Pagal įstatymą dygliuotomis padangomis važinėti draudžiama nuo balandžio dešimtos dienos. Būtent tada oficialiai ir prasideda vasarinių padangų sezonas.
Ne paslaptis, kad kai kurie vairuotojai vasarines padangas susimontuoja dar iki šio termino. Į gatves išbandyti vasarinės gumos ir prisiminti pavasarišką vėją išvažiuoja ir motociklininkai.
Motociklininkai reikalavimą vertina kritiškai
Praėjusių metų spalio 11-ą dieną buvo priimtas įstatymas, kad žieminės padangos privalomos ne tik automobiliams, bet ir motociklams. Tad anksčiau nei numato terminas į gatvę išvažiavę motociklininkai, kurie naudoja vasarines padangas, automatiškai tampa pažeidėjais.
Tiesa, motociklininkai atrėžia, kad kai kurioms jų vairuojamoms transporto priemonėms žieminės ar universalios padangos net nėra gaminamos, todėl jie jaučiasi suvaržyti ir peikia įstatymo leidėjus.
Manome, kad šis įstatymas gerokai prasilenkia su realybe.
„Oro sąlygos važinėti leidžia ir su vasarinėmis. Tarkime, enduro motociklams žieminės padangos yra gaminamos, bet gatvei skirtiems motociklams žieminių padangų niekas negamina. Manome, kad šis įstatymas gerokai prasilenkia su realybe. Negi tai pirmas įstatymas Lietuvoje, kuris prasilenkia su logika?
Yra tokių motociklininkų, kurie bando vykdyti įstatymo reikalavimą ir ant gatvinių motociklų montuoja čioperių padangas, kurios turi reikiamą M+S žymėjimą. Aišku, ta padanga ne visai tinka konkrečiam motociklui“, – sako motociklininkų klubo „Coffee Racers“ atstovas Žilvinas Butkevičius.
Įstatymą kritiškai vertina ir Rimas Bružas, žurnalo „Biker Baltics LT“ redaktorius.
Manau, jog spekuliuojant menamu saugumu ar tariamu rūpesčiu eismo dalyviais, dangstoma kompetencijos stoka.
„Situacija, mano galva, ne dviprasmiška, bet absurdiška. Gamintojai „žieminių“ padangų negamina, o įstatymai reikalauja. Vardan aiškumo išveskime paralelę: jei įstatymu būtų reglamentuotas reikalavimas naudoti vien biologinį/ekologišką kurą, kurio nėra degalinėse. Kas tada?
Įvardinčiau tai kaip tam tikrą įstatymų leidėjų nenorą ar negebėjimą nors kiek įsigilinti į situaciją, žvelgti plačiau ir vien buką įstatymo raidės sekimą.
Kuo buvo blogas ankstesnis įstatymas? Jis buvo logiškas ir griaunant nebūtinai sukuriama kažkas kokybiškai geresnio. Manau, jog spekuliuojant menamu saugumu ar tariamu rūpesčiu eismo dalyviais, dangstoma kompetencijos stoka“, – anksčiau yra pasisakęs R.Bružas.
Siekis didinti saugumą pasiteisino
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjo Vidmanto Pumpučio teigimu, toks įstatymas buvo priimtas siekiant sumažinti į avarijas patekusių motociklininkų skaičių. Anot pašnekovo, prieš priimant įstatymo pataisas buvo pasidomėta, ar motociklininkai galės įsigyti universalių ar žieminių padangų.
Padangų pardavėjai 90-čiai procentų motociklų galėtų surasti universalią ar žieminę padangą.
„Motociklas yra motorinė transporto priemonė.
Pagal vyriausybės priimtą sprendimą tokios transporto priemonės žiemos metu turi naudoti žiemines ar universalias padangas.
Kiek mes domėjomės, praktiškai absoliučiai visiems motociklams, išskyrus žiedinius motociklus, yra galimybė įsigyti universalias padangas.
Galbūt to padaryti negalėtų nebent čioperio savininkas, kurio motociklo galinė padanga yra 300 mm ar daugiau pločio.
Padangų pardavėjai 90-čiai procentų motociklų galėtų surasti universalią ar žieminę padangą. Jeigu motociklininkai kreiptųsi į padangų pardavėjus, jiems tokių padangų parūpintų, bet motociklininkai to nenori“, – sako V.Pumputis.
Anot specialisto, pernai spalio 11-ą dieną įsigaliojusi nauja taisyklė netruko duoti rezultatų. Tai, pasak V.Pumpučio, atsispindi avaringumo statistikoje.
Sutikite su tuo, kad žiedinis motociklas, vadinamas britva, žiemai apskritai nėra pritaikytas.
„Sutikite su tuo, kad žiedinis motociklas, vadinamas britva, žiemai apskritai nėra pritaikytas. Jo visai kitokie valdymo ypatumai. Jį reikia pusūkiuose dalinai guldyti, todėl žiemą su juo būtų ypač problematiška važinėti.
Jeigu žiūrėtume statistiškai, tai tikimybė motociklu žūti kelyje yra 18 procentų didesnė nei važiuojant automobiliu. Europos komisija ragina imtis visų įmanomų priemonių siekiant apsaugoti motociklininkus.
Prieš trejus metus buvo atvejų, kai žiemos metu į avariją papuolė motociklininkai, važiavę vasarinėmis padangomis. Tai buvo viena iš priežasčių pakeisti įstatymą. Atsiradus pasikeitimams, tokių atvejų šiemet nebuvo nė vieno“, – tvirtina V.Pumputis.
V.Pumputis neatmeta galimybės, kad ateityje įstatymas bus tobulinamas. Vienas iš variantų – pasekti Latvijos pėdomis, kur motociklams universalios ar žieminės padangos privalomos tik žiemos mėnesiais. Tiesa, ši tvarka taip pat nėra tobula.
„Gali būti tokia situacija, kad vairuotojas vasarines padangas užsideda nuo kovo mėnesio, pradeda snigti ir pasipila avarijos. Tuomet prasidėtų kaltinimai, kodėl leidžiama važinėti vasarinėmis padangomis jei oro temperatūra yra neigiama.
Tai keltų pavojų eismo saugumui. Beje, dėl blogo oro dygliuotų padangų naudojimo terminas netgi gali būti pratęstas ministro įsakymu. Taip atsitiko prieš porą metų, kai balandžio 7-10 dienomis buvo tokios sąlygos, kad vasarinėmis važinėti buvo pavojinga“, – kalba V.Pumputis.
Profesionalas linki kantrybės
Vienas garsiausių Lietuvos motociklininkų Šarūnas Pladas pripažįsta, kad ne visi gamintojai yra sukūrę žiemines ar universalias padangas motociklams. Sportininkas priduria, kad iki balandžio pirmosios į gatvę lįsti motociklais nederėtų, nors ir labai norisi.
„Pats prekiauju „Dunlop“ padangomis, bet tokios opcijos kaip žieminės padangos tiesiog nėra. Manau, kad šiuo metu važinėti vasarinėmis padangomis motociklu yra pavojinga.
Jei norite važiuoti – važiuokite į trasas, bet gatvėse tą daryti šiuo metu nesaugu.
Iš patirties galiu pasakyti, kad sukibimas yra žymiai prastesnis, kai temperatūra yra vos 5 ar 10 laipsnių šilumos. Važinėdamas gatvėmis tą jausdavau ir nerekomenduoju niekam važinėti motociklais iki balandžio pirmosios. Jei norite važiuoti – važiuokite į trasas, bet gatvėse tą daryti šiuo metu nesaugu“, – akcentavo Š.Pladas.
15min.lt kreipėsį į vieną didžiausių padangų prekeivių Lietuvoje „Egzotika“. Čia buvo gautas atsakymas, kad motociklininkai gali įsigyti net ir gatviniams motociklams skirtų padangų.
Keletas pavyzdžių – „Continental TKL 70 M+S“ arba „Metzeler Karoo 3 M+S“.
Tiesa, pardavėjai atskleidė, kad dar nė vienas motociklininkas po įstatymo įsigaliojimo nebuvo pareiškęs norą tokias padangas įsigyti.