Juk ne veltui sakoma, kad „įpratimas – antras prigimimas“. Daugelyje Lietuvos sankryžų STOP juosta yra maždaug keli metrai nuo gatvių ar kelių susikirtimo. Arba tiesiog prieš pėsčiųjų perėją ar šviesoforą. Vairuotojai prie tokios tvarkos, ko gero, taip įprato, kad kitokia eismo reguliavimo logika jiems sunkiai suprantama.
Kitokia logika: atitraukta STOP juosta
Jei esate bent kartą važiavę sostinės J.Basanavičiaus gatve žemyn, link Pylimo g., su šia situacija tikrai susidūrėte. Čia STOP linija nupiešta ir pažymėta ženklu dar gerokai iki sankryžos. Nes dėl siauro posūkio spindulio netelpa iš Pylimo į J.Basanavičiaus g. sukantys troleibusai. Tokiu būdu, atitraukus automobilius toliau nuo sankryžos, bendrojo naudojimo transporto priemonėms paliekama daugiau erdvės manevrui.
Tačiau ši formulė neveikia, jei J.Basanavičiaus gatve žemyn važiuojantys vairuotojai sugeba STOP linijos nepastebėti. Tuomet troleibusas sankryžoje užstringa, o žioplį pagavę automobilių vairuotojai karštligiškai bando trauktis atgal. Nevengiama ir garsinių signalų. O juk visai šalia – Kultūros ministerija, taip elgtis čia mažų mažiausiai negražu (nebekalbant apie KET reikalavimus, kurių nesilaikoma).
Analogišką situaciją nufilmavo skaitytojas Daniel. Pasižiūrėkite. Iš pradžių STOP liniją pravažiuoja „Toyota“. Jos pavyzdžiu paseka ir „Audi“ vairuotojas. Kai priekyje išdygsta troleibusas, „Toyota“ neturi kur dėtis, todėl išvažiuoja į sankryžą, o „Audi“ traukiasi atbula.
Tokių sankryžų Vilniuje yra ne viena. Analogiška situacija kartais susidaro Antakalnyje, Žolyno g., prie poliklinikos. Kad netrukdytų išvažiuoti iš kiemo ir iš poliklinikos aikštelės.
Vilniuje – bent kelios „kitokios“ STOP linijos
Vairavimo mokyklos „Amplius LT“ vadovas Artūras Pakėnas Vilniuje suskaičiavo ir daugiau tokių probleminių vietų. Be jau dviejų minėtų – Žirmūnuose prie VRM sporto rūmų, Savanorių pr. sankryža su J.Basanavičiaus ir S.Konarskio g. Tačiau ten pažeidimai retesni.
„Na nežiūri žmonės ženklų ir nenori žiūrėti. Pyksta, kai pirštu parodai, nes kliudai jiems kalbėti, naršyti internete, svajoti ir kitais darbais užsiiminėti vairuojant, – pripažįsta patyręs vairavimo instruktorius. – Daug kam vairavimas yra tiesiog laiko gaišimas, žmonės į tai nežiūri kaip į rimtą užsiėmimą. O dar jei reikalauji pagal taisykles važiuoti, tai nedaugelis supranta, kaip tai svarbu. Juo labiau nesupranta, kad STOP linija specialiai taip pažymėta ten, kur sunku tinkamai organizuoti eismą.“