Visi nuo kelio nuskrieję automobiliai buvo apynauji, kelių metų amžiaus: „Opel Astra“, „Toyota Avensis“, „Škoda Octavia“, C klasės „Mercedes-Benz“. Vienintelis „Toyota Corolla Verso“ galėjo būti daugiau nei 10 metų amžiaus. Greičiausiai visi jie turėjo stabilumo kontroles, kurios padeda automobiliui išlaikyti važiavimo trajektoriją paslydus. Tai kodėl vairuotojai sustojo tik šalikelėje?
Kodėl automobilis paslysta?
Atsakymas susideda iš dviejų dalių. Pirma – kodėl automobilis paslydo? Priežastis vienintelė: per didelis greitis. Pareigūnai šią priežastį įvardija dar paprasčiau: „vairuotojas nesilaikė saugaus greičio“.
Automagistralėje prie „Vilnius Grand Resort“ (buvęs „Villon“ viešbutis) leistinas greitis yra 130 km/val. Šviečiant saulei ir esant dviženklei oro temperatūrai, toks greitis yra saugus. Įvykio metu šioje vietoje lijo, trumpam užklupo netgi kruša, o oro temperatūra siekė vos kelis laipsnius šilumos. Galima prisiminti, jog daugelio vasarinių padangų kritinė riba yra 7 laipsniai: esant žemesnei temperatūrai, jos veikia prasčiau nei žieminės.
Tuo pačiu vertėtų prisiminti ir padangų būklę – ant avariją patyrusių mašinų sumontuotos padangos nebuvo naujos. Greitis, kurį pasirinko vairuotojai, važiavimui tokios būklės padangomis ant tokios kelio dangos buvo tiesiog per didelis.
Daugelio vasarinių padangų kritinė riba yra 7 laipsniai.
Stebuklų nebūna ir kelio danga negalėjo staiga suprastėti tik penkiems vairuotojams: juk šimtai mašinų tuo pačiu metu tą pačią vietą įveikė sėkmingai. Pirmam automobiliui nulėkus nuo kelio, kiti vairuotojai, jį išvydę, automatiškai sumažina greitį, tačiau bent keturi pervertino savo sugebėjimus ir padangų būklę bei greitį sumažino nepakankamai.
Kaip suvaldyti paslydusį automobilį
Antroji atsakymo dalis – paslydusio automobilio suvaldymas. Jeigu mašina paslysta, toli gražu ne viskas prarasta: ją galima suvaldyti. Juolab kad avarijas patyrę automobiliai greičiausiai turėjo elektronines stabilumo kontrolės sistemas.
Tačiau elektroninė stabilumo sistema neveikia, jeigu vairuotojas jai nepadeda. Jis privalo vairu nustatyti, kuria kryptimi turi judėti automobilis – tuomet elektroninė sistema, stabdydama kiekvieną ratą individualiai, privers mašiną judėti vairo nustatyta kryptimi. Kaip greitai sistema tą padarys, priklauso nuo padangų būklės ir kelio dangos.
Nėra taip, kad automobilis su ABS sustoja akimirksniu. Lygiai taip pat automobilyje įmontuota ESC (elektroninė stabilumo kontrolė) negarantuoja, kad mašina nenulėks nuo kelio. Geros padangos tik pagelbsti šioms sistemoms ir važiavimo saugumui bendrąja prasme, tačiau nuo įvykių neapsaugo. Atrodo, kad vairuotojai kartais tai pamiršta.