Mokėjimų būdų įvairovė ir teisingas jų pasirinkimas

Kiekvienas net ir smulkiausią verslą vystantis asmuo turi gerai apgalvoti, kokiais būdais leis klientui atsiskaityti už prekes ar paslaugas. Fizinėse vietose, kitaip nei internetinėje parduotuvėje, įmokas rinkti paprasčiau, mat iš daugybės atsiskaitymo būdų norint galima rinktis tik paprasčiausią mokėjimą grynaisiais. Prekiaujant elektroninėje parduotuvėje grynųjų pinigų dažniausiai neužtenka, tad tenka klientams siūlyti ir daugiau atsiskaitymo būdų: atsiskaitymą per elektroninę bankininkystę, SMS žinutėmis, kreditinėmis kortelėmis ir daugelį kitų.
Atsiskaitymas internetu
Atsiskaitymas internetu
Temos: 1 Paysera

Statistika rodo, jog atsiskaitymas internete kreditinėmis kortelėmis ir per „PayPal“ mokėjimo sistemą vis dar išlieka populiariausiais būdais pasaulyje. Tiesa, žvelgiant tik į Europą, įmokų surinkimo būdų įvairovė gerokai didesnė. Čia taip pat populiariausiu atsiskaitymo elektroninėje erdvėje metodu išlieka mokėjimo kortelės. Pavyzdžiui, Italijoje šį atsiskaitymo būdą renkasi net 83 proc. pirkėjų, o Ispanijoje – net 91 proc. Tačiau atsiskaitymas kortelėmis internete populiarus ne visose šalyse. Lenkijoje tik 45 proc. naudotojų renkasi šį būdą. Dar mažiau – iki 10 proc. – klientų korteles, kaip atsiskaitymo būdą, renkasi Lietuvoje. Juo labiau, tokį atsiskaitymo būdą siūlo toli gražu ne visos Lietuvoje veikiančios elektroninės parduotuvės.

Lietuvos interneto naudotojų atsiskaitymas elektroninėse parduotuvėse buvo nulemtas istoriškai susiklosčiusių aplinkybių. E-komercijos rinkos dalyviai rinkosi patogiausią ir prieinamiausią būdą – siūlė savo klientams atsiskaityti Bank link tipo pervedimu. Tai vartotojui itin patogus būdas – pervedimo forma užpildoma automatiškai, todėl klientui nereikia pildyti papildomų laukelių atliekant paprastą bankinį pervedimą, susidaro mažiau sumaišties, nepasitaiko klaidų, atsiskaitymas tampa greitesniu ir saugesniu, nes vyksta kliento banko svetainėje.

Atsiskaitant Bank link tipo pervedimu, šis klientui dažniausiai kainuoja apie 0,23 euro. Tuo metu atiskaitantys per „Paysera“ už analogišką paslaugą ne tik nemoka, bet dažniausiai ir atgauna iki 1 proc. nuo pirkinio sumos, kaip automatinę pardavėjo nuolaidą, suteikiamą „Paysera“ sistemos. Pardavėjui tai taip pat kainuoja pigiau nei standartiniai 2 ar 3 proc. mokesčių, mokamų bankui.

Tiesa, toks atsiskaitymo būdas, kaip ir vos kiek sudėtingesnis įprastas bankinis pervedimas, nėra visais aspektais palankus klientui. Pirkėjas už prekes ar paslaugas, įsigytas internetu, sumokėjęs bankiniu pervedimu, pats beveik neturi šansų susigrąžinti pinigus. Tai priklauso tik nuo pardavėjo malonės, mat bankas neturi teisinės galios atšaukti mokėjimo ir grąžinti pinigų, net jei prekė buvo nekokybiška ar kitaip neatitiko pirkėjo lūkesčių.

Visai kitokia situacija yra atsiskaitant mokėjimo kortelėmis. Suma, sumokėta pardavėjui,  gali būti grąžinta pirkėjui. Tiesa, dažnas kortelės savininkas nežino, kad jo pirkiniai yra apdrausti ir jis, per savo banką gali pareikšti pardavėjui pretenziją. Vis dėlto atsiskaitymas kortelėmis vis dar išlieka populiariausia elektronine atsiskaitymo priemone internetinėje erdvėje pasaulyje.

Tiesa, atsiskaitymas mokėjimo kortelėmis turi ir savo minusų. Tai yra paties mokėjimo saugumas. Anksčiau atsiskaitant internete būdavo reikalaujama tik duomenų, akivaizdžiai randamų ant pačios kortelės. Tai sudarė sąlygas jomis lengvai naudotis sukčiams. Nukentėdavo ne tik klientai, praradę korteles ar naudojęsi jomis neatsargiai, bet ir pardavėjai, kurie dažnai sulaukdavo mokėjimų atšaukimų ar nepatenkintų klientų skundų, nors prekės jau buvo išsiųstos vagims.

„3D Secure“ apsaugotoms kortelėms yra taikomas papildomas mokėtojo atpažinimo kodas. T. y. atsiskaitant internete, prašoma ne tik suvesti kortelės duomenis, bet ir papildomai įvesti tik kortelės savininkui žinomą slaptažodį jau kliento banko svetainėje

Dėl šių priežasčių atsiskaitymams kortelėmis buvo įvesta papildoma saugumo technologija „3D secure“, kurią pasauliui 2010 m. pristatė VISA. „3D Secure“ apsaugotoms kortelėms yra taikomas papildomas mokėtojo atpažinimo kodas. T. y. atsiskaitant internete, prašoma ne tik suvesti kortelės duomenis, bet ir papildomai įvesti tik kortelės savininkui žinomą slaptažodį jau kliento banko svetainėje. „Paysera“, priimdama atsiskaitymus mokėjimo kortelėmis, jei tik jos yra apsaugotos šia technologija, visada prašo papildomo apsaugos kodo. Šie atsiskaitymai internete pažymėti „Verified by Visa“ ir „MasterCard SecureCode“ žymomis, kurios užtikrina, jog atsiskaitymas bus visiškai saugus. Tiesa, mokėjimai priimami net ir tokiu atveju, jei kortelė nėra apsaugota „3D Secure“ būdu, mat taip apsaugotų kortelių pasaulyje yra vos per 30 proc.

Žinoma, bankiniai pervedimai ir atsiskaitymai mokėjimo kortelėmis – ne vieninteliai atsiskaitymo internete būdai. Daugybė visame pasaulyje veikiančių atsiskaitymo sistemų siūlo atlikti mokėjimus, per savo elektronines pinigines. Pavyzdžiui, „PayPal“, „Paymate“, „Stripe“ ir daugelis kitų. Lietuvoje galimybes apmokėti pirkinius internete, ne per bankus ar korteles, teikia labai mažai įmonių. 

„Paysera“ besinaudojantys elektroninių parduotuvių savininkai savo pirkėjams gali pasiūlyti itin platų spektrą atsiskaitymo būdų – nuo įmokų surinkimo tiesiogiai internetu ar per el. bankininkystės sistemas iki atsiskaitymo SMS žinutėmis, mokėjimo kortele ar grynaisiais.

Įmokų surinkimas SMS žinutėmis (per operatorius), nors ir yra itin patogus ir greitas būdas atsiskaityti internete, po truputi praranda savo populiarumą.  Ir tam yra viena labai rimta priežastis – mobilieji operatoriai už tokius atsiskaitymus didelus komisinius mokesčius, siekiančius nuo 20 iki 50 proc. nuo sumokamos sumos. Būtent todėl šis būdas bent jau Lietuvoje naudojamas tik labai mažiems atsiskaitymams ir tik labai specifinėse elektroninės prekybos srityse, pavyzdžiui, įvairių internetinių žaidimų portaluose. Tuo metu Afrikos ar Azijos šalyse šis atsiskaitymo būdas yra pakankamai populiarus, mat operatoriai pardavėjui atiduoda apie 80-90 proc., o kai kuriose šalyse – net iki 97 proc. pajamų.

Visame pasaulyje vis dar populiariu išlieka ir Cash on delivery atsiskaitymo už prekes būdas – kai pirkėjas sumoka tik tada, kai prekė yra jam pristatoma fiziškai. Šis apmokėjimo būdas yra populiarus tose šalyse, kur gyventojai yra labiau linkę mokėti grynaisiais, pavyzdžiui, Rusijoje. Tiesa, šis būdas nėra  naudingas pardavėjui, nes pirkėjas gali persigalvoti, atsisakyti priimti prekę ar net nurodyti neteisingą pristatymo adresą. Papildomi minusai – pinigų pristatymas gavėjui užtrunka , išnaudojama daugiau laiko, transporto, susisiekimo resursų. Nepatogumų pristatymo tarnyboms sukelia ir tie patys grynieji pinigai – juos reikia surinkti, kažkur saugoti, administruoti, turėti pakankamai grąžos ir panašiai. Patį pardavėją lėšos pasiekia po pakankamai ilgo laiko, mat pinigus už prekes pirmiausia gauna prekių pristatymo kompanija.

Skirtingai nei populiarumą prarandantys SMS atsiskaitymai, populiarėja kitokie, modernesni mobilieji mokėjimai. Daugelis atsiskaitymo sistemų savo klientams siūlo finansines operacijas atlikti per mobiliąsias programėles. Paprastai parsisiunčiamos mobiliosios aplikacijos leidžia įvairius mokėjimus, pavyzdžiui, atsiskaitymus už prekes elektroninėse parduotuvėse, atlikti vos keliais mygtuko paspaudimais, skenuojant specialius QR kodus. Kai kurios mokėjimų sistemos, pavyzdžiui, „Paysera“ savo klientams su sąskaita siūlo susieti savo bankinę mokėjimo kortelę, tada mobiliuoju telefonu už prekes ar paslaugas saugiai ir greitai galima atsiskaityti ir iš bet kurio banko mokėjimo kortelės. Atsiskaitymo per mobiliąsias aplikacijas būdas ne tik greitas, bet ir išvaduoja mokėtoją nuo kortelių, slaptažodžių generatorių ar kitokių priemonių nešiojimosi, taip pat nereikia įsiminti daugybės papildomos informacijos – sąskaitos numerių, skirtingų slaptažodžių, atpažinimo kodų ir pan. Tereikia kišenėje turėti išmanųjį telefoną.

„Paysera“ straipsnių ciklo tęsinį skaitykite kitą savaitę. Prieš tai buvusį ciklo straipsnį skaitykite čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis