O kaip yra Lietuvoje? Tokios statistikos nėra, tačiau techninės pagalbos tarnybų duomenys iškalbingi. „Lietuvos draudimo“ techninės pagalbos tarnyba „Euro Asista“, pernai klientams, apdraudusiems automobilį „Lietuvos draudimo“ civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, pakeisti nuleistos padangos vyko 800 kartų. Tai „Lietuvos draudimo“ klientams nieko nekainavo.
Techninė pagalba nemokamai teikiama visiems vairuotojams, apdraudusiems automobilį „Lietuvos draudime“ standartiniam vienerių metų laikotarpiui. Per praėjusius metus kas penkioliktas techninės pagalbos tarnybą kvietęs vairuotojas kreipėsi būtent dėl rato pakeitimo. Tai buvo viena dažniausių iškvietimo priežasčių.
„Nemanau, kad tokia tendencija turėtų šokiruoti ar stebinti. Normalu, kad automobilis tarnauja žmogui, o ne žmogus automobiliui. Vis daugiau vairuotojų, net ir nuleidus padangą, verčiau luktels techninės pagalbos, nei patys tepsis rankas. Ypač judraus kelio kelkraštyje, tamsiu paros metu ar lyjant.
Nors dažniau tokios pagalbos reikia moterims ar pagyvenusiems vairuotojams, ne išimtis ir vyrai. Vairuotojai žino, kad kartu su draudimu gauna nemokamą paslaugą, todėl ja naudojasi“, – sako „Lietuvos draudimo techninės pagalbos tarnybos „Euro Asista“ komercijos direktorius Nerijus Jarmala.
Beje, daugelis vairuotojų jau seniai patys nebebando remontuoti naujesnių automobilių, tačiau automobilių gamintojai rekomenduoja, kad vairuotojai ratų, padangų keitimą taip pat patikėtų specialistams. Mat blogai atlikus šį darbą, gali pablogėti važiavimo charakteristikos.
Be to, gamintojai nenori rizikuoti, kad vairuotojas susižeistų eksploatuodamas automobilį. Tokia rizika iškyla būtent keičiant ratą kelyje, kur sąlygos nėra tokios, kaip automobilių servise.
Pasak „Inchcape Motors“ serviso atsarginių dalių plėtros vadovo Artūro Kviliūno, automobilis sveria daugiau nei toną, todėl neteisingai domkratu keliant automobilį galima patirti traumą. Ratą laikantys varžtai ne visada lengvai pasiduoda vairuotojui, o kai kada ir patys vairuotojai persistengia ratą užverždami per smarkiai.
Be to, šiam darbui automobilyje skirtas tik vienas neprofesionalus įrankis, kurį tenka naudoti ne itin patogiomis sąlygomis. Pametus blogai priveržtą ratą automobilis gali tapti nevaldomas ir patirti avariją.
„Atvažiuoja vairuotojas į servisą ir skundžiasi, kad automobilio pakaba sugedo – kažkas bilda, automobilį mėto. Paaiškėja, kad ratą laikantys varžtai atsipalaidavę ir vairuotojui dar pasisekė, kad pasiekė servisą. Ratams tenka didžiuliai krūviai, todėl netinkamai prisukti varžtai kelia realią grėsmę. Net jeigu vairuotojas pats keitė ratą, rekomenduojama pakeliui užsukti į servisą ir paprašyti patikrinti ir iš naujo prisukti varžtus“, – sako A. Kviliūnas.
Kaip teisingai pakeisti ratą:
- Įsitikinkite, kad automobilis stovi ne nuokalnėje ir užtraukite rankinį stabdį. Po viena iš priekinių ir viena iš galinių padangų pakiškite akmenį ar kaladėlę.
- Domkratas turi remtis į kietą pagrindą, jeigu jo nėra, po prietaisu verta padėti lentą. Domkratas turi būti įtvirtintas tik tam skirtoje automobilio slenksčio vietoje.
- Varžtus atlaisvinkite, kol ratas remiasi į žemę, o pakėlę automobilį, pabaikite juos išsukti.
- Atkreipkite dėmesį į ašies tarpinę, jeigu ji naudojama – ją gali reikėti nuimti dedant atsarginį ratą.
- Ant pakelto automobilio varžtus prisukite tvirtai, bet nepriveržkite. Priveržti varžtus reikėtų tada, kai ratas jau yra nuleistas ant žemės.