Naudodamiesi tokiu neišmanymu kai kurie padangų prekeiviai kuria sau patogius baubus ir mulkina eilinius automobilininkus. Vienas populiariausių tokių manipuliacijų – perspėjimai apie senų padangų keliamas tikras ir tariamas grėsmes.
Diskusijos šia tema tradiciškai įsiplieskia porą kartų per metus – antroje rudens pusėje ir ankstyvą pavasarį. Tačiau klystate, jei manote, kad tai vyksta tik Lietuvoje. Panašus ginčas užvirė ir Vokietijoje, kai garsusis šios šalies automobilininkų klubas ADAC pareikalavo „naujomis“ vadinti ne senesnes kaip 2 metai padangas.
Padangos sensta dėl įvairių fizinių ir cheminių procesų, pvz., ultravioletinių spindulių, vandens, karščio, šalčio ir t. t.
Reaguodama į tokį keistą pareiškimą Vokietijos padangų tiekėjų ir remontininkų asociacija BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) inicijavo skirtingo amžiaus padangų testus ir apibendrinę jų rezultatus paskelbė savo išvadas. Jose akcentuojama, kad teisingai sandėliuojamos padangos išlaiko visas savybes bent jau penkerius metus, todėl per šį laikotarpį jos gali būti pardavinėjamos kaip visiškai saugios. Tai asociacijai BRV teisiškai patvirtino ir patys padangų gamintojai sutarę, kad iki 3 metų amžiaus padangos laikomos gautomis „ką tik iš gamyklos“ („Factory-fresh“), o iki 5 metų amžiaus – „naujomis“.
BRV akcentuoja, kad šiuolaikinės automobilių padangos – tiek vasarinės, tiek žieminės – sukonstruotos taip, kad jų dinaminės, saugumo savybės išlieka per visą jų tarnavimo laiką. Tiesa, šis teiginys (kaip ir 5 metus nenaudotų padangų laikymas „naujomis“) galioja tuo atveju, jei padangų sandėliavimo sąlygos atitinka gamintojo numatytus reikalavimus.
„Padangos sensta dėl įvairių fizinių ir cheminių procesų, pvz., ultravioletinių spindulių, vandens, karščio, šalčio ir t. t. Siekiant sušvelninti šių dalykų įtaką į gumos mišinius dedama specialių medžiagų, kurios užtikrina, kad tinkamai sandėliuojamos padangos net ir keletą metų nekeičia savybių, todėl yra identiškos visiškai naujoms“, – rašoma Vokietijos padangų tiekėjų ir remontininkų asociacijos dokumente.
Be abejonės, BRV specialistai nelaiko padangų „nemirtingomis“ ir įsigyjant naujas padangas pataria išsiaiškinti pagaminimo datą – jos neturėtų būti senesnės nei penkerių metų. Taip pat atkreipiamas dėmesys į padangas, sumontuotas ant priekabų, kemperių ar kitų transporto priemonių, kurios nėra naudojamos reguliariai. Negaudamos nuolatinės, tolygios apkrovos, atsirandančios judant, padangos sensta greičiau. Neatsitiktinai tokios technikos vairuotojams rekomenduojama neviršyti 100 km/val. greičio ir neeksploatuoti priekabos su daugiau nei prieš 6 metus pagamintomis padangomis.
Šie Vokietijos padangų verslo praktikų teiginiai iš esmės sutampa su didžiausių gamintojų „Michelin“ ir „Bridgestone“ politika padangų ilgaamžiškumo klausimu. „Michelin“ ir „ADAC“ iniciatyva prieš kelis metus atliktų tyrimų išvados teigia, kad bandymų trasoje palyginę naujas ir senesnes padangas (nuo 1 iki 4 metų) ekspertai nenustatė jokių esminių skirtumų tiek vertinant patvarumą, tiek stabdymo kelio ilgį ant šlapios ar sniegu padengtos dangos.
Pačią didžiausią įtaką padangų senėjimui turi eksploatacijos ypatumai – važiavimo greitis, slėgis padangoje, apkrova, priežiūra ir t. t.
„Michelin“ oficialiai teigia, kad padangų senėjimo proceso eigą įtakoja du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra ir mechaninės jėgos bei apkrovos, veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu, kurios neveikia sandėliuojamų padangų. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje – kuo aukštesnė temperatūra, tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas. Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, galime teigti, kad vienerius metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km, paseno tiek pat kiek ir 17 metų sandėliuota 21 laipsnio temperatūroje padanga.
Palyginamųjų bandymų rezultatai liudija, kad naudojama padanga kas tris savaites pasensta tiek, kiek ir per vienerius metus pasensta sandėliuojama padanga. 35 proc. per mažai pripūsta padanga per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuota padanga.
„Pačią didžiausią įtaką padangų senėjimui turi eksploatacijos ypatumai – važiavimo greitis, slėgis padangoje, apkrova, priežiūra ir t. t. Jei visiškai naujos padangos „dirba“ agresyvioje aplinkoje, jomis apautas automobilis dideliu greičiu važinėja prastos kokybės keliais, jų savybės per porą savaičių arba pirmąjį tūkst. kilometrų pasikeis į blogąją pusę kur kas labiau, nei keletą metų laikytos sandėlyje. Nereikėtų šių dalykų painioti – „senatvę“ lemia intensyvus fizinis poveikis bei su tuo susiję temperatūros pokyčiai vidinėje padangos konstrukcijoje, o ne kas nors kitkas“, – teigia „Michelin“ atstovybės Lietuvoje vadybininkas Paulius Gaurilčikas.
Bendrovės „Egzotika“ vadovas Rokas Lipeikis teigia, kad nuolat bauginti pirkėjus dėl padangų amžiaus yra ekonomiškai naudinga – „nesandėliuotų“ padangų kaina paprastai būna ženkliai didesnė, nei kelis mėnesius ar metus sandėliuotų, nors šie kainų skirtumai visiškai nesusiję su padangų kokybe.
„Ilgiau iki vartotojų keliavusios padangos pigiau parduodamos dėl vienintelės priežasties – jei jas pavyksta pigiau įsigyti didmenininkui. Kuo didesnė automobilių rinka, kuo stambesnis padangų pardavėjas, tuo didesnius užsakymus jis pateikia gamintojams ir tuo didesnes nuolaidas iš jų gauna. Keičiantis sezonams ir modeliams, automobilių gamintojams nenupirkus planuotų kiekių dėl pokyčių įvairiose rinkose ir dėl daugelio kitų priežasčių gamintojai dažnai skelbia išpardavimus, kurias pasinaudoti gali tik dideli ir ekonomiškai stiprūs pardavėjai.
Mes tokiais pasiūlymais galime pasinaudoti, nes turime daugiau nei 20.000 kv.m. sandėliavimo patalpas, kuriose padangos saugiai laukia naujojo pardavimų sezono. Tie kas negali prieš sezoną įsigyti didelių kiekių ir tik sezono metu iš tiekėjų internetu užsakinėja brangiau mažais kiekiais, renkasi kitą taktiką – gąsdinti vairuotojus per porą metų „sumedėjančiomis“ padangomis“, – sako R. Lipeikis.