„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Kas vyksta, kai prie vairo sėdama jaučiant pagirias

Apsunkusi, maudžianti, skausmo kamuojama galva, nemalonus spengimas ausyse ir mirgėjimas akyse, netvirtai dėliojamos kojos, neužtikrinti judesiai – maždaug taip atrodo pagirių kamuojamas žmogus. Arba bent jau tokią savijautą sukelia vadinamasis „Pagirių kostiumas“, kurį 15min pasitelkė eksperimentui ir įvertino, kaip sektųsi vairuoti išties pagirių kamuojamam žmogui.
Eksperimentas su pagirių kostiumu
Eksperimentas su pagirių kostiumu / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Minėtą „Pagirių kostiumą“ į Lietuvą atsivežė „Ford“ atstovai. Jį sudaro kelios esminės dalys: svoriai rankoms, kojoms, kūnui ir galvai, paverčiantys judesius ne itin tiksliais ir koordinuotais, taip pat – specialūs akiniai, kurie matomą vaizdą padaro blausesnį.

Akiniuose įmontuota ir spalvą pakeičianti detalė, taip pat – lemputė, įkyriai šviečianti į vieną akį. Ant galvos dėvimos garsą slopinančios ausinės, kuriose skamba ne girdimas, o labiau fiziškai pajuntamas garso takelis. Grotuve galima pasirinkti vieną iš dviejų skirtingų „dainų“ – galvos skausmo arba tiesiog nemalonius pojūčius sukeliantį „miksą“.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Eksperimentas su pagirių kostiumu
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Eksperimentas su pagirių kostiumu

Sukėlė galvos skausmą ir pykinimą

Didžiausias ant kūno dedamas svoris – savotiška liemenė, sverianti 17 kg. Kilogramą sveriantys svarsčiai uždedami ant abiejų rankų ir kojų, maždaug tiek sveria ir savotiškas šalmas, dėvimas ant galvos.

Užsidėjus visą šią ekipuotę vairuoti nėra lengva. Kur kas sunkiau greitai kilstelėti koją tuomet, kai prireikia spausti stabdžius, ar staigiau pasukti vairą, suktelėti galvą į šoną norint apsižvalgyti. Visgi vien tik svoriai vairuoti pernelyg netrukdo, įpratus užtenka elgtis atsargiau ir kiek iš anksto numatyti savo veiksmus.

Didžiausias poveikis juntamas tuomet, kai į akis pradeda spingsėti nedidelė švieselė ant akinių, o ausyse „groti“ galvos skausmą sukeliantis garso takelis. Pastarojo poveikis netikėtas, mat, dar prieš akimirką atrodė, kad viskas gerai ir nieko nė nejusti, o po akimirkos smilkinius ir kaktą ėmė spausti skausmas, ausyse zvimbti. Bendras šviesos, keistų spalvų ir garso takelio mišinys baigėsi lengvu pykinimu.

Įvertinus galimą poveikį buvo nuspręsta, kad į gatvę išvažiuoti šitaip apsitaisius nėra saugu, tad bandymams buvo panaudota tuščia privati automobilių stovėjimo aikštelė. Pastarojoje apsukome ne vieną ratą, įvažiavome į stovėjimo vietą priekiu, galu, šonu.

Visi pratimai pavyko, tačiau kur kas lėčiau, nei būtų atliekami įprastomis sąlygomis. Be to, verta prisiminti ir tai, kad sąmoningai galvojome apie esamą savijautą ir, bandydami pagirių kostiumą elgėmės gerokai atsargiau. Žmogus, išties kamuojamas pagirių, greičiausiai apie savo savijautą ir jos lemiamą reakcijos greitį nesusimąstytų, tad pasekmės galėtų būti skaudžios.

VIDEO: 15min žurnalistė išbandė organizmą erzinantį pagirių kostiumą

Paaiškino, kodėl sunku susikaupti

Apie neblaivius asmenis, sėdusius prie vairo, kalbama nuolat, tačiau retai kada pastebima, kad nesaugiai vairuoja ir pagirių kamuojami vairuotojai. Nors alkoholio koncentracija kraujyje lygi nuliui, organizmui apdorojant alkoholiniuose gėrimuose esančius komponentus, savijauta nedžiugina, tad neretai pagirių kamuojami vairuotojai patenka į eismo įvykius.

Dr. Robertas Badaras, Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės Toksikologijos centro vadovas, yra sakęs, kad pagirios – apgaulinga būsena ir pagiringas žmogus, vairuodamas automobilį, gali būti net pavojingesnis už tą, kurio neblaivumą galima užfiksuoti alkotesteriu.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Eksperimentas su pagirių kostiumu
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Eksperimentas su pagirių kostiumu

Vienas svarbiausių ir labiausiai pagirių, arba organizmo bandymo suskaidyti alkoholio komponentus, trikdomas gebėjimas – vairuotojo reakcijos greitis. Sugebėjimui vairuoti trukdo galvos skausmas, jautrumas šviesai, pykinimas ir visi kiti simptomai, kuriuos, beje, sukėlė ir „Pagirių kostiumas“.

„Renault“ vairavimo mokyklos Lenkijoje vadovas Zbigniewas Weselis akcentavo, kad tokie pojūčiai padidina eismo įvykio riziką – sėdantieji prie vairo esant pagirioms dvigubai dažniau nei kiti vairuotojai pažeidžia kelių eismo taisykles, keturis kartus dažniau išvažiuoja iš savo eismo juostos ir daugiau nei ketvirtadalį kelio nuvažiuoja viršydami greičio limitą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs