Šį vaizdelį Antanas užfiksavo kovo 15 d. Vilniuje, Narbuto gatvėje, prie Policijos departamento.
„Pamačiau policijos pareigūną, nardantį tarp automobilių, net sankryžoje sustojo tarp eilių. Greičiausiai vasarinėmis padangomis, o ne žieminėmis“, – pastebėjo vairuotojas. Ar Antano užfiksuotą vaizdelį galima vertinti kaip KET pažeidimą: vasarinės motociklo padangos kovo mėnesį ir tarp automobilių sustojęs pareigūno motociklas?
Policija: ką sako Kelių eismo taisyklės
Jorūnė Liutkienė, Policijos departamento prie VRM Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė šią situaciją pakomentavo taip:
„Kelių eismo taisyklių 117 punkte nustatyta, kad jeigu važiuojamoji dalis horizontaliojo ženklinimo linijomis ir (arba) kelio ženklais suskirstyta į eismo juostas, transporto priemonės turi važiuoti šiomis juostomis. Užvažiuoti ant brūkšninių horizontaliojo ženklinimo linijų leidžiama tik persirikiuojant į kitą eismo juostą, kirsti ištisines horizontaliojo ženklinimo linijas leidžiama tik Taisyklių 3 priede nurodytais atvejais.
Jeigu yra ištisinė horizontaliojo ženklinimo linija (vienguba ar dviguba), skirianti priešingų krypčių eismo juostas, vairuotojas privalo važiuoti dešiniau nuo jos.
Minėtų taisyklių 125 punkte reglamentuota, kad draudžiama transporto priemonėms (išskyrus dviračius, elektrines mikrojudumo priemones) apvažiuoti ta pačia kryptimi važiuojančias transporto priemones iš dešinės (išskyrus leistiną sukančių į kairę, apsisukančių transporto priemonių apvažiavimą iš dešinės) važiuojant kelkraščiu, lėtėjimo ar greitėjimo juosta. Ta pačia kryptimi lėčiau važiuojančias transporto priemones rekomenduojama apvažiuoti iš kairės.
Atsižvelgdami į visa tai, manome, kad motociklų vairuotojai, važiuodami tarp stovinčių automobilių ar apvažiuodami lėčiau važiuojančius automobilius, iš esmės gali tai daryti nepažeisdami aukščiau nurodytų KET reikalavimų“.
J.Liutkienė taip pat primena, kada motociklų vairuotojai gali išvažiuoti į gatves ir su vasarinėmis padangomis:
„KET 230 punkte nustatyta, kad nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones, išskyrus mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius, ir priekabas su vasarinėmis padangomis.
Mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius eksploatuoti su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio–vasario mėnesiais, taip pat kovo–lapkričio mėnesiais, jeigu bent dalis važiuojamosios dalies, kuria važiuojama, yra apsnigta ar apledėjusi.
Esant tokiam teisiniam reguliavimui, policijos motociklas, šiuo metu važiuodamas su žieminėmis (nedygliuotomis) padangomis, nepažeidžia minėto KET punkto reikalavimų“.
Kaip policija vertina prie vairo fotografuojančius vairuotojus?
Specialistė taip pat komentare priminė, kad, transporto priemonei dalyvaujant viešajame eisme (išskyrus atvejus, kai transporto priemonė stovi), vairuotojams draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis. Išskyrus mobiliojo ryšio priemonių valdymą naudojant laisvų rankų įrangą, kai mobiliojo ryšio priemonė pritvirtinta specialiame laikiklyje, ar naudojant transporto priemonės įrangą.
Motociklininkas Justas Lengvinas – apie išankstinį nusistatymą prieš motociklininkus
Konkurso „Metų motociklas“ organizatorius, motociklų entuziastas Justas Lengvinas pastebi, kad kai kurie automobilių vairuotojai turi išankstinį neigiamą nusistatymą prieš motociklininkus. Ir ypač tai pastebima spūstyse.
„Esu kalbėjęs su policininkais ir gavęs jų palaiminimą važiavimui tarp juostų, bet tai galima daryti tik tuomet, kai eismas stovi ir važiuoti reikėtų protingu, adekvačiu greičiu. Tokia galimybė būti pirmuoju kamštyje prisideda prie keleto veiksnių.
Pirma – mažėja kamščiai, nes daugiau transporto priemonių susitelkia srauto pradžioje, tad mažėja uodega. Antra – didina pačių motociklininkų saugumą, nes, skirtingai nei važiuojant automobiliu, motociklininkams yra ir turėtų būti aktualu važiuoti kuo toliau nuo kitų transporto priemonių, neatsidurti kitų automobilių aklojoje zonoje ir panašiai“, – komentavo J.Lengvinas.
Kita vertus, pravažiavimas tarp juostų eismui stovint kelia kai kurių vairuotojų pyktį ir kuria pasakojimus apie tai, kaip motociklininkai „nardo“ tarp eilių:
„Esu net gavęs pylos iš vieno jauno tėvelio, važiavusio su vaiku, kuris po to, kai aš spūstyje, stovint srautui, nuvažiavau į priekį, mane pasivijo ir blokavo apsisukime. Atidaręs langą spėjo aprėkti, kad galit jūs užlindinėt, galiu ir aš. Skirtumas buvo tas, kad motociklininkas, šiuo atveju aš, elgiausi nepažeisdamas KET ir nekeldamas, o net ir mažindamas pavojų kitiems. Tačiau automobilio vairuotojas labai tiesiogiai kėlė pavojų ir pažeidinėjo KET (apsisukime negalima važiuoti dviem eilėm)“.
Komentuodamas važiavimą kovo mėnesį motociklu vasarinėmis padangomis, J.Lengvinas pastebi, kad svarbu atsižvelgti į asfalto temperatūrą ir tai, ar jis sausas ar šlapias.
„Neabejoju, kad pareigūnai, prieš išvažiuodami į gatvę motociklu, tai įvertino, o taip pat atitinkamai rinkosi ir važiavimo stilių. Beje, esant 5–10 laipsnių temperatūrai ir sausam orui padangos, esančios nuotraukoje, savo darbą atlieka puikiai. Ypač kalbant apie miesto greičius.
Norėtųsi daugiau suvokimo, kad tiek motociklininkai, tiek automobilininkai yra lygiateisiai eismo dalyviai. Ir jeigu visi keliuose sutars, turėsime mažiau spūsčių ir daugiau šypsenų.
Aišku, yra kita medalio pusė – nepritariu ir nė kiek neginu tų, kurie nardo tarp automobilių judančiame eisme ir važiuoja smarkiai viršydami ne tik KET numatytus greičio apribojimus, bet ir sveiko proto nubrėžtas ribas. Aš, būdamas motociklininkas, atstovauju ir ambasadoriauju kultūringam važinėjimui. Ir jaučiu gėdą už tuos, kurie nejaučia pagarbos kitiems“, – apibendrino Justas Lengvinas.
Keliautojas Karolis Mieliauskas: padangų pasirinkimas nėra didelis
Keliautojas ir nuomonės formuotojas Karolis Mieliauskas pastebi, kad demisezoninių padangų pasirinkimas motociklams nėra didelis, bet tokios padangos tikrai egzistuoja.
Dygliuotų padangų, tinkamų važiuoti „švariu“ asfaltu (trumpi dygliai), dar mažesnis pasirinkimas. Dažniau galima rasti „bet kokias“ žiemines padangas su ilgais dygliais. Sportui ir/ar bekelei skirtingo ilgio dygliai nėra tinkami važiuoti asfaltu (šių pasirinkimas didesnis, bet šiuo atveju neaktualus).
Tradicinė vasarinė padanga, važiuojant žemesnėje nei 6–8 laipsnių temperatūroje, tikėtina, pakankamos darbinės temperatūros nepasiekia. Rezultatas – mažesnis sukibimas su kelio danga. Po žiemos, kol dar daug nelijo ar keliai specialiai nenuvalyti, paprastai yra susikaupę smėlio, žvyro, nešvarumų. Motociklininkai tai jaučia daug labiau, nei automobilių vairuotojai. Ypač posūkiuose.
„Važiuoti ar nevažiuoti ankstyvą pavasarį motociklu? Labai priklauso nuo vairavimo įgūdžių, realios temperatūros tuo metu ir žinoma – pasiilgimo važiuoti po žiemos. Juk dažniausiai neaptarinėjame važiavimo motociklu per lietų vasarą. O gal derėtų? Nes saugumo daug mažiau, nei sausa danga. Palikime nuspręsti patiems vairuotojams, juk sąmoningai nesaugiai nė vienas nesielgia“, – komentavo K.Mieliauskas.
Jis pastebi, kad kirsti juostas, judėti tarp automobilių galima daugelyje pasaulio šalių. Motociklas yra manevringesnis ir mažesnis nei automobilis. Todėl spūstyje pranašesnis. Kodėl tame yra kažkas blogo? Juk, jei motociklininkas tądien važiuotų automobiliu, spūstis būtų ilgesnė.
„Džiaugiuosi, kad Lietuvoje beveik nebėra automobilių vairuotojų, kurie dėl šių motociklininkų veiksmų būna siurzę tiek, kad imtų trukdyti (specialiai praveria duris, ar dirbtinai pamažina tarpą tarp eilių). Automobilių vairuotojai tapo tolerantiškesni ilgainiui supratę, kad motociklas važiuodamas tarp eilių su jais nekonkuruoja.
Kitas klausimas yra, kokiu greičiu važiuoja motociklininkas spūstyje tarp automobilių. Visi supranta, kad lėkimas niekaip nėra nei priimtinas, nei saugus tiek motociklininkui, tiek automobilio vairuotojams. Gal likime ties apibrėžimu judėjimas tarp eilių nesukeliant pavojaus nei sau nei kitiems eismo dalyviams ir jų transporto priemonėms, kalbėkime apie tai, nes tai didina sąmoningumą ir supraskime, kad ne viską galima aprašyti KET“, – sakė K.Mieliauskas.