Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, per dešimtmetį sužeistųjų keliuose sumažėjo tris kartus, o keliuose žuvo net keturis kartus mažiau pėsčiųjų: 2000-aisiais keliuose buvo sužeista 2 116 ir žuvo 235 pėstieji, o 2020-aisiais sužeisti 689 ir žuvo 51 pėstysis.
Nors padėtis ir gėrėja, pėstiesiems keliuose reikia elgtis labai atsargiai. „Tiesiog negalima iš namų išeiti be atšvaito, – teigia Vilniaus saugaus miesto centro direktoriaus pavaduotoja Vilmutė Butavičienė. – Įspėję vairuotoją išgelbėsite savo gyvybę. Vieną gyvybę. O jei kiekvienas iš mūsų prisiminsime prisisegti atšvaitą, tai jau bus šimtai ir tūkstančiai išgelbėtų gyvybių.“
Nuo nelaimingų atsitikimų tamsiame kelyje gali apsaugoti ir šviečiantys prietaisai: „Žibintuvėlis ar ant galvos pritaisyta lemputė nuo nelaimių apsaugo ne tik šalikelėmis judančius pėsčiuosius, bet ir švytinčius pėsčiuosius laiku pastebėjusius vairuotojus,“ – saugos priemonių svarbą akcentavo ir būdus, kuriais apie save prastai apšviestame kelyje galima pranešti priminė prie galvos tvirtinamų lempučių gamintojo „Philips“ atstovė Wioletta Pasionek.
Apie save prastai apšviestame kelyje galima įspėti 4 būdais:
Matomoje vietoje segėti atšvaitą. Pasak V.Butavičienės, žmogus be atšvaito kelyje pastebimas tik 30 m atstumu, o segėdamas atšvaitą jis, apšvietus trumposiomis šviesomis, matomas 120 m atstumu, ilgosiomis – net 250 m atstumu. „Ką gali vairuotojas padaryti, kai iki kliūties lieka 30 m atstumas? Sustoti tikrai vargu ar besuspės,“ – pažymėjo pavaduotoja.
Dėvėti šviesą atspindinčius drabužius. „Vairuotojams būtina turėti ir tamsiu paros metu išlipus iš automobilio šalikelėje dėvėti šviesą atspindinčią liemenę. Jau pastebime vis daugiau tokias liemenes dėvinčių dviratininkų, o drabužių, kuprinių gamintojai siūlo išties platų šviesą atspindinčių reikmenų asortimentą, iš kurio ką nors sau išsirinkti gali ir pėstieji,“ – pavyzdžius vardijo V.Butavičienė.
Rankoje neštis įjungtą žibintuvėlį. „Atšvaitą reikia apšviesti, kad jis suveiktų kaip įspėjamasis signalas, o štai žibintuvėlis ar kitas šviečiantis daiktas yra matomas visiems eismo dalyviams,“ – pastebėjo W.Pasionek. Ji teigė, kad esama įvairių mažagabaričių apšvietimo sprendimų, kuriems vietos atsiras kiekvienoje kišenėje.
Ant galvos prisisegti lemputę. Mėgstantys vaikščioti, bėgioti tamsiu paros metu turėtų įsigyti ant galvos tvirtinamą lemputę: „Specialios ant galvos tvirtinamos lemputės nereikia laikyti rankoje, ji plačiai ir aiškiai apšviečia žmogaus kelią, šviesos pluoštas atitinka regėjimo lauką, be to, tokia priemonė yra puikiai matoma visiems eismo dalyviams. Lemputės gali veikti „SOS“ režimu ir signalizuoti apie pakelėje esančių pėsčiųjų judėjimą,“ – teigė „Philips“ atstovė. Ji pridūrė, kad tokią lemputę verta įsigyti ne tik pasivaikščiojimams: toks šviesos šaltinis tampa nepakeičiamas taisant automobilį, vandentiekį, leidžiantis į rūsį ar net darant spintos pertvarką – naujausiuose šiandienos sprendimuose naudojamas judesio jutiklis, leidžiantis lempą įjungti ir išjungti rankos mostu, tokios lemputės tarnavimo laikas siekia net iki 12 valandų.
Vilniaus saugaus miesto centro atstovė V.Butavičienė taip pat priminė, kad pėstieji privalo vaikščioti šaligatviais (ten, kur jie yra), o nusprendę kirsti važiuojamąją dalį pirmiausiai rinktis perėją. „Jei perėjos nėra, važiuojamąją dalį galima kirsti tik tokioje vietoje, kurioje nėra posūkių, kelio lankstų, augmenija neužstoja matomumo, ir tik tada, kai įsitikinama, kad neatvažiuoja jokia transporto priemonė,“.