2015-aisiais avarijose žuvo 81 pėsčiasis, o sužeista buvo 955. Net 30 proc. visų tragiškų eismo įvykių, pagal Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenis, įvyksta užvažiavus ant pėsčiųjų. Nemaža jų dalis – tamsiuoju paros metu. Eismo saugumo specialistai kone vieningai sutaria, kad geriausia incidentų prevencija - atšvaitai.
Atšvaito būtinybė yra pažymėta netgi kelių eismo taisyklėse. Jeigu šalia kelio nėra šaligatvio ir žmogus tamsiuoju paros metu eina kelkraščiu, jis privalo segėti atšvaitą. Šviesą atspindintis elementas yra iš tolo matomas automobilių vairuotojams, tad jie, iš anksto pastebėję einantį pėsčiąjį, jį gali saugiai aplenkti.
Kaip reikėtų segėti atšvaitą? Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis pabrėžia, jog pagrindinė atšvaito misija – ne pagražinti pėsčiąjį, o būti matomam vairuotojams.
Jeigu turite juostinį atšvaitą, jis turėtų būti segimas ant dešinės rankos ar kojos maždaug tokiame aukštyje, kokiame šviečia automobilių žibintai – kiek žemiau juosmens.
Jeigu turite kabantį atšvaitą, jį prisisekite taip, kad šis kabėtų tarp kelių ir juosmens.
Kitas būtinas dalykas – eiti prieš transporto priemonių judėjimo kryptį, kaip to reikalauja KET. Tai leidžia pėstiesiems pirmiems pastebėti artėjantį automobilį ir, įtarus, jog vairuotojas jo nemato, laiku pasitraukti.
„Atšvaitas skirtas ne pėsčiajam, o vairuotojui, tad segėkite jį tinkamai“, – sakė specialistas.
Vietoje atšvaito, einant užmiestyje, galima turėti žibintuvėlį – jis ne tik bus matomas vairuotojams, bet ir padės pačiam pėsčiajam orientuotis kelkraštyje.
Geriausiai pastebimas dalykas vairuotojams yra šviesą atspindinčias liemenes vilkintys pėstieji, tačiau tokių dar – mažuma.
V.Pumputis teigė, kad dalis žmonių atšvaitus prisisega prie rankinės ar kuprinės. Tačiau iš to – jokios naudos, nes vairuotojas už pėsčiojo esančių atšvaitų nemato.