Draudikai primena, kad nusidėvėjusios žieminės padangos nepadės išvengti nei autoavarijos, nei automobilio remonto išlaidų. Jie taip pat tvirtina, kad naujų, net ir nebrangių, žieminių padangų kaina yra mažesnė nei dažniausiai pasitaikantys nuostoliai.
Turbūt nė vienam vairuotojui nebereikia aiškinti, kad nusidėvėjusios arba netinkamos (pavyzdžiui, šaltuoju metų laiku naudojamos vasarinės) padangos pablogina transporto priemonės stabilumą slidžiame kelyje bei prailgina stabdymo laiką. Tačiau kai kurie automobilių savininkai dar svarsto, kas pigiau – atsargiai važiuoti senomis, nebe tokiomis efektyviomis žieminėmis padangomis, rizikuojant patekti į nedidelį eismo įvykį, ar verčiau pirkti naujas padangas.
„Didžioji dalis tokių įvykių įvyksta rudens-žiemos laikotarpiu, spustelėjus pirmajam šaltukui, kai netvarkingos transporto priemonės vairuotojas neįvertina automobilio techninės būklės bei kelio ir meteorologinių sąlygų. Prie žiemos sąlygų dar neįpratęs vairuotojas pasirenka įprastą distanciją tarp priekyje važiuojančios transporto priemonės arba išvažiuodamas iš kiemo išslysta į važiuojamąją pagrindinio kelio dalį“, –pereinamojo laikotarpio rizikos veiksnius vardija PZU Žalų departamento direktoriaus pavaduotojas Modestas Žilionis.
Įprastos šio avaringo laikotarpio eismo įvykių pasekmės – sudaužyti priekiniai žibintai, pramuštas automobilio radiatorius, sugadintas priekinis buferis. Draudimo bendrovės, anot PZU atstovo M. Žilionio, tokius palyginti nedidelius nuostolius įvertina 2–5 tūkstančiais litų. Vis dėlto, jei bus nustatyta, kad nukentėjęs automobilis įvykio metu buvo su netinkamomis padangomis, šias išlaidas turės dengti pats automobilio savininkas.
„Svarbu neužmiršti, kad jeigu įvykio priežastimi bus įvardintas pagal Kelių eismo taisyklių (KET) reikalavimus nepakankamas padangų protektoriaus gylis, pagal KASKO draudimo sąlygas toks įvykis bus pripažintas nedraudžiamuoju, o privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo atveju išmoka bus išsiieškota iš apdraustojo asmens“, – primena M. Žilionis.
Įvertinus naujų žieminių padangų kainą ir palyginus ją su įprastos avarijos kaina, aiškėja, kad labiau apsimoka pirkti padangas nei rizikuoti.
„Nustatyta, kad žieminės padangos nebeatlieka savo funkcijų, kai jų protektoriaus gylis sumažėja iki 3–4 milimetrų. Tikrai ne be reikalo Lietuvoje galioja KET nustatytas reikalavimas, kad tokių padangų protektoriaus gylis nebūtų mažesnis nei 3 mm. Latvijoje analogiškai reikalaujama, kad žieminės padangos turėtų bent 4 mm gylio protektorių“, – teigia padangų gamintojo „Goodyear“ produktų specialistas Ernestas Čejauskas.
Negana to, policija, anot E. Čejausko, gali panaikinti automobilio techninės apžiūros dokumentų galiojimą, jei žiemos sezono metu automobilis, kurio bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (ar) jo priekaba – jei priekaboje įrengti stabdžiai – eksploatuojami su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą arba transporto priemonės protektoriaus rašto gylis mažesnis nei nustatyta techniniuose reikalavimuose.
Draudikai primena, kad naudoti žiemines padangas reikalaujama ir sunkiajam transportui (daugiau kaip 3,5 t). Šis reikalavimas sunkiojo transporto valdytojams esminių pokyčių neįneša, nes dažniausiai važinėjama visiems sezonams pritaikytomis, taip vadinamomis universaliomis padangomis. Tačiau specialistai rekomenduoja šių transporto priemonių savininkams įvertinti ne tik padangos protektoriaus gylį, bet ir kokiam sezonui šios padangos skirtos.
„Nusipirkę keturias pigias kiniškas žiemines padangas, išleisite apie 800 litų, keturios geros įprasto dydžio „Goodyear“ padangos kainuoja apie 1350 litų. Patikimo Europos gamintojo vidutiniam vartotojo biudžeto segmentui priskiriamų žieminių padangų kaina – apie 1000 litų. Akivaizdu, kad tipinė pigiausia avarija vairuotojui atsieitų dvigubai brangiau nei naujos, patikimos padangos. Įvertinkime, kad žiemos sezono reikalavimas važiuoti žieminėmis padangomis trunka 150 dienų, o didžioji dauguma mūsų šalies vairuotojų tokias padangas naudoja bent jau du sezonus – 300 dienų. Vadinasi, keturioms naujoms žieminėms padangoms šiuo laikotarpiu kas dieną reikėtų skirti vos po 3–4,5 lito, tuo tarpu remontas po avarijos kasdien iš šeimos biudžeto pareikalautų atidėti po 13–33 litus”, – avarijos ir padangų kainas lygino „Goodyear“ produktų specialistas Ernestas Čejauskas.
Anot specialisto, verta rimtai pagalvoti, ar tai tikrai labai didelės šios šeimos saugumą kelyje užtikrinančios ir nuo papildomų išlaidų apsaugančios išlaidos. Nauda, anot E. Čejausko, tikrai didesnė nei rizikos kaina.
„Goodyear“ atstovas taip pat pridūrė, kad pirkdami padėvėtas žiemines padangas su, tarkim, 5–6 milimetrų protektoriumi, vairuotojai ne ką tesutaupys. Juk tokios padangos bus tinkamos naudoti ir užtikrins saugumą vos kelis mėnesius.
Draudikai vis dėlto pastebi, kad kartais padangų sąskaita susigundo sutaupyti ir prabangių automobilių savininkai. PZU Žalų departamento direktoriaus pavaduotojas M. Žilionis prisimena atvejį, kai lygiame kelio ruože Baltarusijoje stabilumą prarado ir nuo važiuojamosios kelio dalies nuslydo BMW X 5 automobilis. Slystant per kelio bortelius šio automobilio pakaba ir kėbulas buvo deformuoti taip, kad remontuoti automobilį tapo ekonomiškai netikslinga.
„Goodyear“ atstovas E. Čejauskas taip pat priminė, kad žinomus prekių ženklus atstovaujantys pardavėjai prekei neretai dar suteikia ir garantijas. „Goodyear“ šiuo metu taiko padangų draudimui prilygstančią akciją. Jei per žiemos laikotarpį viena iš keturių naujų žieminių padangų yra pramušama, „Goodyear“ pirkėjui padovanoja dar vieną – penktąją padangą. Ši akcija taikoma net dviem padangų komplektams, kurį per šį žiemos sezoną įsigytų vienas ir tas pats pirkėjas.
Beje, didelių nuostolių kelyje gali pridaryti ir viena netinkama padanga. Pasak draudikų, automobilio nestabilumui nėra labai didelio skirtumo – viena ar visos keturios padangos nudėvėtos. Pasitaikė atvejis, kai žiemą dėl vienos nudilusios padangos greitkelyje Vilnius–Kaunas apsivertė „VW Passat automobilis“.
„Vairuotojai turėtų pasirūpinti ne tik ant automobilio sumontuotų padangų būkle, bet neužmiršti ir atsarginės padangos. Tikrai neverta seną, nuvažinėtą padangą pasilaikyti kaip atsarginę, nes, pripažinkim, sugaišus laiką keičiant padangą, norisi atsigriebti sugaištą laiką paspaudžiant akseleratoriaus pedalą. Važiuojant su bent viena nudėvėta padanga tai daryti labai pavojinga“, – perspėjo vairuotojus PZU draudimo bendrovės atstovas.
GAZAS.LT Panevėžyje atsitiktiniu būdu patikrino dvidešimties automobilių padangas. Nors vairuotojai, važiuojantys vasarinėmis padangomis į žiemines jas privalo pasikeisti iki lapkričio dešimtos dienos, dauguma vairuotojų tą suskubo padaryti kiek anksčiau.
Vieno prekybos centro aikštelėje atliktas padangų patikrinimas parodė, kad 15 vairuotojų savo automobilių apavą jau pakeitė į žieminį ar universalų, 4 vairuotojai vis dar važinėja su vasarinėmis padangomis, o 1 vairuotojas ant automobilio buvo sumontavęs dygliuotas padangas.
Verta pažymėti, kad kai kurių vairuotojų padangų protektorius buvo netolygiai nudilęs ir kai kur nesiekė net vieno milimetro. Tokiomis padangomis draudžiama važinėti tiek žiemą, tiek vasarą.