Padangų dydis
205/50 R16, 195/55 R15 ir t.t. – matytos skaičių kombinacijos, kuriomis paženklintos visos padangos. Pirmasis skaičius čia reiškia padangos plotį milimetrais, antrasis – santykį tarp padangos pločio ir šoninės sienelės aukščio, o trečiasis – ratlankio skersmenį.
Jeigu automobilio ratlankiai yra 15 colių skersmens, ant jų neuždėsite 16 colių skersmens padangų ir pan. Kokio dydžio ratlankiai ir padangos skirti konkrečiam automobiliui, nurodo jo gamintojas – jiems nevertėtų nusižengti. Ta informacija būna parašyta lipdukuose, esančiuose ant durelių slenksčių ar degalų bako dangtelio vidinėje pusėje.
Etiketė
Vos prieš kelerius metus visos Europos Sąjungoje parduodamos padangos buvo pradėtos ženklinti naujomis etiketėmis, kuriose nurodytos trys padangos savybės: stabdymas esant šlapiai dangai, ekonomiškumas ir skleidžiamas garsas. Padangų gamintojai pagal ES reglamentuotą metodiką turi išbandyti savo kūrinius ir jiems suteikti atitinkamą įvertinimą.
Pirmi du kriterijai išreikšti raidėmis: A reiškia puikiai, B – gerai, tačiau E ar F – vos patenkinamai. Skleidžiamas triukšmas išreikštas decibelais: jeigu šis skaičius neviršija 70 dB, galima teigti, jog padanga yra tyli.
Šios etiketės susilaukia nemažai kritikos, nes padangos gaminamos atsižvelgiant į daugiau nei 50 svarbių kriterijų, o čia išreikšti tik trys. Tai reiškia, kad pigesnių padangų gamintojai, norėdami išsikovoti savo vietą po Europos rinkos saule, gali koncentruotis tik į etiketėje nurodytų trijų kriterijų pagerinimą.
Indeksai
Suskaičiavus visus ant padangos šono esančius simbolius, jų būtų turbūt daugiau nei šiame straipsnyje. Trumpai paaiškinsime, ką jie reiškia ir kodėl jie gali būti svarbūs.
Apkrovos indeksas yra pramonės standartas, parodantis didžiausią vienai padangai teksiantį svorį. Pavyzdžiui, jeigu padangos apkrovos indeksas yra 80, viena padanga gali saugiai išlaikyti 450 kg, tad automobilis su kroviniu neturėtų sverti daugiau 1 800 kg.
Jis žymimas dviejų-trijų skaitmenų kombinacija, paprastai svyruojančia nuo 60 iki 120. Šio indekso vieta ant padangos šono dažniausiai būna netoli jos išmatavimų.
Maksimalus leistinas svoris vienai padangai kartais būna išreikštas ir kilogramais, parašytas šalia Max. load.
Indeksas | Svoris (kg) | Indeksas | Svoris (kg) | Indeksas | Svoris (kg) | Indeksas | Svoris (kg) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 |
65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
68 | 215 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
Greičio indeksas parodo, kokiu didžiausiu greičiu galima važiuoti automobiliu, apautu tomis padangomis. Šis indeksas lietuviams mažai aktualus – kone visos šalyje parduodamos lengviesiems automobiliams padangos leidžia važiuoti 130 km/val. greičiu. Šis indeksas žymimas raidėmis nuo K iki Y. Pirmasis reiškia 110 km/val. leistiną greitį, antrasis – 300 km/val. Šis indeksas išdėstytas lotynų abėcėlės tvarka (L – 120 km/val., M – 130 km/val., N – 140 km/val. ir t.t.), vienintelė išimtis čia – H raidė, kuri įsiterpusi tarp T ir V. H pažymėtomis padangomis galima važiuoti 210 km/val.
Greičio indeksas būna parašytas iškart po apkrovos indekso: jį žyminti raidė atspausta prie dviejų-trijų apkrovos indekso skaičių. Abu indeksus dažniausiai galima rasti ant padangos šono, iškart po jos išmatavimų.
Greičio indeksas | Greitis (km/val.) | Greičio indeksas | Greitis (km/val.) |
---|---|---|---|
J | 100 | S | 190 |
K | 110 | T | 190 |
L | 120 | U | 200 |
M | 130 | H | 210 |
N | 140 | V | 240 |
P | 150 | W | 270 |
Q | 160 | Y | 300 |
R | 170 | (Y) | 300+ |
Treadwear – padangos ilgaamžiškumas, kurį nurodo prie Treadwear esantis skaičius. Jis labai preliminarus, priklausantis nuo važiavimo įpročių ir nėra įvardijamas kilometrais. Tačiau 300 indeksą turinti padanga iki minimalios leistinos ribos turėtų sudilti tris kartus lėčiau nei ta, kurios indeksas 100.
Kiti skaičiai
Kai kurie padangos parametrai išreikšti ne indeksais, o skaičiais. Ką jie reiškia?
Pagaminimo data išreikšta keturių skaičių kombinacija. Paskutinieji skaičiai reiškia pagaminimo metus, pirmieji – tų metų savaitę. Pvz. padanga, ant kurios šono rasite parašyta 2311, yra pagaminta 2011-ų metų 23-ą savaitę.
Didžiausias slėgis parašytas skaičiumi, dažniausiai prie jo dar galima rasti užrašą Max pressure. Jis būna išreikštas keliais skirtingais matavimo vienetais: kilopaskaliais (kPa), svarais kvadratiniam coliui (PSI) ar barais (Bar). Lietuvoje dažniausiai naudojamas paskutinis matavimo vienetas.
Šis skaičius reiškia, kad padangos negalima pūsti daugiau, nei nurodyta.
Užrašai
Ant padangos šono – ne tik skaičiai ir simboliai, bet ir užrašai. Pagrindiniai jų:
Tubeless – padanga neturi kameros. Daugelis automobilių padangų yra būtent tokios.
M+S – padanga, verčiant pažodžiui, skirta purvui ir sniegui (angl. mud+snow). Verčiant į žmonių kalbą, toks užrašas gali būti ir ant universalios padangos, ir ant žieminės. Tikra žieminė padanga privalo turėti trikampį ženkliuką, kurio viduryje nupiešta snaigė.
AW, AS – taip žymimos universalios padangos (angl. any weather arba all seasons)
DOT – JAV transporto departamentas (angl. Department of Transportation). Jeigu padangos parduodamos JAV, jos privalo turėti tokį žymėjimą, tačiau jį paprastai turi ir tos, kurios parduodamos Europoje.
Ant padangos visada būna nurodomas ir jos gamintojas, jos pagaminimo valstybė, vidinių sluoksnių tipas ir t.t.