Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ko apie sunkvežimius kelyje nežino lengvųjų automobilių vairuotojai

Prasidėjusio konkurso „DKV LIVE Metų sunkvežimis 2023“ komisijos nariai ieškodami paties geriausio sunkiasvorio neslepia – saugumo technologijoms jie skirs labai didelį dėmesį.
Konkurso Metų sunkvežimis bandymai
Konkurso Metų sunkvežimis bandymai / E.Babelio nuotr.

Daugiau apie automobilius ir Metų sunkvežimį skaitykite rubrikoje Gazas.lt

Vis dėlto, nors konkurso dalyviai aprūpinti pažangiausiomis saugumo technologijomis, svarbiausias faktorius saugumui kelyje tebėra vairuotojų veiksmai ir žinios. Ir čia padėtis kebli: sunkvežimių vairuotojai pastebi, kad net ir patyrę vairuotojai priartėję prie sunkvežimio nežino, kaip elgtis, kad keliauti būtų saugu visiems.

Linas Brazauskas, „DKV LIVE Metų sunkvežimio 2023“ konkurso komisijos narys, daugiau nei 30 metų sėdantis prie sunkvežimio vairo, teigė, kad bene pagrindinė problema, kuri kiša koją saugumui – lengvųjų automobilių vairuotojų neišmanymas, kur yra sunkvežimio aklosios zonos.

Jis pasakojo, kad bene dažniausia kitų vairuotojų daroma klaida – palaikomas pernelyg mažas atstumas tarp sunkvežimio puspriekabės ir automobilio.

Ko nežino lengvųjų vairuotojai?

„Kad vairuotojai suprastų, jog nesilaikant pakankamo atstumo kyla pavojus, JAV kiekvienos puspriekabės gale galima pamatyti užrašą: „Jei nematai mano veidrodėlių – aš nematau tavęs“. Vairuotojai įspėjami, kad saugus atstumas važiuojant už sunkvežimio yra būtent toks, kai ir iš lengvojo automobilio matyti vilkiko šoniniai veidrodėliai“, – aiškino vairuotojas.

L. Brazauskas pabrėžė, kad problemų kyla ir tada, kai vairuotojai važiuoja šalia sunkvežimio. Tokiais atvejais vilkikų vairuotojai taip pat turi ribotas galimybes pastebėti lengvuosius automobilius. Siekiant apie tai šviesti vairuotojus, ant dažno Europoje važiuojančio sunkvežimio puspriekabės klijuojami ir specialūs lipdukai, įspėjantys apie „mirtinas zonas“.

„Yra tam tikros zonos, kuriose net ir šalia važiuojančio automobilio nesimato. Kadangi lengvųjų automobilių vairuotojai dažnai to neįvertina, Europoje nuspręsta „mirtina zona“ lipduku privalomai ženklinti puspriekabes tose vietose, kur lengvasis automobilis tampa nematomas sunkvežimio vairuotojui. Viskas, ko reikia, tai tik kitų vairuotojų atidumas ir pastabumas“, – aiškino L. Brazauskas.

„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ komisijos narys teigė, kad tokie lipdukai klijuojami ir puspriekabės pradžioje, ir ant sunkvežimio durelių bei kitose vietose.

„Kad ir kokie dideli bebūtų šoniniai veidrodėliai, vis tiek išlieka tokių zonų, kuriose automobiliai tampa nematomi. Ypač, kai dauguma automobilių yra pilkos spalvos. Tokių automobilių, kai tenka važiuoti lyjant, tvyrant rūkui, esant prieblandai apskritai nesimato“, – dalijosi vairuotojas.

L. Brazauskas pabrėžė, kad vis dar nežinantiems, kaip elgtis važiuojant šalia sunkvežimio, reikia prisiminti, jog svarbiausia nevažiuoti ties priekiniu dešiniu kampu. Jis akcentavo, kad būtent šioje vietoje pastebėti važiuojantį automobilį yra kone neįmanoma.

„Svarbu, kad vairuotojai vengtų važiuoti zonoje, kur yra sunkvežimio kabinos keleivio durys ir priekinė dalis. Jei automobilis kiek toliau – ties puspriekabės pradžia, tuomet per veidrodėlį jį pastebėti dar įmanoma, tačiau jei automobilis būna minėtoje zonoje – sunkvežimio vairuotojas neturi galimybės jį pastebėti“, – kalbėjo L. Brazauskas.

Posūkiuose geriau negudrauti

Kalbėdamas apie lengvųjų automobilių vairuotojų daromas klaidas, profesionalus vairuotojas atkreipė dėmesį, kad ypač dažnai vairuotojai nežino, kokia yra sunkvežimio judėjimo trajektorija posūkyje. Todėl vilkikui į sankryžą įvažiavus platesniu kampu, vairuotojai bando pralįsti pro vilkiko šoną, o šiam pasukus, nespėja ištrūkti ir būna prispausti.

„Atlikdamas manevrą vilkikas dažnai išvažiuoja į antrą juostą, kad sukdamas išsitektų kelyje ir neužvažiuotų ant kelio bortų. Tačiau yra nemažai tokių vairuotojų, kurie tuo metu, kai atsidaro tarpas tarp kelio bortų ir priekabos, nusprendžia į jį išvažiuoti ir neva apvažiuoti sunkvežimį. Tačiau vilkiko vairuotojui pasukus, tas tarpas ima „užsidarinėti“, sunkvežimis grįžta į savo eismo juostą, o lengvojo automobilio vairuotojas nebeturi kur pasidėtis ir būna prispaustas. Tai vienas skaudžiausių momentų, todėl žmonės turi žinoti, kad tokiose situacijose jokiais būdais negalima lįsti tarp sunkvežimio ir kelio krašto“, – gana dažnų eismo įvykių scenarijų nupasakojo L. Brazauskas.

Priminė blogą įprotį

Profesionalus vairuotojas taip pat atkreipė dėmesį ir į dar vieną vairuotojų įprotį, kuris kelia iš tiesų didelį pavojų ir jiems, ir sunkvežimio vairuotojui. L. Brazauskas pasakojo, kad neretai kiti vairuotojai mėgsta staigiai persirikiuoti į didesnį vilkiko vairuotojo paliktą tarpą iki priešais važiuojančios transporto priemonės. Visgi taip visiškai neįvertinama, jog dėl tokių manevrų vilkiko vairuotojui gali prireikti staiga stabdyti, o tai – išties sunku.

„Stabdyti vilkiką nėra tas pats, kas stabdyti lengvąjį automobilį, o ir stabdymas skiriasi atsižvelgiant į krovinį. Jei jis yra sukrautas puspriekabėje, saugiai pritvirtintas, tai yra viena, tačiau jei vilkikas važiuoja su cisterna, reikia įvertinti, kad joje teliūskuoja 25 tonos skysčio, todėl staigiai stabdant susidaro didelis smūgis – skystis šliūkštelėja į priekį. Negaliu tiksliai įvardyti, kaip sekundėmis ar metrais keičiasi stabdymo kelias, tačiau galiu užtikrinti, kad ir kokie bebūtų geri stabdžiai, sustabdyti bendrą 40 tonų masę yra ypač sudėtinga. Jau nekalbu apie tai, kaip viskas pasunkėja esant prastoms oro sąlygoms ar slidžiai kelio dangai“, – akcentavo L. Brazauskas.

Važiuoti šalia reikėtų kuo trumpiau

Apie tai, kad vairuotojai neretai nežino kaip elgtis šalia sunkvežimio, pabrėžė ir vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas. Jis teigė, kad netgi B kategorijos vairavimo kursuose nuolat akcentuojama, jog net ir vairuodamas tik lengvąjį automobilį, vairuotojas turi suprasti, kaip juda sunkvežimis.

„Visada stengiamės paaiškinti pradedantiesiems vairuotojams, tačiau tai turi suprasti ir kiti – kad ir kiek galima pamatyti veidrodėlių ant sunkvežimio, vis tiek vairuotojai nemato visko, vis tiek egzistuoja aklosios zonos, kurios yra gerokai didesnės nei vairuojant lengvąjį automobilį. Tai apima maždaug pirmąjį trečdalį sunkvežimio ilgio kartu su puspriekabe, skaičiuojant nuo priekio, ypač, jei važiuojama ypač arti jo“, – aiškino A. Pakėnas.

Vairavimo instruktorius akcentavo, kad visiems nuolat pataria, jog prireikus važiuoti šalia vilkiko, reikėtų tai daryti tik tol, kol atsiras galimybė jį apvažiuoti ar nuo jo atsilikti ir važiuoti gale.

„Jei esi priverstas važiuoti šalia vilkiko, tai šalia važiuok tik tiek, kiek reikia, tačiau vos atsiradus galimybei – pasitrauk nuo vilkiko šono – pralenk jį, arba praleisk į priekį ir važiuok gale. Čia spendimų yra įvairių, nebūtinos lenktynės, vilkikas gali važiuoti ir priekyje, svarbu, kad ilgą laiką nevažiuotumėte vienas šalia kito ir taip judėtumėte tik tais atvejais, kai dėl eismo situacijos kitaip judėti nesigauna“, – patarė vairavimo instruktorius pridurdamas, kad jei važiuojant šalia per vilkiko šoninius veidrodėlius galima matyti jo vairuotoją, tai ir vairuotojas turės galimybę pastebėti šalia važiuojantį automobilį.

Septyni pretendentai

Šiemet į garbingiausius titulus ir kitas nominacijas konkurse „DKV LIVE Metų sunkvežimis 2023“ pretenduoja septyni per pastaruosius porą metų į rinką išriedėję sunkvežimiai.

„DKV LIVE Metų sunkvežimiu 2023“ pretenduoja tapti (abėcėlės tvarka):

„Ford F-MAX“
MAN TGX
„Mercedes-Benz E-Actros“
„Scania 460S“
„Scania P230“
„Volvo FH“
„Volvo FH Electric“

Kas taps nugalėtoju, kuris sunkvežimis pelnys geriausio elektrinio, ekonomiškiausio bei kitus titulus, paaiškės birželio 1-ąją.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais