Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip susiplanuoti kasdienę kelionę, kad nereikėtų skubėti? Atsako ralio šturmanai Aisvydas Paliukėnas ir Žilvinas Sakalauskas

Saugaus greičio nesilaikymas arba jo viršijimas sudaro net 35 procentus visų žūčių keliuose, rodo Lietuvos policijos statistika. Porą pastarųjų metų, nepaisant vykdomų prevencinių kampanijų, šis procentas vis tiek augo. Greičio viršytojų gretos nesumažėja ir žiemą.
Skubantis vyras
Skubantis vyras / 123RF.com nuotr.

Nors atrodytų, jog sudėtingos eismo sąlygos ir sunkiau prognozuojami gamtos reiškiniai (pūga, šlapdriba ir pan.) turėtų padėti vairuotojams suprasti, jog saugus greitis – nekvestionuojamas dalykas, iš tiesų nemaža dalis vairuotojų per ilgą žiemos mėnesį jau pasijuto įpratę prie naujų vairavimo sąlygų, „užsiliūliavo“ ir net esant sudėtingoms eismo sąlygoms nevengia pažeisti Kelių eismo taisyklių. O pirmiausia – skubėti.

Neretai leistiną ir saugų greitį viršiję vairuotojai teigia, jog skubėjo, nes vėlavo. Psichologai teigia, jog dauguma vairuotojų greitį viršija dėl visai kitų priežasčių. Tarp jų – ir nemokėjimas planuotis kelionės laiko.

Kokie dar būtų praktiniai patarimai, galintys padėti susiplanuoti kitos dienos kelionę, kurioje vairuotojas išvengtų skubėjimo? Savo asmenine patirtimi pasidalino du vairavimo profesionalai – ralio šturmanai Aisvydas Paliukėnas ir Žilvinas Sakalauskas.

Suplanuoti keliones padeda programėlės

Klasikinio ralio, Dakaro ralio, kuriame dalyvauja su lenktynininku Edvinu Juškausku, šturmanas Aisvydas Paliukėnas sakė, jog ruoštis kitos dienos kelionei pradeda nuo dviejų dalykų.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aisvydas Paliukėnas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aisvydas Paliukėnas

„Tiek aš, tiek mano kolegos, visų pirma įvertiname atstumą, kurį turėsime nuvažiuoti. Žiūrime, kiek maždaug tokia kelionė užtruks važiuojant, laikantis Kelių eismo taisyklių (t.y. važiuojant saugiu leistinu greičiu). Tą padaryti galima naudojant įvairias programėles. Jos leidžia geriau įsivaizduoti, kada reikėtų išvažiuoti, kad po to nelėktum kaip akis išdegęs“, – kalbėjo ralio šturmanas.

Kitas dalykas, į kurį jis sakė visada atkreipiantis dėmesį, yra kitos dienos oro sąlygos. „Pasižiūrėti, ar rytoj snigs, lis, o gal bus pūga, paprasta, naudojantis hidrometeorologinių duomenų programėlėmis ar interneto puslapiais. O tada jau gali planuotis kelionę: galbūt, jeigu numatomas didesnis snygis, reikėtų daugiau laiko pasilikti važiavimui, kad saugiai pasiektumėte reikiamą vietą“, – savo patirtimi pasidalino A.Paliukėnas.

Dalindamasis mintimis apie vairavimą žiemą jis priminė visiems svarbią taisyklę – nepamiršti, kad kelyje esi ne vienas. Jam pačiam nėra jokio skirtumo – vasara ar žiema, vairuodamas visuomet laikosi Kelių eismo taisyklių.

Nesvarbu, koks metų laikas, reikia nepamiršti, kad kelyje esi ne vienas.

„Tačiau žiemiškame kelyje stengiuosi įvertinti, kad kiti vairuotojai galbūt mažiau patyrę arba dėl kitų priežasčių gali neįvertinti eismo sąlygų. Todėl, pavyzdžiui, visuomet palieku daugiau vietos iki prieš mane važiuojančios transporto priemonės“, – pasakojo pašnekovas.

Kad ir kokia kelionė – trumpa, ilgesnė, įprastu maršrutu ar visai nepažįstamu – lauktų, vairuotojams ralio šturmanas patarė būti budriems.

„Dabar, žiemą, tarkime, aš visada išvažiavęs iš kiemo patikrinu kelio būklę pastabdydamas. Nereikia „kirsti“ ant stabdžių, užtenka lengvo spustelėjimo. Jei slidu, iš karto pajusite, kad ratų sukibimas ne toks ir įvertinsite, kad oro sąlygos yra pavojingos vairavimui, todėl reikia labai atidžiai vairuoti“, – vienu iš išbandytų ir veikiančių dalykų pasidalino pašnekovas. Jis atkreipė dėmesį, kad pati apgaulingiausia yra 0-2 laipsnių šilumos temperatūra: kai atrodo, kad kelias „plikas“, nešąla, tad vairavimo sąlygos puikios.

„Tačiau vis tiek gali būti slidu, todėl atidumas kelyje būtinas“, – kalbėjo vairavimo profesionalas.

Skubėti nereikėtų net valant užšalusius automobilio langus

Daugiau nei trisdešimt metų automobilių sportu užsiimantis, ilgametis lenktyninko Vytauto Švedo šturmanas Žilvinas Sakalauskas įsitikinęs, kad skubėjimas vairuotojui kenkia ne tik kelyje, bet ir prieš kelionę ruošiant automobilį. Kad skubėti nereikėtų, kai kuriuos svarbius dalykus, jis ragino atlikti iš anksto arba turint daugiau laiko.

Rūtos Nedzelskienės nuotr./Žilvinas Sakalauskas
Rūtos Nedzelskienės nuotr./Žilvinas Sakalauskas

„Reikia prisiminti, kad net ir ne tokią gilią žiemą, kaip buvo šiemet, dažniausiai laikosi minusinė temperatūra, kuri labai veikia automobilį. Tačiau, jeigu vairuotojas, kaip ir numato Kelių eismo taisyklės, dar rudenį pasirūpino pasikeisti padangas, net ir esant žemai temperatūrai joms nieko nenutiks, o važiavimas bus komfortiškas ir saugus“, – kalbėjo pašnekovas.

Labai svarbus momentas, kurio turėtų nepamiršti vairuotojai, anot jo, yra automobilio akumuliatorius. Pasirūpinti juo žiemą ypač aktualu tiems vairuotojams, kurių transporto priemonė senesnė.

„Visi esame matę eiles vairuotojų, kurie rikiuojasi prie servisų arba prašo kaimynų laidų ir padėti užvesti akumuliatorių. Be abejo, akumuliatoriaus būklės taip paprastai nepatikrinsi. Tačiau vienas iš indikatorių – kiek akumuliatoriui metų. Jeigu jis penkių ir daugiau metų, rizika jau yra. Tokiu atveju (ypač jei važinėjama trumpais atstumais, pvz., po miestą – iš namų – į darbą ir atgal) jį reikėtų bent kartą arba du per mėnesį pakrauti. Priešingu atveju jis ims gesti ir galiausiai visai numirs“, – sakė pašnekovas.

Į plovyklą – ne tik dėl estetinių priežasčių

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./ Automobilių plovykla Vilniuje
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./ Automobilių plovykla Vilniuje

Labai dažnas vairuotojų klausimas, kurio sulaukia pašnekovas, yra apie automobilio pašildymą. Anot Ž.Sakalausko, atsakymas į dvejopas. „Gamintojai nerekomenduoja paleisti variklį laisva eiga ir šildyti jį. Antras dalykas – oro tarša. Šaltas variklis išmeta daug nesudegusio kuro į orą, nesvarbu ar jis dyzelinis, ar benzininis“, – sako vairavimo ekspertas.

Vis dėlto kalbant apie saugų vairavimą, automobilio pašildymas yra neišvengiamas: tik taip atitirpinami langai ir vairuotojas gali saugiai vairuoti. „Savaime aišku, kad visada yra trečias variantas: galima ateiti 10-15 min anksčiau ir patiems nuvalyti langą. Tačiau čia aš vėl noriu atkreipti dėmesį – ledą nuo stiklo grandykite atsakingai! Šiuolaikiniai stiklai nėra kieti, o ledas ir sniegas dažnai būna su žvyro priemaišomis. Stipriai trindami galime pažeisti stiklą, kuris vėliau apsunkins gerą matomumą ir trukdys saugiam vairavimui. Todėl jei susiruošėte valyti stiklą, darykite tai neskubėdami“, – teigė ralio šturmanas.

Savo patarimus pradėjęs nuo žieminių padangų, kurias vadina automobilio batais, pokalbį Ž.Sakalauskas baigė rekomendacija nepamiršti į plovyklą užsukti ir žiemą. „Druskos, kurių ant automobilio prisirenka važiuojant jomis pabarstytomis gatvėmis, labai kenkia mašinai – ji ima rūdyti. Tad, jei norite ilgai ir saugiai važinėti savo automobiliu, pasirūpinkite, kad žiemą jis būtų švarus“, – patarė ralio šturmanas.


Brangink gyvybę. Atsakingai planuok kelionės laiką

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?