Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje duomenimis, tokių atvejų, kai vairuotojams nepavyksta išvengti susidūrimo su staiga į gatvę išbėgusiu miško gyventoju kasmet fiksuojama keli šimtai. Šiemet jau užregistruotas 181 toks įvykis. Jų metu gyventojai patyrė žalos už daugiau kaip 222 tūkst. eurų.
„Išvengti susidūrimo su laukiniu gyvūnu kartais gali būti ir visai neįmanoma – žvėris šoka tiesiai po automobilio ratais, todėl vairuotojas nieko padaryti nebegali. Vis tik net ir šią nuo vairuotojo, atrodytų, visai nepriklausančią riziką kelyje galima sumažinti“, – sako Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Lietuvoje Raimondas Bieliauskas.
Anot jo, kelio ruožai, kuriuose rizika susidurti su laukiniu gyvūnų yra didesnė, ženklinami apie tai įspėjančiais kelio ženklais. Šiuose kelio ruožuose vairuotojams reikėtų būti itin atidiems, nesiblaškyti, važiuoti saugiu greičiu, laikytis kiek didesnio atstumo nuo kitų transporto priemonių. Tai ypač aktualu važiuojant tamsiu paros metu, kuomet kai kurių miško gyventojų aktyvumas yra didesnis, o ir pastebėti juos tampa sunkiau.
Esminiu faktoriumi, nuo kurio priklauso, ar vairuotojas turės galimybę išvengti susidūrimo, yra greitis
Dažniausiai, anot draudikų atstovo, vairuotojai susiduria su į kelią išbėgusiais briedžiais, stirnomis, šernais, kiškiais, paukščiais, taip pat šunimis. Kuo gyvūnas stambesnis, tuo susidūrimo pasekmės paprastai būna skaudesnės – stipriai aplamdomi automobiliai, dūžta jų stiklai, sužalojami transporto priemonėje esantys žmonės. Gyventojai taip pat neretai nukenčia ir mėgindami išvengti susidūrimo. Bandant tai padaryti vairas staiga pasukamas, automobilis atsiduria kelkraštyje ar duobėje, esant pakankamai dideliam greičiui gali verstis. Be to, vairuotojui išvydus netikėtai kelyje atsidūrusį žvėrį ir staigiai stabdant sureaguoti gali nespėti iš paskos važiuojantys automobiliai.
„Esminiu faktoriumi, nuo kurio priklauso, ar vairuotojas turės galimybę išvengti susidūrimo, yra greitis, todėl vairuotojams visuomet patariame akseleratoriaus pedalą spausti pamatuotai ir įvertinus visas rizikas – net, jei maksimalus leistinas greitis kelyje yra didesnis. Tai ypač svarbu miškų supamuose keliuose“, – sako R. Bieliauskas.
Anot draudikų eksperto, kai į kelią išbėgęs gyvūnas pastebimas iš tolėliau nereikėtų bandyti jo apvažiuoti, nubaidyti garsiniu signalu ar „mirksint“ šviesomis. Tai gali tik dar labiau išgąsdinti žvėrį, o tuomet jis elgiasi neprognozuojamai. Jei gyvūnas nesitraukia nuo kelio, blaškosi jame, draudikų eksperto teigimu, apie tai reikėtų informuoti tarnybas paskambinus bendruoju pagalbos telefonu 112.
„Jei gyvūnas sėkmingai kerta važiuojamąją kelio dalį, vairuotojui atsipalaiduoti nereikėtų ir tą atkarpą pravažiuoti labai atsargiai. Šernams ar stirnoms iš paskos neretai eina ir daugiau jų giminaičių, todėl išlieka pavojus, kad į kelią gali iššokti ir jie“, – pažymi R. Bieliauskas.
Pasak „ERGO Insurance“ Lietuvoje atstovo, tamsiu paros metu šalikelėse pastebėjus spindinčias gyvūnų akis reikėtų nedelsiant imtis atsargumo priemonių. Visų pirma – sulėtinti greitį. Apsisaugoti nuo į kelią išbėgančių gyvūnų gali padėti ir specialūs žvėris nubaidantys ultragarso švilpukai, lengvai pritvirtinami prie automobilio kėbulo. Nors jų efektyvumu šimtu procentų pasikliauti nereikėtų, tačiau jie nėra brangūs, todėl išties verta juos naudoti kaip papildomą apsaugos priemonę.
„Jei vis tik nelaimės išvengti nepavyko, nereikėtų artintis prie ant kelio gulinčio sužeisto gyvūno. Jis, be abejo, bus ištiktas šoko, persigandęs, todėl gali muistytis, netikėtai pašokti, reaguoti agresyviai. Suprantama, lyg niekur nieko tokiu atveju nuvažiuoti taip pat nederėtų. Apie eismo įvykį reikėtų pranešti policijai“, – sako R. Bieliauskas.