Naujausios technologijos pasižymi keistu paradoksu – muzikos prieinamumas internete palaidojo kompaktinius diskus ir CD grotuvus, bet kartu inicijavo atvirkštinį procesą – didėjantį melomanų dėmesį viniliniam diskui, rodos, iš mūsų būstų galutinai pasitraukusiam dar prieš 3 dešimtmečius. Tais technologijų perversmo metais dingo ir eilės prie mėgstamiausių plokštelių, dalijimasis jomis su draugais, vakarėliai iki paryčių klausant patefono... Tačiau nostalgija jausmui niekur neišnyko.
Atėjo metas nuo prisiminimų nupūsti dulkes. Ar vėl patirti tą gerą jausmą iš naujo.
„Vinilinių plokštelių klausausi nuo vaikystės, – prisipažįsta dainininkas ir muzikos prodiuseris Linas Adomaitis, jau devyniolika metų besisukantis muzikos versle ir pramonėje. – Man patefonas visada buvo ir yra tikra klasika.“
Ekspertų nuomone, vinilinių diskų atgimimą lėmė tai, kad žmonės pavargo būti priklausomi nuo ekranų. Mums tiesiog atsibodo pumpuoti iš interneto dainas, kurių negalime pajusti fiziškai – pačiupinėti pirštais ar apžvelgti lentynoje, išdėliotų spalvingos albumų viršelių kolekcijos pavidalu.
„Muzika vinilinėje plokštelėje vien dėl savo prigimties negali tapti fonine muzika (o būtent tuo tapo skaitmeninis garsas), nes pats ritualas įpareigoja į ją kreipti daugiau dėmesio: reikia ištraukti vinilinę plokštelę iš voko, uždėti ją ant grotuvo, nuvalyti dulkes, atsargiai nuleisti adatėlę. Be to, suvokimas, kad po 20 minučių reikės pakeisti kitą plokštelės pusę, neleidžia tiesiog nueiti ir veikti kažką kito, bet skatina pasinerti į mėgstamos muzikos erdves“, – svajingai kalba Linas.
Ir iš tiesų – klausydamiesi muzikos internete, tiesiog banaliai klausotės. O štai vinilas – jau ir meno kūrinys. Plokšteles galima kolekcionuoti, sustatyti lentynoje, kitais žodžiais tariant, nusiųsti aplinkai dar ir papildomą žinutę. Ir, svarbiausia, muzika, sklindanti iš vinilinės plokštelės, turi unikalų skambesį, kurį žmonija atranda iš naujo (o kur dar nostalgiškas unikalus plokštelės kvapas!).
„Žinoma, muzikos klausymo komforto zona išsiplėtė, – karčiai šypsosi Linas. – Telefone gali tilpti 800 muzikos albumų, bet joks skaitmeninis signalas nenurungs analoginio garso. Vien tai, kad malonus adatėlės traškesys kelia gerus prisiminimus, jau yra daug, be to, analoginis įrašas talpina kur kas daugiau informacijos nei skaitmeninis. Štai kodėl dainose iš vinilo galite išgirsti tai, ko negirdėjote iš skaitmeninės laikmenos. Vinilas skirtas tiems, kurie vertina muzikos įrašų kultūrą.“
O kad Linas ją vertina – akivaizdu. Pirmiausia jo jaukiuose namuose atsirado „Sony“ patefonas PS-X500. Jis gana švariai ir kokybiškai atkuria garsą, estetiškai atrodo ir yra perfekcionizmo įsikūnijimas – jau nuo seno aišku, kad „Sony“ inžinieriai ir dizaineriai nepalieka neištobulintų smulkmenų.
O antra, Lino Adomaičio albumas „Laiko mašina“ tapo bestseleriu, todėl trečią jo tiražą dainininkas nusprendė išleisti ne CD, o vinilo formatu. Leidžiant teko rimtai paplušėti – gamybos procesas užtruko net septynis mėnesius! Ir štai mūsų rankose – pirmasis Lino vinilas per 19 jo muzikinės karjeros metų!
„Vinilas šiandien yra ant aukštos bangos ir esu laimingas, kad pagaliau tą bangą pagavau ir aš. Tokią plokštelę turėti yra prestižas. Naująjį „Sony“ patefoną testavau būtent savo albumo dainomis, nes žinau kiekvieną su jomis susijusią smulkmeną, kiekvieną niuansą.
Šiame „Sony PS-X500“ patefone esančios jungtys leidžia ypač kokybiškai įrašyti garso takelius į kompiuterines programas. Man, kaip garso režisieriui, tai labai naudinga. Darant įrašus studijoje dažnai prireikia vinilinio traškesio, plokštelės sulėtėjimo, pagreitėjimo garso. Kita vertus, galimybė įrašyti patefonu grojamas dainas skaitmeniniu formatu padės suarchyvuoti senas kolekcijas, tarkime, senelių įrašų rinkinius.“
Vinilinių plokštelių pardavimai nuolat auga. Įsigyti diską jau ne problema, juoba kad rinkoje pasirodė ir naujų plokštelių presai, kurių, matyt, nebepakanka rinkos poreikiams patenkinti. „Eilės atspausti savo plokštelę Europos fabrikuose milžiniškos, nes visi kaip išprotėję grįžta prie to, kas tikra ir kokybiška. Ir gerai daro, nes vinilo garso rezoliucija stipriai lenkia visas skaitmenines garso formavimo priemones“, – į madą grįžtančia meile tikram garsui džiaugiasi Linas.
Daliaus patarimai
Žinok pagrindus. Paprasčiausia vinilų grotuvo sistema susideda iš trijų dalių: grotuvo, stiprintuvo ir kolonėlių. Kai kuriuose grotuvuose dvi funkcijos sujungtos į vieną.
Atnaujink adatėles. Paprasčiausiais būdas išgauti idealų garsą iš bet kokio grotuvo – pakeisti adatėles į pačias geriausias, kokias tik gali sau leisti.
Viską laikyk švariai. Dulkių ir skysčių dalelės, nusėdusios plokštelės takeliuose, gali pažeisti adatėlę ir gadinti garsą. Netaupyk valymo priemonėms – specialiems skysčiams, teptukui arba audinio atraižai. Ir netingėk valyti savo plokštelės po kiekvieno panaudojimo.
Neužmiršk skaitmeninio formato. Įrašų kompanijos nesitiki, kad pradėsi patefono klausytis troleibuse ar automobilyje. Todėl ieškok tokių grotuvų, kurie leistų norimas dainas įrašyti ir skaitmeniniu formatu.
Ieškok ir rasi. Niekas neprilygsta jausmui, patiriamam rausiantis senų vinilinių plokštelių krūvoje ieškant retenybės savo kolekcijai sendaikčių turguje Paryžiuje ar Antakalnio miškelio „baracholkėje“.
Daugiau žurnalo „Elektrolife“ straipsnių skaitykite www.elektrolife.lt.