Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kur slypi lietuviškos dirbtinio intelekto įmonės „CUJO Al“ greito augimo paslaptis?

Ne visoms inovatyvioms verslo idėjoms lemta išgyventi sunkiausią startuolių gyvavimo ciklo laikotarpį – pirmus 3 veiklos metus. Tačiau įgavę pagreitį ir sėkmingai pralėkę šį sunkų laikotarpį, naujųjų technologijų kūrėjai sulaukia tarptautinio pripažinimo ir milijoninių investicijų.
Kęstutis Pakalniškis
Kęstutis Pakalniškis / „CUJO Al“ nuotr.

„CUJO AI“ kuria dirbtinio intelekto (angl. Artificial intelligence, AI) ir mašininio mokymosi (angl. machine learning, ML) technologijomis paremtus sprendimus telekomunikacijų bendrovėms ir namų vartotojams. Šiuo metu kompanijos paslaugomis naudojasi per 25 milijonus namų ūkių visame pasaulyje. Bendrovė turi padalinius JAV, Lietuvoje, Brazilijoje, Vengrijoje ir kitose valstybėse. Tačiau įmonės veikla prasidėjo nuo siekio išspręsti aktualią problemą: apsaugoti namų vartotojus nuo pavojų internete.

Apie sparčią plėtrą pasakoja Kęstutis Pakalniškis, įmonės padalinio Baltijos šalyse „CUJO Baltic“ kokybės užtikrinimo padalinio vadovas ir vienas įmonės įkūrėjų.

– Ar sėkmė jus lydėjo nuo pat pradžių, kas ją lėmė? Kur ji slypėjo: idėjoje, komandoje, strategijoje, investicijose?

– Investicijos praverčia, bet sėkmė slypi talentuose. Profesionali ir ambicinga komanda yra kiekvienos kompanijos ašis. Džiaugiuosi, kad nuo pat pradžių neieškojome kompromisų. Vietą savo biurams parinkome ne pagal valstybę, o pagal joje gyvenančius profesionalus.

Pirmuosius biurus įkūrėme JAV ir Lietuvoje. Šiandien prie jų prisidėjo padaliniai Brazilijoje, Vengrijoje. Mažesnės komandos veikia visame pasaulyje: Suomijoje, Malaizijoje, Didžiojoje Britanijoje ir kitose valstybėse.

Kartu su vienu iš įmonės bendraįkūrėjų Sauliumi Tvarijonu turėjome patirties vystant technologinius verslus Lietuvoje. Dėl to buvo nuspręsta čia įkurti savo pagrindinę bazę. Lietuvoje turime du biurus. Šiandien Kaune ir Vilniuje jau dirba beveik 100 mūsų programuotojų, testuotojų, duomenų analitikų, kibernetinio saugumo ir kitų specialistų. Vykdome plėtrą ir prie komandos prijungsime dar daugiau profesionalų, kurie ieško kūrybiškų sprendimų ir nori dirbti su inovatyviu produktu.

„CUJO Al“ nuotr./„CUJO Al“ komandos susitikimas Vengrijoje
„CUJO Al“ nuotr./„CUJO Al“ komandos susitikimas Vengrijoje

Dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi ekspertų ieškojome visame pasaulyje. Pasirinkome vengrą Gábor Takács, kuris dirbtinio intelekto varžybų platformoje Kaggle.com užima TOP 7-ą vietą. Jis tapo skyriaus Vengrijoje vadovu.

Savo įterptinių sistemų programinės įrangos (angl. embedded firmware) centrą įkūrėme Brazilijoje, kur veikia aukštos klasės Lua programinės kalbos specialistų bendruomenė. Vienas iš šios programavimo kalbos kūrėjų dirba su mumis, todėl buvo natūralu čia ir įkurti skyrių.

– Trumpai papasakokite savo startuolio greito augimo sėkmės istoriją.

– „CUJO AI“ šiandien skaičiuoja trečius metus. Savo veiklą pradėjome siekdami apsaugoti vartotojus nuo duomenų vagysčių ir finansinių nuostolių. Siūlėme būdą, kuriuo net ir išsamių techninių žinių neturintis vartotojas galėtų savarankiškai apsaugoti save, savo šeimą ir savo duomenis. Atsisakėme eiti pramintu keliu ir iš karto pradėjome apdoroti didžiuosius duomenis (angl. big data) ir naudoti dirbtinio intelekto (angl. artificial intelligence) algoritmus.

Buvo akivaizdu, kad tokiam žingsniui jau buvo atėjęs laikas, nes matėme augančius žmonių poreikius. „Indiegogo platformoje sukurta kampanija, kurioje pristatėme savo prototipą, susilaukė didžiulio dėmesio: 763-imis procentais viršijome užsibrėžtą tikslą. Nors ir džiaugėmės sėkme, didžiausia vertė buvo matuojama ne pinigais. Gavome labai daug vertingų įžvalgų iš savo būsimų klientų, kuriomis remdamiesi vystėme pirmąjį produktą.

Sukūrę ir pradėję pardavinėti „CUJO AI“ išmaniąją ugniasienę (angl. smart firewall) gavome daug apdovanojimų ir pozityvaus grįžtamojo ryšio iš klientų. Žinome, kas yra svarbu technologijų lyderiams ir klientams. Ir vienas esminių dalykų buvo tai, kad klientams reikalingas paprastumas.

Siekdami apsaugoti kuo didesnį kiekį žmonių, pakreipėme savo verslo kryptį ir pradėjome dirbti tiesiogiai su telekomunikacijos paslaugų tiekimo bendrovėmis. Sprendimas pasiteisino: šiandien paslaugas teikiame jau daugiau nei 25 milijonams vartotojų. Mūsų klientų sąraše – didžiausios JAV telekomunikacijų įmonės, o paslaugas teikiame ne tik kibernetinio saugumo, bet ir išmaniųjų įrenginių atpažinimo (angl. Device identification) bei kitose srityse.

„CUJO Al“ nuotr./„CUJO Al“ verslo vystymo komanda su CEO Einaru von Gravrocku (antras iš dešinės)
„CUJO Al“ nuotr./„CUJO Al“ verslo vystymo komanda su CEO Einaru von Gravrocku (antras iš dešinės)

– Kuo, jūsų vertinimu, pasižymi greitai augančios kompanijos? Kaip jas atpažinti?

– Visų pirma, produktas turi spręsti realią problemą, ir žmonės turi norėti produktą naudoti. Tai yra labai paprasta formulė, kuri aprėpia ir technologiją, ir plėtrą. Greitai augančias kompanijas dažnai vienija tokie faktoriai kaip produkto ar paslaugos paklausumas, rinkos potencialas, greita reakcija į poreikius ir pokyčius, sėkminga talentų pritraukimo sistema, gebėjimas pritraukti investicijas ir teisingai paskirstyti išteklius.

– Jūs sakote, kad norint greitai augti reikia susitelkti į kokybiškų produktų kūrimą. Kodėl taip manote? Kiek yra svarbi inovacija, paklausa rinkoje?

– Vartotojas greitai pajunta, ar jam siūlomas produktas ar paslauga yra kokybiška. Tai yra vienas iš pagrindinių veiksnių, kurie lemia tolimesnį jo sprendimą likti su prekiniu ženklu ir jį rekomenduoti draugams.

Mūsų sprendimai remiasi duomenų apdirbimu naudojantis dirbtinio intelekto algoritmais. Tai yra gana nauja technologija, tačiau jos pritaikymas yra labai platus. Dirbtinio intelekto algoritmus naudojame išmaniųjų įrenginių identifikavimui, apsaugai ir priežiūrai. Naudoti tokį duomenų apdirbimo būdą mus paskatino rinka.

Naudojantis senaisiais metodais mes tiesiog nebūtume konkurencingi. Tą matome žvelgdami į dalį savo buvusių ir esamų konkurentų: remdamiesi tradicine apsaugos ir duomenų apdirbimo metodika, jie tiesiog negeba spėti su nuolat gausėjančiu išmaniųjų įrenginių ir kibernetinių grėsmių kiekiu.

– Kokias greito augimo galimybes jūsų nuomone turi Lietuvos startuoliai? Kaip jie jas išnaudoja?

– Lietuvos startuoliai ir komandos yra stiprios technologiškai. Žmonės yra pasirengę daug dirbti tam, kad pasiektų tikrai įkvepiančių rezultatų. Jie nori kurti išskirtinius produktus naudodami inovatyvias technologijas ir kasdien išbandyti vis naują temą ar kryptį. Tai yra pagrindinis kriterijus, kuris lemia sparčią plėtrą. Stipri komanda kurs produktus, kuriais jos nariai norės didžiuotis.

Todėl reikia nebijoti eksperimentuoti ir drąsiai kurti. Net ir surinkus pačią geriausią komandą, galimybė sukurti naują išskirtinį produktą liks neišnaudota, jei komandos nariais nebus pasitikima ir jie negalės priimti sprendimų savarankiškai. Lietuvai reikia daugiau verslumo, o tai atsiras tik kartu su atsinaujinusiu ir atviru požiūriu į komandą.

„CUJO Al“ nuotr./Vieno iš „CUJO Al“ kuriamų produktų, „CUJO“ išmaniosios ugniasienės, evoliucija
„CUJO Al“ nuotr./Vieno iš „CUJO Al“ kuriamų produktų, „CUJO“ išmaniosios ugniasienės, evoliucija

– Kiekvienas startuolis svajoja apie greitą savo verslo augimą, tačiau kuo grįstas kelias į šią svajonę? Su kokiomis problemomis susiduria greitai augantis verslas? Kaip jas suvaldyti?

– Svarbu greitai reaguoti į besikeičiančią aplinką ir nebijoti drąsių pokyčių. Be abejo, visų pirma, pakeitimą reikia išbandyti ir nesivaikyti trumpalaikių tendencijų.

Svarstyti apie partnerystes su telekomunikacijų bendrovėmis mes pradėjome dar 2016 metais. Supratę, kad toks žingsnis sukurs daug pridėtinės vertės mūsų verslui, praėjusių metų rudenį subūrėme visą komandą, kuri dirba vien tik su telekomunikacijų bendrovėmis. Šiandien jau ne tik įgyvendiname bendrus projektus, bet ir džiaugiamės pritrauktomis partnerių investicijomis.

Pagrindinės problemos susiję su bandymu realistiškai pažvelgti į ambicingus planus. Nors mes pačioje pradžioje buvome numatę siūlyti telekomunikacijų operatoriams daugybę skirtingų paslaugų, pradėję įgyvendinti technologijos diegimą supratome, kad į tai žvelgėme pernelyg optimistiškai.

Sparti plėtra reikalauja didelių resursų, ir nors mūsų komanda pasiryžusi dirbti iki tol, kol darbai bus užbaigti (net jei tai bus tik kitos dienos rytas), toks darbas neužtikrintų ilgalaikio rezultato. Todėl nors ir norisi planuoti drąsiai, siūlyčiau kaskart derinant terminus apsidairyti savo biure. Jeigu turite 150 komandos narių, neplanuokite darbų, kuriuos vargiai galėtų įgyvendinti 700 darbuotojų.

„CUJO Al“ nuotr./Brazilijos komanda atsakinga už įterptinių sistemų programinės įrangos kūrimą
„CUJO Al“ nuotr./Brazilijos komanda atsakinga už įterptinių sistemų programinės įrangos kūrimą

Startuoliams būtina aiškiai apsibrėžti savo prioritetus, ir jų laikytis. Jūs turite mažai resursų ir nedaug laiko. Todėl pasirinkite vieną nišą ir joje tapkite geriausiais. Taip pat reikia nebijoti klysti. Visko, ką sugalvojote, tikrai neįgyvendinsite. Todėl į savo procesus įtraukite R&D, beta testavimą ir išbandykite savo teorijas praktikoje.

– Viename didžiausių startuoliams skirtų renginių „Startup Fair“ Lietuvoje gegužės 16–17 dienomis skaitysite pranešimą intriguojančia tema „Žingsniu priekyje: inovacijos, paremtos dirbtiniu intelektu“. Atskleiskite, ko iš jūsų pranešimo tikėtis renginio dalyviams?

– Pranešime plačiau papasakosiu apie esminius motyvus, kurie prisidėjo prie „CUJO AI“ sėkmės ir pamokas, kurias išmokome vystydami savo produktus. Iš nedidelio startuolio išaugome į kompaniją, kurios produktai naudojami visame pasaulyje. Tikiu, kad tai bus naudinga informacija vedant savo startuolius į verslo pasaulį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?