Nevertinamas saugumas
„Mokytojai susidūrė su dideliais iššūkiais ir galima juos tik pasveikinti su tuo, kaip jie susidorojo. Pripažinkime, jei būtų nuspręsta mokymąsi padaryti nuotoliniu neištikus pandemijai, tokia reforma truktų keletą metų. Šiuo atveju gal ne visai sklandžiai, bet pamokos vyko ir baigiantis mokslo metams galime įvertinti kaip tai galėtume patobulinti“, – pasakoja Paulius Valiulis, „TeraSky Baltic“ skaitmeninės transformacijos vadovas.
Nors mokyklos vis dar nepatikliai žiūri kai, pradedama kalbėti apie kibernetinį saugumą, tačiau viena didžiausių išryškėjusių problemų – būtent ši. Lietuvoje garsiai nuskambėjo keletas incidentų: pamokoje pasirodė nuogas vyriškis, rodyti kiti netinkamo turinio vaizdai.
„Kalbėdamas su mokytojais pastebėjau, kad tam tikrais atvejais tiesiog trūksta skaitmeninių įgūdžių. Nuotoliniam bendradarbiavimui ir mokymuisi skirtose platformose kaip „Google Workspace for Education“ yra galimybė sukurti saugius pokalbių kambarius, bet ši funkcija neišnaudojama. Pamokos vyksta taip, kad turėdamas nuorodą gali prisijungti bet kas, tad kiekviena pamoka gresia ne tik netinkamos vaizdinės medžiagos demonstravimu, bet įmanomos ir nepilnamečių duomenų vagystės, o tai jau gali išsivystyti į rimtus nusikaltimus“, – pasakoja P.Valiulis.
Apskritai, kalbant apie programinę įrangą, ji kol kas mokyklose dar nevertinama kaip įrankis kurį reikia pirkti, kaip, pavyzdžiui, vadovėlius.
Dažniausiai naudojamos nemokamos platformos, kurios iš pricipo net nėra pritaikytos mokymosi procesui. Pavyzdžiui, programėlės „Zoom“ nemokamos versijos sesija trunka 40 minučių kuomet pamokai reikia bent 45 minučių. Kitur nėra galimybės prijungti didelio kiekio žmonių arba susitikimus yra itin sunku moderuoti. Nemokamose versijose dažnai praktiškai neįmanoma sukurti saugios mokymosi aplinkos.
Kompiuteris ir kreida
Kita didelė problema – turinio pateikimas. „Google“ pandemijos laikotarpiu nemokamai sukūrė Lietuvos mokyklų mokytojams ir mokiniams net 300 tūkstančių „Google Workspace for Education“ paskyrų. Tuo pasinaudojusios apie 200 mokyklų nemokamai gavo itin didelį priemonių ir skaitmenizuotų pamokų resursą, kuris pritaikytas mokytis nuotoliniu būdu, tačiau tai neišnaudojama.
„Fiksavome atvejų, kai mokytojai nuotolines pamokas vesdavo rašydami kreida ant lentos. Natūralu, kad tikrai ne visi matydavo kas ten rašoma. Skamba panašiai, lyg įsigiję hibridinį automobilį elektrą tiesiog atjungtume ir važinėtume tik tradiciniais degalais“, – pasakoja P. Valiulis.
Juolab, kad šioje situacijoje net nereikia papildomų pastangų. „Google“ mokytojų centre patalpinta didžiulė mokymosi žaidimų biblioteka, aplikacijos, mokymosi planai, kur galima rasti pačių įvairiausių pamokų pradedant nuo matematika ir fizika, baigiant robotika ir programavimo pagrindais. Visa tai prieinama nemokamai.
Pavyzdžiui yra penktokams pritaikytos matematikos užduotys, pateiktos žaidimo forma. Mokytojui užtektų tiesiog jiems nusiųsti nuorodą ir surinkti rezultatus kiek kuris moksleivis žaisdamas surinko taškų. Tyrimais įrodyta, kad taip pateikiamas turinys įsimenamas net 70 proc. geriau.
Apie šias ir dar daugiau nuotolinio mokymosi proceso pamokų, kaip panaudoti technologijas tikslingai ir efektyviai, P.Valiulis plačiau papasakos LOGIN 2021 konferencijoje gegužės 25 d. 16:15 val. Jo pranešimas „TOP 10 problemų mokytojams ir mokiniams pandemijos laikotarpiu” bus transliuojamas per Delfi ir 15min portalus „LOGIN Smart innovators powered by Xiaomi” renginyje „Education” sesijoje.
LOGIN konferencija šiais metais nemokama ir atvira visiems, sužinokite daugiau.