Jeigu automobilis prižiūrėtas – pasiruošimas neužtruks
15min pašnekovas atkreipė dėmesį, kad žiemiški orai atskleidžia silpnąsias automobilio vietas bei parodo atskirų agregatų-sistemų nuovargį. Anot jo, pasenęs, sumažėjusios talpos akumuliatorius ar nepakankamai efektyviai veikiantis generatorius greičiausiai primins apie save oro temperatūrai kritus žemiau nulio, kai išjudinti judančias variklio detales reikia daugiau energijos.
„Prastai veikianti automobilio ventiliacijos sistema ir užteršti salono filtrai taip pat paprastai erzinti pradeda žiemą, nes šie dalykai lemia besikaupiančią drėgmę ir iš vidaus šarmojančius langus. Dėl tos pačios priežasties rudenį rekomenduojama silikoniniais preparatais apdoroti gumines durelių sandarinimo tarpines“, – pridūrė jis.
Paklaustas, o kaip teisingai pasiruošti artėjančiam šiltajam sezonui, techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas paaiškino, kad tai visai paprasta. „Žinoma, – pridūrė, – jeigu automobilis prižiūrimas nuolat, o jo šeimininkas adekvačiai reaguoja į visus prietaisų skydelio indikatorių signalus, atsirandančius garsus, vibracijas ar kvapus.“
Kitaip tariant, jeigu transporto priemonę atsakingai prižiūrite visus metus, pasiruošimas šiltajam sezonui neužtruks. Anot pašnekovo, pakanka langų apiplovimo bakelį užpildyti vasariniu skysčiu, pritaikytu kiek kitokio pobūdžio nešvarumams nuo stiklo šalinti (didžiausias iššūkis – vabzdžiai).
„Dar patartina kruopščiai nuplauti automobilio dugną, ratų arkas ir panašias vietas, kuriose gali kauptis žiemą ant kelių barstomos druskos likučiai. Pastarasis dalykas ir drėgmė (ypač kai automobilis laikomas šildomame garaže) yra pagrindiniai kėbulo koroziją lemiantys veiksniai“, – patarė R.Gabartas.
Automobilius prižiūri minimaliai
15min paklausus, ar lietuviai automobilius prižiūri užtektinai, o gal remontuoti imasi tik tada, kai nelieka kitos išeities, pašnekovas svarstė, kad vien pagal techninės apžiūros įmonėse fiksuojamų trūkumų „topus“ galima spręsti tik su tam tikromis išlygomis ir atskleidė, kad iš pirmo karto teigiamą techninės apžiūros (TA) kontrolierių išvadą paprastai gauna 50–54 proc.
„Duomenų, – toliau paaiškino jis, – kiek savininkų prieš vizitą į TA stotis važiuoja į servisus ir specialiai ruošia automobilį apžiūrai, mes neturime. Tačiau faktas, kad kai kurie servisai patys rekomenduoja elgtis atvirkščiai – pirma sulaukti TA kontrolierių pastabų dėl esamų techninių problemų ir tik po imtis jų šalinimo. Vadinasi, dalis automobilininkų stengiasi savo ratuotą turtą prižiūrėti minimaliai ir išvengti „nereikalingų“ išlaidų.“
Žieminės padangos vasarą – galima, bet nesaugu
Kaip ir kasmet, balandį autoservisuose nusidrieks norinčių pasikeisti padangas eilės. Vis dėlto, skuba ne visi – žiemines padangas kai kurie naudoja ištisus metus. R.Gabarto 15min pasiteiravo, ar tai, nors ir nedraudžiama – saugu? Pašnekovo žodžiais tariant, šiltuoju metų laiku važinėti nedygliuotomis žieminėmis padangomis teoriškai galima, bet tokį elgesį vadinti racionaliu sunkiai apsiverčia liežuvis.
„Visų pirma dėl naudojamo gerokai minkštesnio gumos mišinio jos kur kas sparčiau dėvisi. Antra – žieminių specifinio protektoriaus rašto ir viduje esančių kordų charakteristikų tokios padangos lemia mažesnį automobilio stabilumą ir gerokai ilgesnį stabdymo kelią. T. y. beveik tas pats, kas vasarą avėti žieminius batus – visos kasdienės kelionės bus mažiau komfortiškos ir saugios“, – kalbėjo jis.
Tokį elgesį vadinti racionaliu sunkiai apsiverčia liežuvis.
Beje, R.Gabartas pasakojo, kad sezoniškumas TA stotyse taip pat smarkiai jaučiamas. Pasak jo, jeigu gruodžio–vasario mėnesiais vidutiniškai patikrinama apie 60 tūkst. transporto priemonių, tai balandį–gegužę šis skaičius šokteli iki 91–96 tūkst. Kaip paaiškino pašnekovas, išvengti didelių eilių padeda prieš keletą metų daugelyje TA stočių atsiradusi galimybė patikrai užsiregistruoti telefonu ar internetu.
Būtina tikrinti informaciją
Kaip pastebėjo 15min kalbintas R.Gabartas, nenaujų transporto priemonių rinkoje itin opi apgavysčių problema. Paklaustas, kaip įsitikinti, kad perkamo automobilio saugos sistemos veiks tinkamai, pašnekovas pabrėžė, kad vienintelis būdas nenusipirkti brangios problemos – stengtis visais įmanomais būdais pasitikrinti automobilio eksploatavimo istoriją, įrašus serviso knygelėje ir specializuotose duomenų bazėse.
„Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos tinklalapyje galima pasitikrinti kokia rida buvo fiksuojama ankstesnių apžiūrų metu. Jei surinkta informacija nekelia abejonių, tikėtina, kad ir visos pasyvaus saugumo sistemos esant reikalui suveiks tinkamai. Kita vertus, pasitaiko atvejų, kai net ir visiškai naujuose automobiliuose oro saugos pagalvės nebūna aktyvuojamos dėl elektronikos gedimo, korozijos poveikio, gamintojo broko ar fatališkų sutapimų, kai avarijos metu specialūs davikliai nefiksuoja smūgio“, – pasakojo jis.
R.Gabartas 15min paaiškino, kad TA stotyse apie pasyviųjų saugos sistemų (oro pagalvių ir saugos diržų) funkcionalumą sprendžiama iš prietaisų skydelyje pateikiamos automobilio savidiagnostikos sistemų indikatorių parodymų bei vizualios apžiūros metu pastebimų ypatybių. Kita vertus, pasak jo, jei automobilį po avarijos remontavę meistrai stengėsi užmaskuoti buvusių incidentų pėdsakus, išsiaiškinti kas yra kas įmanoma tik automobilį ardant. Kaip žinia, TA stotyse tokie darbai net teoriškai negali būti atliekami.
Brangink gyvybę. Važiuok techniškai tvarkingu automobilu
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos