Autorizuoto „Škoda“ serviso meistras Sigitas Arlauskas, turintis jau dviejų dešimčių metų patirtį, sako, kad prieš žiemą derėtų pasirūpinti trimis pagrindiniais dalykais. Tai – guminės automobilio detalės, skysčiai, elektros grandinės komponentai ir kitos gyvybiškai svarbios automobilio sistemos. Pažvelkime į šį procesą atidžiau.
Padangos
Visi paruošimo žiemai darbai nueis perniek, jei važinėsite nekokybiškomis padangomis – automobilis tiesiog nestos. Meistras Sigitas Arlauskas pastebi, kad labai dažnai žmonės, tomis pačiomis padangomis važinėjantys keletą ir daugiau metų, nenori jų keisti – juk dar yra „mėsos“. Kitaip tariant, vizualiai protektorius dar lyg ir neblogas.
Tačiau tiesa – kiek kitokia. Per daugelį metų guma sensta, jos „darbinės“ savybės ir efektyvumas blogėja, guma kietėja, todėl stabdymo kelias akivaizdžiai pailgėja. Tai ypač aktualu Lietuvoje, nes čia oro sąlygos kartais keičiasi net kelis kartus per dieną. Todėl tik kokybiškos padangos gali padėti įveikti plikledžius, lijundras ar pūgas. O geriausiai padangų būklę gali įvertinti profesionalai.
Be to, turint omeny, kad žiemos mėnesiais, vyraujant silpnai teigiamai temperatūrai, gauname ir nemažai lietaus, labai svarbu, kad padangos protektorius gerai sukibtų su keliu ir „išspjautų“ vandenį. Todėl Sigitas nepataria laukti, kol žieminės padangos protektoriaus gylis pasieks minimalią atžymą – 3 mm. Savo ruožtu primename, kad daugelis gamintojų rekomenduoja ne mažesnį nei 5 mm protektoriaus gylį žiemą.
Maža smulkmena – kaip patekti į automobilį
Rodos smulkmena, tačiau dėl minėto temperatūrų svyravimo dažnai užšąla durų spynelių mechanizmai ar durų gumos. Vėliau, bandant atidaryti duris per jėgą, gumas galima suplėšyti, o užraktus sugadinti.
Venkite tokių nemalonumų – arba patys sutepkite šias detales specialiais lubrikantais, arba paprašykite profesionalų – jie tikrai tai padarys tinkamai ir greitai, nes turi patirties. Jei tinkamai neparuošite durelių žiemai, gali tekti vėliau kviesti avarinę tarnybą. Jos paslaugos nepigios – nuo kelių dešimčių eurų.
Guminės ir lanksčiosios pakabos detalės
Tačiau nuo temperatūrų svyravimo ir druskų, kurių Lietuvoje gausiai pabarstoma, kenčia ne tik durelės. Sigitas vardija visą tuziną detalių, kurias reikia prieš žiemą patikrinti, užbėgant už akių galimoms problemoms. Tai – šarnyrų, amortizatorių apsaugos, stabilizatorių ir kitos guminės detalės. Atrodytų – smulkmena. Tačiau, jei apsaugos netvarkingos, kyla pavojus amortizatoriui, kuris kainuoja nemažus pinigus. Juo labiau kad dažniausiai amortizatoriai keičiami iškart po du, tos pačios ašies.
Šie parengiamieji darbai labai svarbūs, nes turi tiesioginės įtakos automobilio saugumui. Žiemą, kai automobilio valdymo savybės ir stabilumas yra neįkainojami, amortizatoriai, traukės ir kitos pakabos detalės turi veikti nepriekaištingai. Nebekalbant jau apie bildėjimą, kuris sukelia diskomfortą ir trukdo vairuotojui susikaupti.
Elektros tiekimo sistema
Profesionalūs meistrai prieš kiekvieną žiemą siūlo ne tik vizualiai įvertinti elektros instaliacijos ir generatoriaus bei akumuliatoriaus būklę. Jie visuomet patikrina, ar šios detalės tinkamai pritvirtintos, ar geros būklės generatoriaus dirželis (įsivaizduokite, kaip nemalonu, jei žiemą jis nutrūksta). Svarbu patikrinti ir akumuliatorių baterijos gnybtus. Jei jie oksiduojasi, paveikti korozijos ar jei kontaktai netinkamai pritvirtinti, baterija bus neefektyvi ir nesaugi.
Atskiro dėmesio reikalauja generatorius. Dažniausiai jo darbas įvertinamas pamatavus įkrovą voltmetru. Tačiau – tai tik vienas iš niuansų. Kvalifikuoti meistrai įvertina ir patikrina ne tik kiekvieną agregatą atskirai, bet elektros sistemos darbą vertina iš esmės, kompleksiškai. Po tokio patikrinimo galite būti ramūs: žiemą puikiai veiks ir generatorius, starteris, žvakės (dyzeliuose – pakaitinimo žvakės), akumuliatorius ir elektros srovę perduodantys laidai. Nes bet koks energijos nuotėkis būtų rimtas nuostolis, ilgainiui galintis sukelti ir problemų tiek užvedant automobilį, tiek juo važiuojant (įvairūs truksėjimai, signalinių lempučių mirksėjimai, kibirkščiavimas ir t.t.).
Jei meistrai pastebės drėgmės sankaupas, prapūs tas vietas suspaustu oru ar suteps laidus drėgmę išstumiančiomis medžiagomis.
Skysčių kiekis – dar ne viskas
Kaip sakoma vienoje reklamoje, troškulys dar ne viskas. Lygiai ta pati logika galioja ir tikrinant variklio skysčių lygį. Kuo skiriasi automobilio paruošimas namų sąlygomis ir autorizuotose dirbtuvėse? Ogi tuo, kad čia meistrai patikrina ir aušinimo skysčio užšalimo temperatūrą, o ne tik jo kiekį. Ši formulė galioja visiems skysčiams, taip pat ir langų apiplovimo. Laiku vasarinio skysčio nepakeitę žieminiu, gadinsite purkštukus, valytuvus, braižysite langus. Nes langų apiplovimo sistema bus sušalusi į ledą.
Tačiau kitas svarbus niuansas – saugumas. Žiemą, kai iš po ratų ant stiklų taškomas skystas purvo ir druskų mišinys, stiklų apiplovimas įgyja strateginę svarbą. Todėl taupyti valytuvams ar stiklų apiplovimo skysčiui – nusikaltimas prieš save patį ir savo artimuosius. Tiesiog kankinsitės, bandydami tamsoje įžvelgti kelią, o ne jausite vairavimo malonumą.
Automobilio akys
Tvarkingi galiniai ir priekiniai žibintai – būtina saugumo sąlyga. Nes turite būti matomi kitiems ir patys kelią gerai matyti. Be to, blogai sureguliuoti žibintai kelia pavojų kitiems eismo dalyviams – jie akinami. Už tai yra netgi numatytos baudos. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (ANK) numato, kad už akinimą šviesomis gresia bauda nuo 30 iki 90 Eur ir (arba) atsisveikinimas su vairuotojo pažymėjimu nuo 1 iki 3 mėnesių.
Kada keisti tepalus ir filtrus
Tepalus pašnekovas siūlo keisti nebūtinai sulaukus nustatytos 15 tūkst. km ribos. Juk žiemą važiavimo sąlygos sudėtingesnės. Tad palengvinkite automobiliui gyvenimą. Todėl tepalų ir tepimo sistemos filtro keitimas prieš šalčius toks pat svarbus, kaip dantų higiena rytą ir vakarą. Juk niekam nekyla klausimų, kad per dažnai valo dantis, tiesa?
Sigitas taip pat pataria būtinai pakeisti ir oro, degalų bei salono filtrą. Pastarasis svarbus ne tik dėl gero kvapo salone: jei nekeisite filtro ir salonas tinkamai nesiventiliuos, kaupsis drėgmė. Taigi neišvengsite langų rasojimo. O tai – dar vienas saugumo niuansas.
Stabdžių kaladėles meistras rekomenduoja keisti pagal poreikį, kai jos tampa neefektyvios. Jei vasarą daug važinėjote, keiskite. Jei automobilis nebuvo išvažiavęs iš miesto, meistrai tiesiog įvertins jų ir stabdžių diskų būklę.
Tačiau stabdžių skystis – kas kita. Jį derėtų atnaujinti kas dveji metai. Nes į stabdžių sistemą patenka drėgmės, kuri blogina sistemos darbą, ji tampa ne tokia efektyvi.
Ir apie kastuvėlį bagažinėje...
Dar vienas dalykas, į kurį prieš žiemą atkreipia dėmesį „Škoda“ autoserviso meistras Sigitas Arlauskas – tai bagažinės turinys.
Be Kelių eismo taisyklėse numatytų privalomų aksesuarų (šviesą atspindinti liemenė, trikampis, gesintuvas, vaistinėlė), be tokių kasdienių dalykų kaip domkratas, atsarginis ratas arba padangos remonto komplektas, patartina žiemą vežiotis kastuvėlį, automobilio užvedimo laidus bei tempimo virvę.
Jei jums neprireiks, tai gal bent kaimynui pagelbėsite?