Lenktynininkas R.Baciuška: kas vairuojant padeda gerai reakcijai, o kas ją negrįžtamai „nukerta“

Gero vairuotojo bruožai: puiki reakcija, aštrus regėjimas, tinkamas situacijos vertinimas, geriausio sprendimo pasirinkimas, savo galimybių žinojimas. Tai, kas čia išvardinta, yra visuma, padedanti saugiai vairuoti automobilį. Dakaro lenktynėmis besiruošiantis „Red Bull Can-am“ komandos narys Rokas Baciuška, sako, kad visos gero vairuotojo savybės turi būti ugdomos, nes kelyje jos visos yra būtinos.
15min studijoje - Rokas Baciuška
15min studijoje - Rokas Baciuška / Pauliaus Peleckio / BNS nuotr.

Svarbios ir milisekundės

„Reakcija ir situacijos įvertinimas yra vienas svarbiausių dalykų įvairiuose eismo scenarijuose, pavyzdžiui, lenkiant: nesvarbu ar pats lenki, ar vienas kitą lenkia iš priekio atvažiuojantys automobiliai, privalai įvertinti, kas vyksta, kaip arti yra atvažiuojantys automobiliai, kokiu greičiu jie važiuoja, ir atitinkamai reaguoti. Situacijų kelyje gali būti įvairiausių ir labai staigių bei netikėtų, pavyzdžiui, kai į kelią išbėga laukinis gyvūnas, privalai reaguoti žaibiškai, nes kito pasirinkimo nėra. Tokiu atveju tinkama reakcija gali padėti išvengti susidūrimo, išgelbėti gyvybę“, – sako lenktynininkas Rokas Baciuška, šiuo metu Ispanijoje besiruošiantis Dakaro lenktynėms.

Paklaustas, ką mano apie nedideles alkoholio dozes, pvz., 0,2 promiles, kas nedraudžia Lietuvoje vairuoti automobilio, garsus lenktynininkas atsako, kad reikia vengti bet ko, kas blogina reakciją, mažina koncentraciją.

Jei alkoholyje yra 0,1–0,2 promilės, vairuotojo reakcija gali būti lėtesnė ir jis nebeturės tų jam labai svarbių milisekundžių, nuo kurių gali priklausyti ir gyvybė.

„Lenktynėse mes važiuojame kitaip – greitis neribojamas, stengiesi atvažiuoti pirmas, nugalėti, tad nuo pat starto iki finišo esame ekstremalioje situacijoje ir mums svarbi kiekviena milisekundė. Tačiau ir eiliniai vairuotojai kelyje patenka į tokias situacijas, kai milisekundės tampa labai svarbios ir lemiamos: kad galėtum laiku sustabdyti automobilį ar staigiai pasukęs vairą išvengti kliūties. Ir jei alkoholyje yra 0,1–0,2 promilės, vairuotojo reakcija gali būti lėtesnė ir jis nebeturės tų jam labai svarbių milisekundžių, nuo kurių gali priklausyti ir gyvybė“, – sako Rokas Baciuška.

Reakciją galima ir reikia ugdyti

Tyrimai rodo, kad nedidelė alkoholio koncentracija taip pat sumažina regėjimo lauką: paprastai regėjimo laukas apima 180° kampą, tačiau dėl alkoholio poveikio šis kampas gerokai sumažėja ir lieka tik tunelinis matymas.

Pasak Roko Baciuškos, kalbant tiek apie reakciją, tiek regos lauką, reikia įvertinti ir kiek laiko vairuotojas praleidžia prie vairo. Jei jis automobilį vairuoja labai retai, tai jo matymo kampas irgi bus labai mažas, reakcija labai prasta, nes toks vairuotojas vairuoja susikaustęs, išsigandęs.

Niekada negalima sėsti prie vairo vos ne tiesiai iš lovos, apsnūdusiam, žiovaujančiam, tikintis, kad vairuojant viskas praeis.

Vairuotojas negali būti susikaustęs, turi būti atsipalaidavęs, bet kartu ir susikaupęs, budrus, nepamiršti, kad nuolat turi stebėti ne tik kelią, bet ir galinio vaizdo veidrodėlius, nuolat vertinti kelio dangos būklę, ar ji yra saugi, ar nėra slidi.

„Reakciją reikia ugdyti, ji nėra nekintama, – sako lenktynininkas Rokas Baciuška. – Tam padeda dažnas vairavimas, specialūs reakciją lavinantys žaidimai ar pratimai, siūlyčiau apsilankyti kartodrome – tai labai padeda ugdyti reakciją, todėl juose neretai sutiksite ir lenktynininkus. Manau, kad kiekvienam reiktų pabuvoti ekstremaliose situacijose, pajausti, ką reiškia, kai į kraują plūsta adrenalinas. Nesiūlau kelių paversti lenktynių trasomis – tam puikiai tinka kartodromai, kur galima ugdyti savo reakciją, mokytis vertinti įvairias situacijas, stebėti, kaip suveikia ar nesuveikia priimami sprendimai. Nors kartingas – ne tas pats kas eilinis automobilis, bet jis labai padeda tobulinti vairavimo įgūdžius.“

Rokas pasakoja, kad jis intensyviai sportuoja nuo devynerių ir būtent intensyvus darbas ugdo vairavimo įgūdžius.

Taigi lenktynininko patarimas skamba labai paprastai: „reakciją reikia nuolat ugdyti, o visko, kas ją slopina, atsisakyti“. Pasak Roko Baciuškos, vairavimo kokybei kenkia ne tik nedideli alkoholio kiekiai, didinantys reakcijos laiką, keičiantis regą, koncentraciją, bet ir toks, atrodo, nereikšmingas dalykas, kaip žmogus pradeda rytą.

„Rytinė mankšta ir kavos puodelis suteikia žvalumo. Niekada negalima sėsti prie vairo vos ne tiesiai iš lovos, apsnūdusiam, žiovaujančiam, tikintis, kad vairuojant viskas praeis – toks vairuotojas irgi yra pavojingas“, – sako Rokas Baciuška.

Reikia vertinti visumą

Lenktynininkas pabrėžia, kad viską lemia ne vien gera reakcija – vairavimas yra įvairiausių veiksmų visuma ir labai svarbu, kad vairuotojas tinkamai vertintų visą situaciją.

Rokas pastebi, kad važiuojant didesniuose miestuose, kur eismas gana sudėtingas, vairuotojai dažnai pamiršta pasižiūrėti į veidrodėlius ir sukelia avarines situacijas.

„Kai automobilis važiuoja taip, tarsi vairuotojas būtų pamiršęs, kad jame yra veidrodėliai, man tai aiškus ženklas, jog vairuotojo dėmesys yra kažkur kitur, o ne į vairavimą – juk ne taip retai būna, kad vairuotojas iš vienos eismo juostos staiga metasi į kitą, nors joje yra automobilis. Tad ne vien nuo tavęs viskas priklauso – eisme dalyvauja daug vairuotojų, todėl visą laiką reikia akylai stebėti, ką daro kiti“ , – pataria Rokas Baciuška.

Būtent nedidelė, 0,4 promilės neviršijanti, alkoholio koncentracija neleidžia tinkamai suvokti tos visumos, apie kurią kalba garsus lenktynininkas, nes toks vairuotojas jau kiek kitaip vertina atstumą ir greitį, automobiliai matomi toliau, nei yra iš tikrųjų, greitis atrodo mažesnis nei iš tikrųjų, lėčiau įvertinamos ir suprantamos situacijos, ypač sudėtingos, netikėtos, avarinės. Blogai ir tai, kad nedidelis alkoholio kiekis keičia gebėjimą numatyti situaciją, o juk vairuojant labai svarbu įvertinti, kokį veiksmą galėtų atlikti šalia ir iš priekio atvažiuojantys vairuotojai, kelkraščiu einantys pėstieji, tarp mašinų nardantys paspirtukininkai ir visi kiti, kas tik įsilieja į eismą.

Dėl alkoholio poveikio regėjimo kampas gerokai sumažėja ir lieka tik tunelinis matymas.

Roko Baciuškos manymu, vairuotojas kuris išgeria kad ir nedidelę dozę alkoholio ir jo koncentracija kraujyje neviršija leistinos normos, važiuoja tik galvodamas apie tai, kaip nuvažiuoti iš taško A į tašką B. Greičiausiai jis net nesusimąsto, kokia sudėtinga visuma yra automobilių eismas keliuose, kiek daug saugumas priklauso nuo įvairių, iš pirmo žvilgsnio lyg ir nereikšmingų detalių.

„Vairavimas nėra tik vairo sukinėjimas, labai svarbu suprasti, kad nesi vienas kelyje ir kiekvienas tavo žingsnis turi būti saugus ir užtikrintas. Dėl to vairuoti reikia blaiviam, nes net mažiausi alkoholio kiekiai mažina reakciją, budrumą, suvokimą. Niekada nereikia pamiršti, kad kelyje susitinkame su įvairiausiais vairuotojas, ir su tais, kurie nepamatuotai vertina riziką, vairuoja chuliganiškai, vairuodami naudojasi telefonu, tad geras vairuotojas turi suprasti, ko galima tikėtis iš kiekvieno šalia važiuojančio“, – sako Dakaro startui besiruošiantis lenktynininkas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis