkę daugiau mokėti už prekes ar produktus, kuriuos siūlo tvarumą propaguojančios įmonės.
Verslas, manau, net neturi pasirinkimo, į šį klausimą privalo atsakyti teigiamai. Mąstyti tvariai būtina, klientai tai vertina. Atlikta daugybė tyrimų, kurie rodo, kad vartotojai yra linkę daugiau mokėti už prekes ar produktus, kuriuos siūlo tvarumą propaguojančios įmonės. Valstybines įmones rinktis elektromobilius skatina žaliųjų pirkimų reikalavimai.
Privačių klientų atveju, jei ekologija ir tvarumas nėra svarbūs, galima vertinti racionaliai, skaičiuojant, kur žmogus gyvena, kur ir kaip dažnai jis važinėja, už kokią kainą gali krauti elektromobilį ir kt. Dažniausiai šie skaičiavimai yra elektromobilio naudai.
Tikrai yra atvejų, kuomet elektromobilio turėjimas sudarytų sunkumų, pavyzdžiui, jei žmogus gyvena daugiabutyje, dažnai važinėja ilgus atstumus ir nei namuose, nei darbe neturi patogaus būdo jį įkrauti. Tačiau tai tik požiūrio klausimas. Jei žmogui rūpi ekologija, jis ieškos išeičių, sprendimų. Jei ekologija, tvarumo idėja jam ne prie širdies, nėra prasmės dabar bandyti jį perkalbėti. Bus laikas, bus ir elektromobilis.
– Kada tas laikas ateis? Kada elektromobiliais galėsime keliauti taip, kaip šiandien keliaujame įprastais automobiliais?
– Vienas iš dažniausiai įvardijamų elektromobilių trūkumų yra tai, kad jie įkraunami sąlyginai ilgai, trūksta įkrovimo infrastruktūros. Visa tai iš esmės keisis jau artimiausiais metais.
Štai ID.7, kurį pristatysime jau netrukus, vienu įkrovimu galės įveikti iki 700 km atstumą (WLTP ciklu). Sunkesnėmis sąlygomis, sakykime, atstumas siektų 500 km. Tai reiškia, kad net ilgesnių kelionių metu sustoti reikės tik tuomet, kai vairuotojas ir taip bus pavargęs. Juk ir saugumo požiūriu nėra gerai vairuoti daugiau nei 5 valandas be sustojimo.
Elektromobilis apskritai keičia vairavimo įpročius, skatina neskubėti. Kai mūsų visų gyvenimai lekia tokiu didžiuliu tempu, manau, tai nėra blogai. Ir pati kelionė elektromobiliu yra kitokia, visai kitas pojūtis, komfortas. Palyginčiau tai su išmaniaisiais telefonais: juos taip pat krauname dažniau, nei mygtukinius, užtat kiek daugiau galimybių turime!
Kalbant apie technologijas, „Volkswagen“ grupė aktyviai vysto naujos kartos baterijas. Jau dabar įkrauti bateriją tiek, kad užtektų įveikti 450 km atstumą, užtrunka apie 25 minutes. Gamintojo tikslas – po 2025 metų įkrovimo laiką sumažinti perpus, t.y., toks įkrovimas truktų jau tik 12 minučių. O tai jau visai panašu į eilinį sustojimą degalinėje.
– „Volkswagen“ turi ir daugiau ambicingų tikslų, tarp jų – iki 2030 metų 80 procentų visų prekės ženklo parduodamų naujų automobilių bus varomi vien elektra. Kaip tai bus pasiekta?
– Išskirčiau tris dėmenis. Pirma, „Volkswagen“ entuziazmas ir tvarumo pasiryžimas. Antra, Europos Sąjungos direktyvos, numatančios, kad nuo 2035 metų Europoje bus prekiaujama tik elektra varomomis transporto priemonėmis, su galima išimtimi sintetiniams e. degalams. Ir trečia, rinkos tendencijos – nors Lietuva dar turi kur pasitempti, kai kuriose šalyse elektromobiliai jau tapo pirmu pasirinkimu, o, pavyzdžiui, Norvegijoje šie metai yra paskutiniai, kai žmonės dar gali įsigyti ne elektrinį „Volkswagen“. Kartą pabandę, žmonės labai greit priima šią naujovę, vertina jos teikiamus privalumus ir jais džiaugiasi.
– Kokią įtaką tam turės „Volkswagen“ grupės sinergija, kuomet skirtingų prekės ženklų elektromobiliai vystomi ir gaminami kartu?
– Grupės sinergijos vertę „Volkswagen“ jau dabar skaičiuoja šimtais milijonų eurų, ateityje ji tik didės. Jos du svarbiausi aspektai klientams yra elektromobilių prieinamumas ir juose diegiamos pažangios technologijos.
Paprastas pavyzdys: pandemijos laikotarpiu subyrėjus tiekimo grandinėms ir kilus lustų krizei, tie, kas jų užsako daugiau, išlošia. Automobilių pramonėje lustų reikia begalės. Viename elektromobilyje naudojama nuo 5 iki 8 tūkstančių įvairiausių lustų, kai įprastuose automobiliuose – iki 2 tūkstančių.
„Volkswagen“ grupė, turėdama vieningą gamybą, gali pateikti didesnius užsakymus, nei galėtų užsakyti atskiri prekės ženklai.
„Volkswagen“ grupė, turėdama vieningą gamybą, gali pateikti didesnius užsakymus, nei galėtų užsakyti atskiri prekės ženklai. Tai leidžia atsidurti užsakymų sąrašo viršuje, lustų gauti daugiau ir greičiau. Klientams tai reiškia didesnę pasiūlą ir greitesnį pristatymą.
Kartu klientai gauna daugiau ir pažangesnių technologijų. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ elektromobilių standartu jau tapo išmaniosios šviesos, kurios automatiškai prisitaiko prie situacijos, apšviečia kelkraštį. Lietuvoje, kur pusę metų gyvename tamsoje – sausį Vilniuje saulė tešvietė 5 valandas, – tokia technologija labai naudinga.
– Grįžtant prie Lietuvos – kokie „Volkswagen“ planai mūsų šalyje?
– „Volkswagen“ vertina lietuvių pripažinimą ir lojalumą šiam prekės ženklui. Nors pastaraisiais metais dėl lustų stygiaus Lietuvoje negalėjome pasiūlyti tiek elektromobilių, kiek jų norėtų klientai, šįmet stebime atsigavimą ir planuojame parduoti keturis kartus daugiau elektromobilių nei pernai. Tai turėtų sudaryti apie 15 proc. visų Lietuvoje parduodamų „Volkswagen“ automobilių.
Apie „Volkswagen“
„Volkwagen Passenger Cars“ veikia daugiau nei 140 rinkų pasaulyje, o gamybą vykdo 29-iuose fabrikuose 12-oje valstybių. 2022-aisiais „Volkwagen“ iš viso klientams pristatė 4,6 mln. automobilių. Populiariausiais tapo „Polo“, „T-Roc“, „T-Cross“, „Golf“, „Tiguan“ ir „Passat“, taip pat elektromobiliai ID.3, ID.4, ID.5 ir ID.6. Pernai klientams visame pasaulyje pristatyta daugiau nei 330 tūkst. elektromobilių. „Volkswagen“ visame pasaulyje dirba daugiau nei 170 tūkst. žmonių. Įmonės strategija ACCELERATE skatina ją tapti geidžiamiausiu tvaraus mobilumo prekės ženklu.
Apie „Møller Baltic Import“
„Møller Baltic Import“ SE yra „Møller Mobility Group“ AS priklausanti įmonė, „Audi“ automobilių importuotoja Lietuvoje ir Latvijoje bei „Volkswagen“ automobilių importuotoja Baltijos šalyse. „Møller Baltic Import“ apyvarta 2021 m. siekė 235 mln. eurų, pelnas – 1 mln. eurų.
„Møller Mobility Group“ AS yra pagrindinė šios įmonių grupės bendrovė, kurioje dirba daugiau kaip 4 tūkst. darbuotojų Norvegijoje, Švedijoje, Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje. Bendra „Møller Mobility Group“ apyvarta viršija 3,5 mlrd. eurų, todėl ji yra viena iš pirmaujančių Šiaurės Europos automobilių pramonės įmonių. Grupės veikla apima „Volkswagen“, „Audi“, „Škoda“, „Seat“, „Cupra“ ir „Volkswagen" komercinių transporto priemonių importą, prekybą, pirkimo finansavimą ir mobilumo sprendimų teikimą.