Vairavimo instruktoriai sako pastarąjį mėnesį sulaukę ne tik stovėjimą vadinamuosiuose „Regitros“ maršrutuose ribojančių ženklų bangos, bet ir bandymų išvyti iš aikštelių tuomet, kai į šias užsuka su mokiniais.
„Regitra“ ir anksčiau tikrino, ar vairuotojas moka pasistatyti automobilį įprastose, visiems prieinamose stovėjimo vietose. Tačiau visuomenė, išgirdusi žodį „naujiena“, persigando. Daug kur atsirado ženklai, nurodantys, kad aikštelės skirtos tik darbuotojams, kai kur mokomuosius automobilius ėmė vyti lauk“, – komentavo VšĮ „Amplius LT“ vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova.
Virto gyvenamąja zona
Vilniuje vairavimo mokanti moteris sako, kad teko išvysti itin keistomis aplinkybėmis atsiradusių ženklų. Pavyzdžiui, greta „Norfos bazės“ – visiškai šviežias ženklas „Gyvenamoji zona“.
„Taip, mes ten važiuoti negalime, nes gyvenamojoje zonoje draudžiama mokyti vairuoti. Kita vertus, „Regitros“ automobiliai ten gali važiuoti, mat egzaminas – ne vairavimo mokymas. Visgi man įdomiausia, kaip tokia vieta gali būti gyvenamoji zona, kas gi ten gyvena?“ – gūžčiojo pečiais pašnekovė.
Kaip tokia vieta gali būti gyvenamoji zona, kas gi ten gyvena?
Anot jos, sukruto ir įmonės, įsikūrusios aplink sostinės centrinį „Regitros“ padalinį. Dauguma jų stovėjimo aikšteles bando saugoti ženklais, jog aikštelėje statyti automobilius gali tik įmonės darbuotojai. Visgi, pabrėžė instruktorė, tokie ženklai niekaip neuždraudžia vairavimo mokyklų mokiniams įvažiuoti į aikštelę ir joje bandyti pasistatyti automobilį.
„Yra tekę netgi susidurti su vienos įmonės darbuotoju, kuris, pamatęs mokomąjį automobilį, puolė rėkti, stabdyti mus, mojuodamas kažkokiais dokumentais aiškinti, kad teritorija privati ir drauge su mokiniu pažeidžiame Kelių eismo taisykles“, – prisiminė O.Židovlenkova.
Įvykių nepasitaikė
Instruktorė pabrėžė, jog baimės, kad besimokantis vairavimo asmuo apgadins svetimą automobilį, vargiai kuo pagrindžiamos. Juk pirmiausia tuo, kad jo automobilis nebūtų sudaužytas, rūpinasi instruktorius. Tad jis akylai stebi, ką daro mokinys, aiškina veiksmus, o esant reikalui, naudojasi papildomais veidrodėliais bei pedalais.
Juk pirmiausia tuo, kad jo automobilis nebūtų sudaužytas, rūpinasi instruktorius.
Per pusantro mėnesio, kai galioja nauja tvarka, eismo įvykių nei jai, nei kolegoms nepasitaikė.
„Greičiausiai daugelis bijo, mat sprendžia pagal save, – juokėsi pašnekovė. – Kai mokau statyti automobilį, mokiniams visuomet sakau, kad įvertintų ne tik atrastą stovėjimo vietą, bet ir automobilį greta. Ir neretai tie automobiliai būna „numesti“ bet kaip – per dvi vietas, ant linijų.“
Jos žodžiams antrina ir Valentinas Masilionis, Lietuvos vairuotojų rengimo įstaigų asociacijos (LVRIA) prezidentas.
„Mokomasis automobilis, kuriame sėdi mokinys ir instruktorius, yra tikrai saugesnė transporto priemonė nei kitos. Juk joje sėdi du vairuotojai – įsitikinęs V.Masilionis. – Jei bijome besimokančių vairuoti, galbūt reikėtų bijoti ir praktikantų duonos kepėjų?“
Seka iš paskos
Saulius Šuminas, VĮ „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas, sakė, kad įmonės specialistai dar prieš egzaminavimo tvarkos pasikeitimą nuspėjo, kaip į tai reaguos visuomenė.
„Esame net gavę dėl to raštą iš kažkurios įmonės dėl mokymo statyti automobilius viešose aikštelėse. Visgi bėda ne ta, kad mes egzamino pratimus atliekame stovėjimo aikštelėse, o ta, kad visos vairavimo mokyklos bando sekti paskui mus“, – akcentavo S.Šuminas.
Anot jo, visoje Lietuvoje esantiems „Regitros“ padaliniams priklauso maždaug 100 egzaminams skirtų automobilių, o instruktoriai, tikinantys, jog būsimi vairuotojai išmoks įveikti „Regitros“ egzaminuotojų pamėgtus maršrutus, jų turi maždaug 1,5 tūkst.
„Vienas dalykas, kai 100 automobilių bando rasti vietą stovėjimo aikštelėje, kitas – kai tą patį daro pusantro tūkstančio“, – nurodė pašnekovas.
Jo nuomone, toks elgesys – savotiškas būsimų vairuotojų apgaudinėjimas, nes vietoje mokymo vairuoti, jie išmokomi išlaikyti egzaminą. Galų gale, pabrėžė pašnekovas, eismas dinamiškas, todėl ten, kur buvo važiuota prieš valandą, po valandos situacija gali būti kardinaliai pasikeitusi.
„Mums, aišku, pikta, kad mokyklos seka paskui mus, natūralu, kad piktinasi ir įmonės, turinčios savo aikšteles, kai kasdien po dešimt automobilių atvažiuoja mokytis“, – kalbėjo S.Šuminas.
Nori patys mokiniai
O.Židovlenkova pritarė, jog ir jai yra tekę matyti situacijų, kai stovėjimo aikštelėje pora automobilių, kuriuose sėdi egzaminuojami būsimi vairuotojai, laukia eilėje, mat priešais – kelios mokomosios transporto priemonės, kurių vairuotojai bando įsisprausti į stovėjimo vietas.
„Visgi neretai patys mokiniai paskatina instruktorius važiuoti „Regitros“ naudojamais maršrutais, nes, sako, jiems bus drąsiau egzamino metu“, – paaiškino instruktorė.
Be to, pabrėžė pašnekovė, yra ir kita priežastis, kodėl vairavimo mokyklų automobiliai zuja netoli „Regitros“ padalinių. Anot O.Židovlenkovos, jiems paprasčiausiai nėra kur dingti.
Neretai patys mokiniai paskatina instruktorius važiuoti „Regitros“ maršrutais, nes, sako, jiems bus drąsiau egzamino metu.
„Miesto centre esame nepageidaujami kitų vairuotojų, mus ir kelią užkerta, ir kaltina eismo stabdymu, todėl važinėjame atokiau, kur, atrodo, jau niekam neužkliūsime. Bet net ir ten, kur, atrodo, visi jau turėtų būti įpratę prie pradedančiųjų vairuotojų, pasirodo, trukdome“, – stebėjosi moteris.
Leis rinktis ir daugiau
S.Šuminas pabrėžė, kad esami pokyčiai – tik pradžia. Anot jo, ilgainiui „Regitra“ pasiūlys ir daugiau naujovių.
„Šiandien reikia suprasti ne tik tai, kad išnyko gairelės ir vietoje jų – tikri automobiliai. Svarbu tai, kad vairuotojui reikia savarankiškai surasti ir pasirinkti vietą, kurioje jo vairuojamas automobilis tikrai tilps“, – aiškino pašnekovas.
Anot „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojo, ilgainiui galimybių spręsti ir savarankiškai pasirinkti skirtingas galimybes laikant vairavimo egzaminą tik daugės. Pavyzdžiui, sakė jis, yra minčių, jog tik pirmasis ir paskutinis vairavimo egzaminas būtų pradedamas „Regitros“ padalinyje, likusieji – iš bet kurios vietos mieste.
„Pavyzdžiui, Vilniuje mes galime padengti visą miestą, tad galbūt tą sekimo iš paskos „Regitrai“ problemą pavyks išspręsti. Aišku, būtų gerai, kad vairuotojai būtų sąmoningi, nes važinėdami konkrečiais maršrutais jie vairuoti neišmoks“, – tikino S.Šuminas.