Prieš kelerius metus į kelionę aplink pasaulį su draugu išsiruošusi A.Dovydėnaitė motociklu įveikė 100 tūkst. kilometrų ir aplankė 45 šalis. 2016 metų spalį, apsiginklavę tik kantrybe jiedu sėdo ant motociklų ir paliko Lietuvą – tuomet planavo nukeliauti 60 tūkst. kilometrų ir kelionėje aplink pasaulį aplankyti 40 šalių. Tačiau rezultatas viršijo lūkesčius. Daugiau apie A.Dovydėnaitės ir Lino Mockevičiaus kelionę skaitykite ČIA.
Paklausta, kaip vertina lietuvių motociklininkų požiūrį į apsaugos priemones, ji pabrėžė, kad kalbėti apibendrintai būtų labai sunku, tačiau jos pačios aplinkoje nėra nė vieno, kuris į kelią išriedėtų be pilnos apsauginės aprangos: šalmo, pirštinių, striukės, kelnių ir batų.
„Žinoma, gatvėse kartais matau vairuotojų tik su šortais, marškinėliais bei netinkamais batais“, – pridūrė ji ir paaiškino, kad tokių motociklininkų nėra daug. Be to, pašnekovė pasidžiaugė, kad per pastaruosius 5-erius metus Lietuvoje nėra sutikusi nė vieno motociklininko, kuris nedėvėtų šalmo. Beje, pavyzdžiui, kai kuriose Amerikos valstijose dėvėti šalmą išvis nėra privaloma. Vis dėlto, nepaisant įstatymų įvairovės skirtingose šalyse, sakė ji, šalmas vienareikšmiškai yra svarbiausias atributas, tačiau negalima užmiršti ir kitų aprangos detalių.
Šalmas vienareikšmiškai yra svarbiausias atributas, tačiau negalima užmiršti ir kitų aprangos detalių.
Ji taip pat pastebėjo, kad visuomenėje gana įprasta matyti specialių drabužių nedėvinčius motorolerių vairuotojus, tačiau ir šiuo atveju saugumo užmiršti nereikėtų, nes niekada negali žinoti, su kokia kliūtimi kelyje susidursi. Net jeigu esi puikus ir atsargus motociklininkas, nesi garantuotas, kad eismo įvykio nesukels kitos transporto priemonės vairuotojas, todėl prieš išriedant į gatvę svarbiausia pasirūpinti saugumu.
15min paklausta, koks požiūris į saugų važiavimą motociklu būdingas kitoms apkeliautoms šalims, A.Dovydėnaitė svarstė, kad Lietuva šiame kontekste atrodo taip, kaip ir bet kuri kita vakarietiška šalis, kur eismo saugumus nėra paliekamas nuošalyje, o vairuotojai elgiasi išties atsakingai.
Prisimindama keliones po pasaulį pašnekovė atkreipė dėmesį, kad karšto klimato ir žemesnio ekonominio išsivystymo šalyse, kur motociklas dažnai yra kasdienė transporto priemonė, apsauginei aprangai skiriama mažiau dėmesio.
„Net ir Ispanijoje, – pridūrė, – gali išvysti važiuojantį kostiumuotą, kaklaraištį ryšintį vyrą. Kokioje nors Kolumbijoje gali pamatyti ir penkių asmenų šeimą ant vieno motociklo.“
Šalmas – svarbiausia, bet tikrai ne vienintelė būtina detalė
Kalbėdama apie tai, kokias apsaugines aprangos detales kiekvienas motociklininkas turėtų įsigyti, pašnekovė juokavo, kad tai priklauso nuo to, kurios kūno dalys jam svarbiausios, o surimtėjusi paaiškino, kad visų svarbiausia turėti tinkamą šalmą, tačiau vien to tikrai neužtenka.
Anot A.Dovydėnaitės, aprangos pasirinkimas labiausiai priklauso nuo to, kur planuojate keliauti.
„Jeigu važiuosite mieste, gali užtekti striukės ar džinsų, turinčių specialiai pritaikytas apsaugas bei lengvesnių, tačiau kojas saugančių batų. Jeigu, pavyzdžiui, žmogus važiuoja motociklu kasdien į darbą, o savaitgaliais mėgsta pakeliauti, tada reikėtų turėti kelias aprangas, tinkamas skirtingoms sąlygoms.“
Daugeliui aišku, kad šalmas – būtinas, tačiau taip pat svarbios ir kitos detalės. Kaip paaiškino motociklininkė, specialūs batai imobilizuoja kojas ir apsaugo nuo skriejančių akmenų: „Būna, kad važiuojant akmuo išdaužia automobilių stiklus, tad galima tik įsivaizduoti, kaip stipriai akmuo sužeistų neapsaugotas kojas.“
Pasak pašnekovės, planuojant kelionę mieste gali pakakti specialiai motociklininkams skirtų specialių kedų ar plonesnės, tačiau saugančios aprangos. Vis dėlto, jeigu planuojate kelionę prastesniu keliu ar žvyrkeliu, reikėtų įsigyti „rimtesnius“ batus.
„Motociklininkams skirtos kelnės ir džinsai turi specialias apsaugas ties keliais ir klubais, o svarbiausia, kad yra pasiūti iš tokios medžiagos, kuri geriau čiuožia asfaltu. Tokia medžiaga čiuožimo metu neprasitrina greitai.
Net ir mieste, važiuojant nedideliu greičiu, kai kritimas nėra toks skausmingas, bet čiuožimas neapsaugotomis alkūnėmis ar keliais keliasdešimt metrų gali palikti tokias žymes, kad iki sezono pabaigos su motociklu teks atsisveikinti“, – kalbėjo A.Dovydėnaitė.
„Kartą keliaudami Čilėje susitikome su kitais keliautojais. Jie visada dėvėdavo pilną aprangą, bet vieną dieną buvo ypatingai karšta, todėl jie nutarė nedidelį atstumą iki lankytino objekto nulėkti apsirengę šortukus. Būtent tą kartą jie nukrito…
Vyras nuogą koją prisispaudė motociklo duslintuvu ir gavo neblogą nudegimą. Taigi, atrodo, kad visada saugaisi, bet kartais užtenka vieną kartą surizikuoti ir gyvenimas duoda pamoką“, – laimingai pasibaigusia istorija pasidalijo ji ir pridūrė, kad ji pati į rimtus eismo įvykius nėra patekusi, tačiau krito ne kartą, todėl gerai žino, kad tinkama apranga yra vienintelė patikima apsauga.
Tinkama apranga yra vienintelė patikima apsauga.
Ši vasara ypatingai karšta, tad kaip atsispirti norui į gatvę išriedėti apsirengus ploniau ir nepamiršti saugumo? 15min kalbinta A.Dovydėnaitė svarstė, kad tokia kaitra ir motociklas – sunkiai suderinami dalykai, nes važiuoti, o ypač mieste, tikrai nėra komfortiška. Vis dėlto, anot jos, karšta ar ne, jeigu jau nusprendėte pasivažinėti, pirmiausia pasirūpinkite tinkama ir saugančia apranga: „Gerai ventiliuojamų apsauginių drabužių pasirinkimas yra toks didelis, kad tikrai rasite sau tinkamą, todėl jeigu norite važiuoti, pasirūpinkite saugumu.“
Brangink gyvybę. Motociklu keliauk saugiai
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija