„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Priekiniai varomi, galiniai varomi ar visi varomi? Privalumai ir trūkumai

Artėjant slidžių kelių sezonui, diskusijų apie tai, kokia transmisija automobilyje geresnė, girdime nuolat. Šįkart panagrinėkime jas žvelgiant iš konstrukcinės pusės. Kokie jų trūkumai ir kokie privalumai? Tikimės, kad ši informacija bus naudinga ir leis geriau išmokti valdyti savo automobilį.
„Subaru Forester STI“ skirtas tik Japonijai
„Subaru Forester STI“ skirtas tik Japonijai / Gamintojo nuotr.

Galinių ratų pavara

Tai labai konservatyvios konstrukcijos automobiliai. Šiais laikais galiniais ratais varomi dažniausiai būna sportiniai ar sportiški automobiliai. Arba tie, kurie laikosi tradicijų.

Dažniausiai galiniais ratais varomi automobiliai pagal anglišką terminologiją yra žymimi „RWD“ (rear wheel drive). Galiniais ratais varomas automobilis smagus tuo, jog masės pasiskirstymas pakrautam automobiliui yra labai tolygus. Eksploatacijos požiūriu daug pigiau remontuojamas priekinis tiltas, nes jo konstrukcija paprastesnė.

Deja, galiniais ratais varomi automobiliai salone turi truputį mažiau erdvės, nes dažnai juose  montuojami varikliai išilgai, tai pasiglemžia dalį erdvės.  Kėbule taip pat reikalingas tunelis kardaniniam velenui. Šių automobilių kiek sunkesnis valdymas, nes priekiniai ratai yra spaudžiami variklio masės, o galinių ratų sukibimas su danga nėra geras, jeigu automobilis nepakrautas, tai itin jaučiama slidžiame kelyje.

Tokių konstrukcijų trūkumas  – per didelis pasukamumas, angliškai vadinamas „oversteer“. Tokią konstrukciją naudoja dauguma „BMW“ modelių, taip pat „Ford Mustang“ ir kiti tradiciniai  sportiniai automobiliai.  Tokį slydimą suvaldyti sudėtinga, nes nuo trajektorijos pirmiausiai ima slysti automobilio galas. Tokį slydimą nepatyrusiam vairuotojui yra gan sudėtinga pastebėti.  Tačiau sporte tokia konstrukcija naudojama dažniausiai, nes automobilį galima valdyti slystant ir beveik neprarandant greičio.

Dėl geresnio masės pasiskirstymo, kartais tokiuose automobiliuose pavarų dėžę galime rasti prie galinių ratų („Alfa Romeo 155“, „Porsche 928“).

Kompaktiškesni automobiliai naudoja konstrukciją, kai variklis montuojamas prie galinių varančiųjų ratų. Šią konstrukciją naudojo „VW Kafer“, vis dar naudoja „Porsche 911“, o taip pat šiuolaikiškas miesto vikruolis „SmartForTwo“.

Priekinių ratų pavara

Tai populiariausios konstrukcijos automobiliai. Konstrukcija gan kompaktiška, nes variklis, sankaba, pavarų dėžė su diferencialu sudaro vieną agregatą. Angliškai trumpinama kaip „FWD“ (front wheel drive). Variklis montuojamas išilgai arba skersai - kaip tik fantazija leidžia.

Manoma, kad tokios konstrukcijos  automobiliai  yra saugiausiai valdomi, nes  jo varantieji ratai visada yra apkrauti, t.y. turi didžiausią prispaudžiamą jėgą ir visada gerai sukimba su keliu. O praradus sukibimą jis dažniausiai nuo trajektorijos nuslysta priekiniais ratais, todėl suvaldyti tokį slydimą lengviausia, jis greičiausiai pastebimas. Automobilis tiesiog nuslysta nuo kelio priekiu, todėl toks slydimas laikomas saugiu.

Priekiniais ratais varomi automobiliai turi talpesnes bagažines ir geresnę salono erdvę – mat galinė pakaba itin kompaktiška.

Šiais laikas dauguma automobilių gaminami būtent pagal tokią schemą. Eksploatuojant tokį automobilį teks sumokėti didesnę pinigų sumą taisant priekinę pakabą.

Didžiausia nedorybė - varančiosios jėgos nevisada sutampa su ratų riedėjimo kryptimi, todėl atsiranda taip vadinamas nepakankamas pasukamumas arba angliškai „understeer“.  Žvilgtelkit pro langą – didžioji dauguma automobilių yra būtent tokie („VW Golf“, „Mazda 3“ ir t.t.)

Keturių ratų pavara. Kitaip dar vadinama AWD arba 4WD

Tokia konstrukcija naudojama, kai reikia didelės traukos arba gero pravažumo. Todėl skirtingų gamintojų visų ratų pavaros skiriasi ir turi tam tikrą specifinę paskirtį. Dažniausiai tokias pavaras naudoja visureigių gamintojai.

Šiais laikais gaminami automobiliai, kurie visada varomi abiem tiltais, arba važiuojant normaliu režimu jie varomi tik priekiniais, o praslydus pastariesiems, į darbą įsijungia ir galiniai.

Daugeliu atvejų varomoji variklio galia tarp ašių paskirstoma netolygiai , pvz., 30:70, 40:60 ar 50:50. Kartais ji, priklausomai nuo besikeičiančių sąlygų, gali keistis.

Kaip apsispręsti?

Kasdieniam, taupiam važinėjimui labiausiai tinka automobilis su priekiniais varančiais ratais. Jie lengvai valdomi, saugūs. Galiniais ratais varomi automobiliai skirti suteikti aštrius pojūčius. Jie greiti ir vairuotojui padovanoja gerų akimirkų, kurių tikrai nesuteiks priekiniais ratais varomas automobilis. Žinoma, jeigu mokėti tinkamai valdyti tokią transporto priemonę.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs