Toks naujoviškas šviesoforas ant valstybinės reikšmės kelių įrengtas jau antrasis. Pirmasis šiemet išdygo Šiaulių rajone, ties Aukštelkės gyvenviete, kelyje A12 Ryga-Šiauliai-Tauragė-Kaliningradas.
Pasak Lietuvos kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjo Nemuno Abukausko, Karmėlava, kaip naujausia vieta moderniam šviesoforui įrengti, pasirinkta neatsitiktinai.
Šviesoforo įrengimo procesas truko keletą mėnesių ir kartu su projektavimo darbais atsiėjo 167 000 eurų.
„Ties šia pėsčiųjų perėja buvo fiksuojama daug eismo įvykių, kuriuose nukentėdavo pėstieji. Be to, kertant Karmėlavą, sunku važiuoti 50 km/h: kelias primena magistralę, nes jo parametrai yra didesni. Dėl šios priežasties greitį viršijančių netrūkdavo“, – paaiškino N.Abukauskas.
Jo žiniomis, kelyje A6 Kaunas-Zarasai-Daugpilis, Karmėlavos gyvenvietėje, toje vietoje, kur šiuo metu stovi naujasis šviesoforas, per 10 metų įvyko 10 eismo įvykių. 5 avarijų metu nukentėjo pėstieji: 2 žuvo, 12 sužeistų. Iš viso A6 kelio atkarpoje, besitęsiančioje per Karmėlavos gyvenvietę, per 10 metų įvyko 21 avarija, kurių metu žuvo 2 žmonės ir 25 buvo sužeisti.
Šviesoforo įrengimo procesas truko keletą mėnesių ir kartu su projektavimo darbais atsiėjo 167 000 eurų. Tačiau tai, palyginus su kitomis saugumą galėjusiomis užtikrinti alternatyvomis – ne tokia milžiniška suma.
„Mąstėme apie viaduko virš kelio įrengimą. Tačiau toje vietoje nemažas apstatymas, būtų reikėję griauti namus. Ateityje planuojama įrengti ir aplinkkelį. Šiuo metu vykdomi žemių iš gyventojų išpirkimo bei visuomenės poreikiui paėmimo darbai. Tačiau tai – itin brangūs projektai. Reikėjo problemą spręsti greičiau“, – paaiškino pašnekovas.
Pasak jo, lokalių greičio mažinimo priemonių, pavyzdžiui, kalniukų, įrengimas taip pat buvo svarstomas kaip alternatyva, beje, daug pigesnė, tačiau per Karmėlavą rieda didelis tranzitinio transporto srautas, tad tai būtų itin stabdę eismą, ilginę pravažiavimo pro gyvenvietę trukmę bei kėlę didesnę taršą.
„Naujoviško tipo šviesoforas skatins solidarumą. Daugelis avarijų įvyksta dėl pagarbos vienas kitam nebuvimo. Aš juk skubu – kiti palauks. Jei vienas iš srauto viršys greitį, įsijungus raudonam signalui, prie šviesoforo turės stovėti visi, net ir važiuojantys į kitą pusę. Tol, kol nebus viršijamas greitis ar pėsčiasis nepaspaus mygtuko, norėdamas pereiti gatvę, vairuotojams toje vietoje visuomet degs žalia šviesa“, – paaiškino N.Abukauskas.
Naujasis šviesoforas – tai prevencinė priemonė. Duomenų apie greitį viršijusius vairuotojus ji nekaups. Šiuo metu atliekamas šio įrenginio monitoringas. N.Abukauskas informavo, jog svarstoma fiksuojamą greičio ribą šiek tiek padidinti (dabar ji – 55 km/h), bet tai nebus ženklus pakeitimas.
„Naujoji priemonė nepasiteisins, jei ji bus paslėpta, jei žmonės nežinos jos veikimo filosofijos. Ne vienas gali pagalvoti, kad naujasis šviesoforas blogai veikia, yra nesureguliuotas, nes nuolat dega raudona šviesa. Tačiau ji juk užsidega tuomet, kai būna viršijimas leistinas greitis. Ir dega trumpiau. Tai leis vairuotojams kontroliuoti save“, – patikino N.Abukauskas.