Anot 15min kalbinto profesionalaus lenktynininko Ramūno Čapkausko, važiavimas žvyro dangos keliu yra ne ką mažiau pavojingas už apsnigtą kelią.
Svarbiausia – pasirinkti saugų greitį
Asfaltbetonis yra patvari ir kieta kelio danga. Žvyras – visai kas kita. Paprastai kalbant, jam būdingi įvairaus dydžio – visai maži ir didesni – akmenėliai, kurie, kaip paaiškino R.Čapkauskas, kontakto su transporto priemone metu juda, ridenasi.
„Važiuojant žvyrkeliu padangų ir kelio dangos sukibimas būna minimalus“, – paaiškino lenktynininkas.
Anot 15min pašnekovo, važiuoti žvyrkeliu yra taip pat pavojinga kaip ir šlapiu asfaltu ar apsnigtu keliu. Be to, žvyrkeliai gali būti skirtingi – vieni turi kietesnį ir gana stabilų paviršių, o kiti visai minkšti. R.Čapkausko teigimu, tik gerai įgudęs, profesionalus vairuotojas gali lengvai juos atskirti.
Važiuoti žvyrkeliu yra taip pat pavojinga kaip apsnigtu keliu.
Taigi, norint, kad kelionė būtų saugi, neužtenka laikytis leistino greičio. Svarbiausia, pasak lenktynininko, įvertinus visas aplinkybes pasirinkti saugų greitį, kuris neretai gali būti mažesnis už leistiną.
„Tai labai priklauso nuo vairuotojo patirties, – paaiškino jis ir pabrėžė: Lėtai važiuojant galima pristabdyti, pasitikrinti, ar automobilis neslysta. Artėjant prie posūkio greitį gali tekti sumažinti ir iki 30 km/val.“
Lenkti – tik įsitikinus, kad tikrai saugu
15min paklaustas, kaip važiuojant žvyrkeliu saugiai aplenkti kitą transporto priemonę, R.Čapkauskas paaiškino, kad prieš manevruodamas vairuotojas privalo įsitikinti, ar automobilis nepradės slysti. Pasak jo, jeigu yra bent menkiausia abejonė arba vairuotojas visai žalias – lenkti nereikėtų.
Geriau jau neskubėti ir važiuoti paskui, o lenkti tik visiškai įsitikinus saugumu.
„Geriau jau neskubėti ir važiuoti paskui, o lenkti tik visiškai įsitikinus saugumu“, – kalbėjo pašnekovas.
O ką daryti, jeigu pasinaudoti pirmuoju patarimu jau per vėlu ir automobilis ėmė slysti? Pasak patyrusio lenktynininko, vairuotojo veiksmai priklauso nuo individualios situacijos. Laimei, anot jo, šiuolaikiniuose automobiliuose yra įdiegtos specialios sistemos, padedančios transporto priemonę saugiai sustabdyti ir stabilizuoti. Vis dėlto, R.Čapkauskas įspėjo, kad tokios sistemos patikimai veikia tik tada, kai greitis neviršija 70 km/val. Jeigu viršysite šį maksimalų leistiną greitį – žvyrkeliu lėksite greičiau – gali būti, kad neišgelbės niekas.
Pasakodamas apie stabdymą lenktynininkas priminė, kad jeigu jūsų automobilyje veikia stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) – galite drąsiai stabdyti ir manevruoti vienu metu. Kitu atveju, stabdyti reikėtų tarpais – lyg imituojant ABS veikimą. Pasak R.Čapkausko, to reikia, kad neužsiblokuotų transporto priemonės ratai.
Žvyrkelis – ne vieta pasilinksminimams
15min paklaustas, kokias klaidas dažniausiai daro vairuotojai, važiuojantys žvyrkeliu, R.Čapkauskas atsakė nedvejodamas – nesilaiko saugaus greičio.
„Važinėdamas įvairiomis trasomis kartais pastebiu neįprastas vėžes ir nuvažiavimus nuo kelio. O kartais šalikelėse randu padėtas žvakes ir gėlių puokštes...“, – dėmesį atkreipė pašnekovas ir pridūrė, kad daugelio nelaimių pavyktų išvengti važiuojant lėčiau, nes žvyrkelis – ne vieta pasilinksminimams.
Pasak jo, ne ką mažesnį pavojų kelia ir vis dar pasitaikantys neblaivūs vairuotojai, kuriems atrodo, kad net ir apsvaigę gali saugiai pasivažinėti kaimo keliuku. „Juk netoli“, – jiems atrodo, tačiau net ir trumpa kelionė gali būti paskutinė.
Brangink gyvybę. Rinkis saugų greitį
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.