„Pabandykit įsivaizduoti, ką reiškia tokiu šaligatviu pereiti neregiui“, – komentavo situaciją Žvėryno rajone L.Šurnaitė. Ir pridūrė, kad žino ne vieną atvejį, kai regėjimo negalią turintys žmonės į taip sustatytus arba suguldytus ant šaligatvio paspirtukus rimtai užsigavo.
„Juk galėtų įvesti tvarką kaip Kopenhagoje, kai paspirtukus galima palikti/pasiimti tik specialiuose taškuose“, – sakė Lavija 15min.
Lavijos nuotrauką komentavę skaitytojai siūlė įvesti už tokį elgesį atsakomybę. Jei palikai paspirtuką „bet kur ir bet kaip“, tavo teisės naudotis paslauga ribojamos arba moki baudą.
Žinomas fotomenininkas Algis Kriščiūnas, gyvenantis Ispanijos Fuerteventūroje, pateikė dar vieną pasiūlymą. Pasirodo, jo gyvenamoje saloje netvarkingai išmėtyti paspirtukai ilgai neužsilieka. Atvažiuoja policija, surenka, išveža į aikštelę. Panašiai, kaip pas mus bešeimininkius automobilius. Iš aikštelės paspirtukus susirenka nuomotojas ir jau tuomet aiškinasi su klientais.
O kokia tvarka galioja Lietuvoje? Juk policija mūsų šalyje bent jau kol kas išmėtytų paspirtukų nesurinkinėja. Tačiau ar nuo netvarkos pakankamai apsaugo išmanioji nuomos programėlė, reikalaujanti grąžinant paspirtuką jį nufotografuoti?
Kaip ir kur palikti paspirtuką?
Įmonės „Bolt“, nuomojančios paspirtukus, operacijų vyr. specialistas Benas Jurlovas įsitikinęs, kad vietos Lietuvos miestų gatvėse pakanka visiems – ir pėstiesiems, ir dviračiams, ir el.paspirtukams. Priešingai atrodo tik tais atvejais, kai ant šaligatvio matome savotišką betvarkę – neapgalvotai paliktą el. paspirtuką.
„Pareiga baigus kelionę tinkamai palikti el. paspirtuką nebėra vien gero tono ženklas, tai neišvengiama eismo dalyvio atsakomybė prieš kitus. Lietuvos miestai stengiasi prisitaikyti prie kintančio gyventojų judumo ir vis aiškiau nustato, kur galima parkuoti el.paspirtukus, o kur ne“, – sako B.Jurlovas.
Bendradarbiaudama su miestų savivaldybėmis „Bolt“ integruoja specialias zonas į programėlės žemėlapį. Baigti kelionės jose vartotojui tiesiog nepavyktų. Dažniausiai tai yra intensyvaus pėsčiųjų eismo zonos arba miestų aikštės, parkai, turizmo objektai.
„Vilniuje ir Kaune tęsiame praėjusiais metais pradėtą iniciatyvą – el. paspirtukų palikti nepavyks daugelyje siaurų gatvių, kur tai apsunkintų praėjimą pėstiesiems. Prasidėjus sezonui, draudžiamo parkavimo zonų sąrašas buvo išplėstas dar keliomis lokacijomis. Atsižvelgiame ne tik į miesto administracijos, bet ir gyventojų bei verslo prašymus: esant poreikiui apribojame galimybę parkuotis daugiabučių kiemuose ar administracinių pastatų prieigose“, – aiškina „Bolt“ atstovas.
Jo teigimu, palikti paspirtuką ant dviračių ar pėsčiųjų tako turėtų būti visiškas tabu – jeigu takas nėra išskirtas danga, visada pravartu apsižvalgyti jį galimai žyminčio ženklo. Likusiais atvejais paspirtuką reikia palikti toliau nuo tos šaligatvio dalies, kuria juda pagrindinis srautas. Dažnai tokia saugia ir patikima vieta gali būti šaligatvio juosta, kurioje auga medžiai ir kuri yra skirta techniniam aptarnavimui.
Išvydus vieną ar kelis paspirtukus norimoje palikti vietoje, reikėtų savąjį paspirtuką pastatyti ta pačia kryptimi su kitais, kad jis užimtų kuo mažiau papildomos vietos gatvėje. Tas pats principas galioja ir prisitaikant prie kitų objektų – pastatų, tvorų, išorinių transporto stotelių konstrukcijų – išilgai jų stovintis paspirtukas netaps kliūtimi ir užims mažiau vietos, nei pastatytas stačiu kampu. Apskritai, pagalvojimas apie tai, kaip pastatytas paspirtukas atrodys kitiems eismo dalyviams turėtų būti norma kiekvienam paspirtuko vairuotojui.
„Turime kelių sluoksnių strategiją, kaip sprendžiame parkavimo kultūros problemas Lietuvos miestuose. Pirmiausia, netvarkingai paliktą paspirtuką užfiksuoja dirbtinio intelekto sprendimas, kuris išsiunčia perspėjančią žinutę. Daugumai vartotojų to pakanka. Jeigu matome, kad konkretaus vartotojo atveju edukacija neveikia – į pagalbą ateina mūsų Bolt Patrol tarnyba. Ne tik perstatome netvarkingai paliktus paspirtukus, bet ir kalbamės asmeniškai su vartotojais, kuriems parkavimo klausimais yra kur pasitempti. Galiausiai, jeigu pažeidimai kartojasi ir sulaukiame skundų, blokuojame tokius vartotojus laikinai arba visam laikui“, – aiškina „Bolt“ specialistas.
Prašo visuomenės pagalbos
„Paspirtukai, kurių baterija yra ties išsikrovimo riba, apgadinti ar esame gavę pranešimų apie netinkamą jų parkavimą, yra surenkami ir išvežami kiekvieną dieną, o ryte vėl išvežami į miestą. Jeigu paspirtukas yra veikiantis ir dėl jo nėra gauta pranešimų – jis lieka mieste. Prašome ir tvarkai neabejingų piliečių pamačius netvarkingai numestą paspirtuką, jį pakelti arba perstatyti – nereikėtų išsigąsti jų skleidžiamo garso“, – prašo visuomenės pagalbos B.Jurlovas.
Norėdami pranešti apie netinkamoje vietoje paliktą paspirtuką arba pastebėtą netinkamą elgesį su el.paspirtuku, patogiausia tą padaryti atsidarius „Bolt“ programėlės paspirtukų žemėlapį ir kairiajame apatiniame jo kampe spustelėjus šauktuką. Taip pat tą galima padaryti per savo įrenginio naršyklę adresu https://bolt.eu/lt/report-scooter/.