Griežtėjantys automobilių saugumo testai „EuroNCAP“ pažėrė netikėtų rezultatų

Baigiantis 2022-iesiems automobilių pasaulį akyliau sekančius entuziastus bei ekspertus pasiekė sensacijos verta naujiena. Gruodžio mėnesį nepriklausoma Europos saugumo organizacija „EuroNCAP“, profesionaliai išbandanti naujų transporto priemonių saugumą, atliko paskutinius 14 modelių, įskaitant „Volkswagen“, BMW ir „Toyota“ gamintojų, testus.
Peugeot 408 Euro NCAP testas
Peugeot 408 Euro NCAP testas / Euro NCAP nuotr.

Jų rezultatai buvo lyg perkūnas iš giedro dangaus ne vienam rinkos senbuviui, iki šiol pasižymėjusiam aukščiausiais saugumo įvertinimais. Testų rezultatus rasite čia.

Be aukščiausio įvertinimo – net ir rinkos flagmanai

Daugelio nuostabai nuolat savo bandymų metodiką atnaujinanti ir saugumo standartus kelianti „EuroNCAP“ be aukščiausio įvertinimo paliko tiek debiutuojantį „Peugeot 408“, tiek ir kiek senstelėjusį, tačiau modernizuotą „Volkswagen Touran“. Maža to, pernai didžiausio įvertinimo nesurinko ir tokie modeliai kaip antai „Honda HR-V“, „Toyota Aygo X“ ar net „BMW i4“ ir dar būrelis kitų.

Visi jie už saugumą pelnė 4 žvaigždutes iš 5 galimų. Be abejo, tai vis dar leidžia demonstruoti solidžią vairuotojo, keleivių ir kitų eismo dalyvių saugą, bet visi supranta, kad ką tik pristatytų automobilių gamintojų tikslas – aukščiausias įvertinimas.

Įdomu tai, jog aukštai užkeltą prestižinės organizacijos saugumo kartelę peršoko kai kurios Kinijos gamintojų transporto priemonės ar masyvūs bekelės ir pramogų automobiliai. Pavyzdžiui, aukščiausią 5 žvaigždučių reitingą gavo tokie Europos rinkai skirti modeliai kaip „Maxus MIFA 9“, „Chery Omoda 5“ ar „MG 4 Electric“.

Šiuo atveju pikapo linijos nesutrukdė pelnyti maksimalaus saugumo reitingo ir naujausios kartos „Ford Ranger“ modeliui. Maža to, šis galiūnas dar ir susilaukė pagyrų už itin aukštą 90 proc. balų keleivių saugos įvertinimą. Pagal šį rodiklį minėtas pikapas užėmė septintąją vietą tarp beveik septynių dešimčių 2022 m. išbandytų automobilių.

Beje, šis modelis dar 2011-ųjų spalį tapo pirmuoju 5 žvaigždutes „EuroNCAP“ testuose gavusiu pikapu.

Technologijų pokyčiai matomi per technines apžiūras

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas Renaldas Gabartas atkreipia dėmesį, kad vis aukštesni automobilių saugumo reikalavimai atsispindi ir pamažu griežtėjančiuose techninių apžiūrų protokoluose. Specialisto teigimu, natūralu, kad, tobulėjant transporto priemonėms, auga vartotojų lūkesčiai ir kyla priežiūros reikalavimų kartelė. Todėl ir gamintojai jaučia vis didesnį spaudimą.

„Iš tiesų tarp automobilių pramonės evoliucijos ir privalomosios techninės apžiūros egzistuoja tiesioginė koreliacija. Bene ryškiausiai ji matoma vertinant transporto priemonių keliamą taršą. Tarkime, sunkiajame transporte „Euro 1“ ir „Euro 6“ variklius skiria viso labo pora dešimtmečių, tačiau kenksmingų dujų 50 šiuolaikinių krovinių gabenimo mašinų išmeta tiek, kiek anuomet vienas senos kartos sunkvežimis“, – vaizdžiai palygina pašnekovas.

Ilgesnę vairavimo patirtį turintys Lietuvos gyventojai turbūt pastebėjo, kad kas keletą vizitų į techninės apžiūros stotį atsiranda patikros naujovių, kurių dalis tiesiogiai susijusi su transporto priemonių saugumu. Pokyčius, „Transekstos“ atstovo teigimu, lemia automobilių tobulėjimas. Kaip pavyzdį R. Gabartas pateikia minimalaus stabdžių efektyvumo rodiklį, kuris buvo atnaujintas dar 2012-aisiais.

„O štai nuo 2014-ųjų pabaigos per techninę pirmąkart įregistruotų automobilių apžiūrą pradėtos vertinti padangų oro slėgio stebėjimo sistemos ir elektroninė stabilumo kontrolės sistema“, – vardija jis.

Naujausia korekcija – „eCall“ sistemos tikrinimas

Pašnekovo teigimu, naujesnės kartos automobilių variklio būklę kontrolieriai dabar tikrina tik kompiuteriniu būdu per diagnostinę jungtį (OBD). Atliekant OBD testą, analizuojami automobilio valdymo bloko atmintyje esantys duomenys ir sekami transporto priemonėje įrengtų daviklių rodmenys.

Anot R. Gabarto, jei visi davikliai yra sumontuoti ir nerodo klaidų, daroma išvada, kad automobilis atitinka gamintojo nustatytus techninius parametrus bei yra techniškai tvarkingas. Būtent pagal tokį principą vertinama ir inovatyvi pagalbos iškvietimo sistema, Lietuvoje veikianti nuo 2018 m.

„Naujausia privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos korekcija – „eCall“ sistemos, turinčios automatiškai nusiųsti signalą pagalbos tarnyboms ir informuoti apie avarijos vietą, patikra“, – atkreipia dėmesį R. Gabartas.

Beje, „eCall“ darbą vertina ir „EuroNCAP“ specialistai. Ši sistema buvo diegiama visuose naujuose Europos automobiliuose tam, kad būtų galima greitai reaguoti į avarijas, net jeigu vairuotojai negali patys informuoti specialiųjų tarnybų. Tačiau saugumo bandytojų akiratyje didžiausias dėmesys vis dar skiriamas vertinimams, kaip automobiliui pavyksta išvengti eismo įvykio, o nepavykus, – kaip nuo traumų apsaugomi žmonės.

Pavyzdžiui, atliekant aukščiausią įvertinimą gavusio pikapo „Ranger“ testus nustatyta, kad vienodai saugūs yra skirtingo ūgio keliautojai, nepaisant jų sėdėjimo vietos. Ataskaitoje rašoma, jog automobilyje efektyviai veikiančios atsakomosios priemonės nelaimės metu neleidžia keleiviams atsitrenkti vienam į kitą ir apsaugo jų galvas nuo bet kokių smūgių. O maksimalus įvertinimas pikapui skirtas už keleivių apsaugą įvykus šoniniam susidūrimui.

Išaugęs dėmesys elektroniniams pagalbininkams

Ne veltui sakoma, kad šiuolaikiniai automobiliai yra pusiau kompiuteriai ant ratų. Per „EuroNCAP“ bandymus ypatingas dėmesys skiriamas elektroninių pagalbos vairuotojui ir saugumo sistemų veiksmingumui. Štai minėto „Ranger“ šios srities įvertinimas siekė 84 proc. balų iš 100 proc. galimų arba tiek pat, kiek ir šeimyninio prabangaus SUV modelio „Mercedes-Benz GLC“.

Vertintojų ataskaitoje pažymima, kad nagrinėta „Ranger“ įdiegta avarinio stabdymo sistema, naudojanti tiek vaizdo kamerą, tiek radarą ir veikianti nuo 5 km/val. greičio, atskiria ne tik aplink automobilį esančias transporto priemones, bet ir kitus pažeidžiamus eismo dalyvius. Atpažinti pėsčiuosius automobilio jutikliai gali ir važiuojant atbulomis, o tai labai praverčia dideliu automobiliu sukinėjantis siauresnėse erdvėse. Be to, pikape įdiegta sistema, leidžianti įvykus incidentui išvengti pakartotinio susidūrimo.

Svarbu ir tai, jog „EuroNCAP“ atskirai pažymi, kad toks rezultatas pasiekiamas su automobiliais, kuriuose sumontuota standartinės komplektacijos įranga. Kitaip sakant, toks saugumas užtikrinamas perkant bet kurį „Ranger“ ar GLC modelį.

Lygiaverčių standartų taikymas testuojant tiek didelio pikapo, tiek kompaktiško SUV modelio saugumą neturėtų stebinti, nes abu jie iš esmės atlieka tą pačią funkciją. Anot R. Gabarto, išskirtinių reikalavimų pikapų savininkai nesulaukia ir techninės apžiūros stotyse.

„Papildomo dėmesio ir kiek kitokio patikros algoritmo visureigiai ar pikapai reikalauja tik tais atvejais, jei jų savininkai įrengia įvairias apsaugas automobilio priekyje ar šonuose“, – paaiškina specialistas.

Beje, „EuroNCAP“ generalinis sekretorius Michaelas van Ratingenas pasidžiaugė organizacijos rezultatais 2022 metais ir pažadėjo, kad 2023-aisiais saugumo protokolai „pateiks naujų įdomių iššūkių automobilių pramonei“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų