Pasak keleivių pervežimo specialistų, tokias situacijas dažniausiai gali lemti sena transporto technika bei žmogiškieji veiksniai.
„Žiema – itin pavojingas laikotarpis, kai reikia nuodugniai pasirūpinti ne tik eksploatuojama technika, bet ir lavinti vairuotojų įgūdžius ekstremalių situacijų metu“, – teigė „Kautra“ eismo tarnybos vadovas Alvydas Periokas ir papasakojo apie tai, kuo būtina pasirūpinti, kad rizika keliaujant žiemą būtų kuo mažesnė.
Pasak A.Perioko, galima išskirti tris veiksnius, lemiančius ar kelionė bus sėkminga: autobuso techninė būklė, vairuotojo pasirengimas ir patirtis, bei pačių keleivių elgesys kelionės metu.
Autobuso techninė būklė
Vienas iš pagrindinių veiksnių – autobuso techninė būklė. Būtina atsižvelgti į tai, kiek laiko autobusas yra eksploatuojamas, kokios saugumo sistemos jame įdiegtos, ar pakankamai dėmesio skiriama profilaktinei patikrai.
„Autobusas prevenciškai turi būti tikrinamas nuolatos. Būna per vėlu, kai į problemą dėmesys atkreipiamas, nelaimei jau atsitikus. Dažnu atveju jos galima išvengti“, – patirtimi dalijosi Alvydas Periokas.
Pasak „Kautra“ eismo tarnybos vadovo, investavus į technikos parko atnaujinimą, riziką galima ženkliai sumažinti.
„Mūsų eksploatuojamuose autobusuose, kurių vidutinis amžius – 5 metai, įrengtos automatinės stabdymo sistemos, transporto priemonė pati reaguoja į priešais ją atsirandančią kliūtį ir, esant būtinybei, pradeda automatiškai stabdyti“, – pasakojo A.Periokas, toliau vardindamas tokias naujų autobusų saugumo specifikas, kaip linijos sekimo sistemos, neleidžiančios nukrypti nuo kelio, ar antislydimo sistemos, tam, kad autobusas nenuslystų į šoną, bei elektroninės stabdžių sistemos, leidžiančios stabdymo jėgą reguliuoti kiekvienam ratui atskirai.
Specialistas pasakojo, kad autobusų konstrukcijos kiekvienais metais gaminamos saugesnės, o gamintojai prieš sertifikuodami transporto priemones, atlieka nuodugnius saugumo testus, kurių metu autobusus net apverčia.
Vairuotojo kompetencija
Pasak A.Perioko, net ir eksploatuojant naują ir visus saugumo sertifikatus turinčią transporto priemonę, svarbiausia užtikrinti, kad ją valdantis žmogus turėtų pakankamai kompetencijos ir įgūdžių.
„Priimdami vairuotojus visada atsižvelgiame į tai, kiek patirties jie sukaupę, tačiau net ir turėdami profesionalų komandą kiekvienais metais organizuojame įgūdžių tobulinimo mokymus. Šiais metais, prieš žiemos sezoną, vykdėme važiavimo slidžia danga mokymus“, – teigė „Kautra“ eismo tarnybos vadovas, pridurdamas, kad tokie mokymai kompanijoms, pervežančioms keleivius, yra būtini.
Pasak pašnekovo, bene svarbiausias dalykas, siekiant saugiai pasiekti kelionės tikslą – greitis.
„Kaip mes sakome – yra leistinas greitis ir saugus greitis. Ne visuomet leistinas greitis, pvz.: 90 km/val., yra tinkamas važiuoti. Reikia stebėti oro ir kelio dangos sąlygas. Geriau jau kelionės tikslas būtų pasiektas pavėlavus kelias minutes, nei iš viso nepasiektas“, – pasakojo A.Periokas.
Keleivių elgesys
Saugumu kelionės metu turi pasirūpinti ne tik vairuotojas, bet ir patys keleiviai. Pirmiausiai – saugos diržai.
„Visuose tarpmiestiniuose autobusuose įrengti saugos diržai, kelionės metu vairuotojai ragina juos prisisegti. Priminimas keleiviams – kiekvienoje eilėje suklijuoti lipdukai, raginantys tai padaryti, tačiau, deja, dar ne visi keleiviai juos segasi“, – atkreipė dėmesį A.Periokas.
Drauge jis priminė, kad prie saugios kelionės gali prisidėti ir keleiviai. Anot jo, pastebėję, kad vairavimo sąlygos yra sudėtingos, keleiviai turėtų laikytis rimties salone, nes tokiu metu vairuotojo dėmesys nė sekundei negali nukrypti nuo kelio.
Komentuodamas praėjusią savaitę įvykusius eismo įvykius A.Periokas teigė, kad niekas nėra visiškai apsaugotas nuo netikėtumų kelionės metu, tačiau visada reikia padaryti viską, ką galime, kad išvengtume skaudžių pasekmių.