Ne vienas sostinės gyventojas, pažeidęs KET, buvo nubaustas būtent jo pastangų dėka. Kita vertus, ir patys pareigūnai pripažįsta, jog to nepakanka, o peržiūrėti nuolatos gaunamus tūkstančius įrašų nėra galimybių.
TAIP PAT SKAITYKITE: BMW nesėkmė Vilniuje: laimė, kad nebuvo autobuso stotelės
Trūko kantrybė
Pasiteiravus, kas jauną vyrą privertė stoti į kovą su KET pažeidėjais, pašnekovas šypteli: „Norisi gyventi ir nusibodo chuliganiškas vairavimas. Manau, kad prie situacijos keliuose gerinimo turėtų prisidėti kiekvienas. Iš pradžių galingas BMW su klevo lapu manęs vos nenubloškė nuo kelio, bet šį automobilį tik sumėtė, jis apsisuko viduryje gatvės, užlėkė ant šaligatvio ir sustojo ties netoliese buvusia viešojo transporto stotele. Tik laimingo atsitiktinumo dėka niekas nenukentėjo.
Po tokio pavojingo manevro nepatyręs vairuotojas tiesiog pasišalino iš įvykio vietos. Pareigūnams peržiūrėjus įrašą pavyko jį rasti ir nubausti. Esu matęs ir kaip Vokiečių g. automobilis nepraleido pėsčiųjų perėją kertančios ir kūdikio vežimėlį stumiančios moters. Tokia klaida galėjo pasibaigti itin tragiškai. Galima tik spėlioti, kaip tokie vairuotojai vairuoja tamsiuoju paros metu ar miesto pakraštyje“.
Micius sako, kad specialiai pažeidėjų neseka, o labiausiai jį stebina miestiečių skubėjimas ir taisyklių nepaisymas. Jis visada piktinasi pamatęs neįgaliųjų stovėjimo vietose statomus automobilius tų, kurie teisės stovėti šiose vietose neturi.
„Vairuotojai, kalbėdamiesi telefonu, rikiuojasi neleistinose vietose, nepristabdo prieš įsukdami į sankryžą iš šalutinio kelio, akivaizdžiai viršija greitį...“, – dažniausius pažeidimus vardydamas atsidūsta pašnekovas.
Netoliese Kūno kultūros ir sporto departamento Kedrų gatvėje ir šalia Karoliniškių mikrorajone L.Asanavičiūtės gatvėje esančio sporto klubo, anot jo, nepakanka automobilių stovėjimo vietų, todėl čia jis kasdien mato itin daug automobilių draudžiamose stovėti vietose. Jis taip pat pastebėjo, kad dažniausiai agresyviausi pažeidėjai vairuoja itin prabangius automobilius.
Policija nereaguoja?
Nors tik dalis jo užfiksuojamų atvejų yra tiriami, Micius tiki, kad, viešinant konkrečius pažeidimus, kelių erelius sudrausmins ir kreivi kaimynų žvilgsniai. Kita vertus, ne visus pažeidėjus paprasta išgąsdinti didelėmis baudomis ir gėda dėl viešumo.
TAIP PAT SKAITYKITE: Skaitytojo filmuoti kadrai atskleidė realybę: vairuotojai nusideda nesislapstydami
„Vilniaus centre, netoli Policijos departamento ir vieno sporto klubo, geltona juosta pažymėtoje vietoje nuolatos stovi tie patys automobiliai. Fotografuoju juos ir siunčiu policijos pareigūnams, žiniasklaidai, bet pažeidėjams tai nė motais. Gal vairuotojas užsispyręs, ar tiesiog laiko save nebaudžiamu? O galbūt policija tiesiog nekreipia dėmesio?“, – svarstė vilnietis.
Tik kartą už pagalbą iš pareigūno jis sulaukė padėkos.
15min pašnekovas paskaičiavo, kad iš 100 policijai siunčiamų pranešimų atsakymą apie pradedamą tyrimą jis gauna į vidutiniškai 5, tačiau apie tolimesnę tyrimo eigą jo niekas neinformuoja. Tik kartą už pagalbą iš pareigūno jis sulaukė padėkos.
Tačiau stengiasi ne dėl padėkų. Svarbiausia interneto herojui atrodo filmuojant ir vaizdo medžiagą viešinant drausminti pažeidėjus bei taip apsaugoti eismo dalyvių sveikatą ir gyvybes. Anot jo, šią misiją palengvintų vaizdo registratorių naudojimo įteisinimas ar net įstatymo, kuriuo jie taptų privalomi kiekviename automobilyje, įsigaliojimas.
Glumina ne grasinimai, o nebaudžiamumas
Viešindamas pažeidimus Micius sulaukia ir viešumo bijančių pažeidėjų grasinimų. Tačiau tai jo negąsdina. Glumina tik pareigūnų požiūris.
„Man pranešus, kad vairuotojas iš stovinčio automobilio išmetė nuorūką ar informavus pareigūnus apie ties geltona juosta stovinčius automobilius, sužinau, kad pirmuoju atveju pažeidėjas net nerūko, o statyti ties geltona juosta yra teisėta. Suprantu, kad visa tai reikalauja papildomo darbo ir pastangų, bet, nereaguodami į smulkius pažeidimus mes atrišame piktybiniams pažeidėjams rankas“, – pasakojo Vilniaus gyventojas.
Į naujienų portalo redakciją kreipęsis vyras norėjo sužinoti, kiek jo pranešimų yra iš tiesų tiriami ir kokia tikimybė, kad užfiksavus KET pažeidimą jį įvykdęs asmuo bus iš tiesų nubaustas.
Tūkstančiai pranešimų kasdien
Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis atskleidė, kad yra fiksuojama tik bendra gaunamų pranešimų statistika, neišskiriant pranešimų apie KET.
Taip pat neegzistuoja ir klasifikatorius, leidžiantis patikrinti, kurie pranešimai yra gaunami su vaizdo įrašais, o kurie be jų ar tik su nuotraukomis.
„Tokios informacijos nėra, bet, kiek man teko kalbėtis su pareigūnais, tokių pranešimų, prie kurių būtų prisegta vaizdo registratoriaus medžiaga, kasdien gaunama nemažai. Tačiau pranešimus gauname ne tik per interneto svetainę epolicija.lt. Sekame pranešimus ir viešojoje erdvėje, socialiniuose tinkluose. Jei pastebime konkretų pažeidimą, tiriame jį ir kiekvieną įrašą vertiname individualiai, ar jo kokybė yra pakankama pažeidimui įvertinti“, – pasakojo R.Matonis.
Kokios informacijos reikia policijai
Policijai pateikiamame įraše tam, kad pažeidėjas būtų nubaustas, turi būti matomas pažeidimas, valstybinis automobilio numeris ir pažeidimo data. Jei visa tai yra aiškiai matoma, pareigūnai atlieka tyrimą ir surašo protokolą bei skiria atsakomybę. Komunikacijos vadovas pastebi, kad ne vienas žmogus kasdien siunčia po keliasdešimt pranešimų, kuriuose užfiksuoti smulkūs ir grubūs pažeidimai. Viskas yra tiriama ir tikrinama, bet ne visus pranešimus spėjama peržvelgti operatyviai.
Paminėjus Miciaus užfiksuotą pažeidimą prie pramogų ir biurų komplekso „Forum Palace“, kur automobiliai yra nuolatos statomi šalia geltonos linijos, specialistas nesutriko. „Kaip mane informavo tyrėja, apie tai su Micium jau buvo bendrauta komisariate, o dėl konkrečių pranešimų paimtas paaiškinimas. Tačiau kol kas nėra aišku, ar geltonos juostos, esančios minėtoje vietoje, yra teisėtos, todėl šiuo metu tai yra aiškinamasi su atsakingais specialistais“, – pasakojo Komunikacijos skyriaus vedėjas.
Pakankamas įrodymas
Nors vaizdo registratoriaus naudojimas Lietuvoje kol kas nėra reglamentuojamas jokiais įstatymais ar poįstatyminiais aktais, jis dažnai padeda išaiškinti teisybę kilus konfliktui tarp vairuotojų.
Privalomai vaizdo registratorius yra naudojamas tik tarnybiniuose policijos pareigūnų automobiliuose. Tačiau šiuos prietaisus naudoti ginant savo teises ir fiziniams asmenims nėra draudžiama. Teisininkai nesutaria tik dėl vieno: įteisinus vaizdo registratorių naudojimą bus susidurta su asmens duomenų teisinės apsaugos problema. Vis dar nėra aišku, ar, užfiksavus juo kitus asmenis, šiais duomenimis bus galima remtis byloje.
Kur (ne)draudžiami registratoriai
Vaizdo registratoriai, nepaisant šiandienio jų populiarumo, yra draudžiami Austrijoje, Liuksemburge, Belgijoje ir Portugalijoje. Šiose šalyse ne tik nėra praktikos fiksuoti KET pažeidėjus, tačiau vairuotojas gali būti nubaustas vien už vaizdo registratoriaus turėjimą.
Visiškai kitokia situacija yra kaimyninėje Rusijoje. Dėl itin didelio eismo įvykių skaičiaus vaizdo registratorius čia tapo būtinybe. Spėjama, kad jais naudojasi daugiau nei 40 proc. visų vairuojančiųjų.
Jungtinėje Karalystėje fiksuojant pažeidimus vaizdo registratoriumi draudimo bendrovės suteikia nulaidą automobilio draudimui. Galioja tik viena sąlyga – įvykus draudiminiam įvykiui būtina pateikti įrašą bendrovei.
Jungtinėse Amerikos valstijose taikoma kiek kitokia praktika. Vaizdo registratorių 25 proc. amerikiečių laiko priemone, kuri padeda pagerinti savo vairavimo įgūdžius, skelbia rac.co.uk. 69 proc. vairuotojų apklausos respondentų pritarė, kad kamera apsaugo nuo nereikalingų ginčų įvykus eismo įvykiui.