Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Atsakymas į amžiną vairuotojų klausimą: kokias padangas rinktis pavasarį?

Pastarosiomis dienomis vis dažniau už lango pasirodanti saulė primena, kad artėja laikas keisti žiemines padangas. Kaip išsirinkti geriausias? O gal pirkti universalias ir ramiai važinėti ištisus metus? VGTU Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. Vidas Žuraulis sako, kad tai labai prasta mintis ir pataria, kaip išsirinkti.
15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos
15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Kriterijų – daugybė

15min kalbintas dr. V.Žuraulis pastebėjo, kad šiltojo sezono sąlygos vairavimui daug palankesnės, todėl ir išsirinkti padangas yra paprasčiau nei prieš žiemos sezoną. Visų pirma, priminė jis, reikėtų laikytis automobilio gamintojo nurodytų reikalavimų išmatavimams.

Kaip paaiškino pašnekovas, pardavėjai padangas dažnai grupuoja į „premium“, vidutinės, ekonominės ar biudžetinės klasių segmentus, kurias geriausiai atspindi kaina. Tačiau, anot jo, tai nėra vienintelis kriterijus, padedantis apsispręsti.

„Pagal Europos Sąjungos reikalavimus, visos naujos padangos parduodant privalo būti ženklinamos pagal stabdymo ant šlapios dangos efektyvumą, triukšmingumą ir energetinį efektyvumą. Tai trys paprasti, kiekvienam vairuotojui lengvai suprantami parametrai, padedantys pasirinkti“, – paaiškino jis.

VGTU nuotr./VGTU docentas dr. Vidas Žuraulis
VGTU nuotr./VGTU docentas dr. Vidas Žuraulis

„Mėgstame jaustis komfortiškai, todėl triukšmingumo kriterijus taip pat nėra paskutinėje vietoje. Kartais automobilių gamintojai yra linkę pataupyti garso izoliacijos sąskaita, todėl norint išvengti diskomforto į padangų triukšmingą derėtų atkreipti dėmesį. Be to, šis rodiklis itin aktualus, ne tik vairuotojams, bet ir gyvenantiems ar dirbantiems šalia judresnių kelių“, – pasakojo pašnekovas.

Vertinti reikia ne tik kainą, bet ir kitus parametrus.

15min paklaustas, ar pigesnės padangos yra prastesnės, dr. V.Žuraulis svarstė, kad nėra pagrindo taip teigti ir paaiškino, kad vertinti reikia ne tik kainą, bet ir kitus parametrus – padangų užtikrinamą stabilumą, atsparumą akvaplaniravimui, stabdymo skirtingomis sąlygomis efektyvumą, ilgaamžiškumą ir t.t.

Vis dėlto, anot jo, prieš renkantis pačio žemiausio segmento padangas reikėtų jų savybes įvertinti atidžiau, bet lyginant „premium“ ir vidutinę klasę – didesnių kokybinių skirtumų gali ir nebūti.

Suprasti akimirksniu

  • Transporto priemonėje naudojamos padangos turi atitikti transporto priemonės gamintojo numatytas padangas.
  • Nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis.
  • Protektoriaus gylis (M1 klasės automobilių) negali būti mažesnis nei: žiemą 3 mm. vasarą 1,6 mm.
  • Tos pačios ašies ratai turi būti vienodi. Tos pačios ašies padangos turi būti to paties tipo (to paties gamintojo arba prekinio ženklo, to paties konstrukcinio tipo, to paties matmenų žymėjimo, tos pačios naudojimo paskirties, tos pačios keliamosios galios indekso, to paties greičio indekso, to paties protektoriaus rašto)

Žieminės padangos vasarą – labai prasta mintis

Kai kurie vairuotojai neskuba, nusidėvėjusias žiemines padangas naudoja ir šiltuoju metu laiku – nejau išmesi?! Kiti elgiasi priešingai ir vasarines „aunasi“ vos pašvietus saulei. Vis dėlto, 15min kalbintas dr. V.Žuraulis pabrėžė, kad nė vienas variantas nėra tinkamas.

„Pavasarį šiek tiek, savaitę ar dvi, galima ir uždelsti. Žinoma, jokiu būdu ne per ilgai, tačiau po balandžio 1 dienos tikrai nieko blogo dar savaitę važinėti žieminėmis padangomis, aišku, jeigu jos nėra dygliuotos ar labai minkšto mišinio, skirtos itin žiemiškoms sąlygoms“, – patarė jis.

Žieminės padangos vasarą gali gana greitai sudilti iki pavojingos ribos.

Kodėl rekomenduojama palaukti? Anot 15min pašnekovo, klimatas agresyvėja, tampa sunkiau nuspėjamas, pirmoje pavasario pusėje oro sąlygos gali gana greitai keistis, rytais dar kartais paspaudžia šaltukas, todėl kelio danga gali būti slidi, o per anksti pradėjus naudoti vasarines padangas ir labai pavojinga.

„Prieš kelerius metus su studentais atlikome tyrimą – žiemines padangas išbandėme karštą vasaros dieną ir vėsesniu oru, koks būdingas pereinamiesiems sezonams. Negalėčiau sakyti, kad žieminės padangos nusileido, tačiau jų darbinio paviršiaus temperatūra ekstremalaus stabdymo metu ženkliai pakilo.

Kalbant paprasčiau, važiuojant 60-70 km/val. greičiu didesnių problemų nekiltų, bet žinome, kad vasarą eismas intensyvesnis. Autostradoje važiuojant 120 km/val. greičiu ekstremalus stabdymas būtų tikrai pavojingesnis, ilgėtų stabdymo kelias, suprastėtų ir važiavimo stabilumas. Be to, žieminio tipo padangos dėl joms būdingo gumos mišinio vasarą gali gana greitai sudilti iki pavojingos ribos, todėl naudoti jas šiltuoju sezonu – nėra geras sprendimas“, – patirtimi dalijosi dr. V.Žuraulis.

Kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis kartu su dr. V.Žurauliu prieš kelerius metus išbandė 15min žurnalistai. Eksperimentas vykdytas simuliuojant dvi skirtingas situacijas: važiavimą miesto režimu, maždaug 60 km/val. greičiu, ir važiuojant dar 10 kilometrų greičiau.

15min Gazo eksperimentas įrodė tai, ką ne vienas vairuotojas žino seniai – žieminės padangos vasarą ne tik nėra tinkamos, bet ir gali būti pavojingos.

VIDEO: Testas. Kurios padangos vasarą stabdo efektyviau: žieminės ar vasarinės

Universalių padangų pataria nenaudoti

O gal verta įsigyti universalias padangas, juk kaip būtų patogu, jeigu nereikėtų galvoti apie padangų keitimą keičiantis metų laikams? 15min pašnekovo žodžiais tariant, universalios padangos visai tiktų vasaros, bet tikrai ne žiemos sezonui, nes yra pagamintos iš kietesnio mišinio, todėl netinkamos slidiems ar žiemą dažnai besikeičiančių savybių keliams.

„Nebent, – paaiškino jis, – vairuotojas pagal realias oro sąlygas turi galimybę pasirinkti, važiuoti ar ne, tačiau kasdieniam naudojimui ir būtinoms kelionėms jos tikrai neužtikrins patikimo saugumo.“

Brangink gyvybę. Važiuok techniškai tvarkingu automobiliu

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?