Patarimai studentams: kaip prisitaikyti prie eismo didmiestyje

Nors ilgesnį laiką didesniuose miestuose gyvenantiems vairuotojams automobilių spūstys nėra jokia naujiena ir prie didesnio srauto jie yra įpratę, tačiau daliai eismo dalyvių rugsėjo–spalio laikotarpis gali reikšti tikrą iššūkį. Transporto srautų stebėjimai rodo, kad vien sostinėje prasidėjus rudens sezonui, lyginant su vasara, automobilių intensyvumas išauga 30–50 proc.
Viešasis transportas
Eismas mieste / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius pažymi, kad jau rugpjūčio viduryje, artėjant mokslo metams, į didmiesčius atvyksta nauja pirmakursių studentų pamaina. Šiems jaunuoliams dėl aplinkos pasikeitimų prisitaikymo keliuose periodas dažniausiai sukelia itin rimtų rūpesčių, todėl norint išvengti nelaimės ypatingu budrumu turi pasižymėti ne tik didmiesčių naujokai, bet ir labiau patyrę vairuotojai.

Nesugeba adaptuotis

Draudikai jau daugybę metų vasaros ir rudens sezonų sandūroje fiksuoja išaugantį eismo įvykių skaičių. Nors šią tendenciją lemia ir prastėjantys orai, neabejotinai prie nesėkmių statistikos prisideda į bendrą transporto srautą įsiliejantys mažiau patyrę vairuotojai.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Posūkis iš Geležinio vilko g. į Ukmergės g. Vilniuje
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Posūkis iš Geležinio vilko g. į Ukmergės g. Vilniuje

„Jau tradicija tampa laikotarpis, kai į miestus iš rajonų atvyksta pirmakursiai, kurie dažniausiai būna neseniai įgiję teisę vairuoti. Jie bando įsilieti į bendrą didmiesčio gyvenimą, tačiau šis adaptacijos periodas ne visada pavyksta sėkmingai. Pirmiausia, šių vairuotojų įgūdžiai dar prasti, nes jie tiesiog neturi daug vairavimo patirties. Antra, jie yra įpratę vairuoti mažesniuose miestuose, kur automobilių srautas nedidelis, nėra sudėtingų žiedinių sankryžų kaip didmiesčiuose, todėl, pavyzdžiui, Vilniuje ar Kaune jiems būna gerokai sunkiau“, – aiškina R.Pocius.

Anot eksperto, neretai situaciją apsunkina tai, kad dalis atvykusių jaunų studentų net nebando prisitaikyti prie eismo pokyčių, vadovaujasi savo ankstesniais įsitikinimais bei daro įvairiausių klaidų.

„Prieš atvykstant į didesnį miestą svarbu suvokti, kad čia viskas vyksta kitaip – reikia perprasti eismo sistemą, persiorientuoti pačiam bei mėginti prisitaikyti prie intensyvesnio automobilių srauto. Mokėti Kelių eismo taisykles yra viena, bet jas pritaikyti realybėje – visai kas kita. Todėl manyčiau, kad vienas svarbiausių elementų bandant adaptuotis ir norint išvengti problemų prie vairo yra vairuotojų sąmoningumas“, – akcentuoja draudikų atstovas.

Stebėti ne tik kitus, bet ir save

R.Pociaus teigimu, į didesnį miestą atvykusiems naujiems studentams stresas prie vairo yra natūralus dalykas, tačiau svarbiausia yra nepasiduoti panikai. Dėl to mažiau didmiesčio gatvėse patyrusiems vairuotojams ekspertas rekomenduoja prie pasikeitimų pratintis palengva, kol atsiras pasitikėjimas savimi.

„Nereikia stačia galva su automobiliu pulti į patį transporto piką. Intensyvus eismas net ir patyrusiems vairuotojams kartais kelia stresą, tad ką kalbėti apie mažiau patyrusius eismo dalyvius. Todėl pradžioje derėtų „apšilti kojas“ ir pasivažinėti gatvėmis savaitgaliais ar vakarais, kai automobilių srautas sumažėjęs, pažinti miestą ir jame vykstantį eismą. Tokiu būdu galima puikiai išsinagrinėti maršrutus, kuriais gali tekti dažniau važinėti ir darbo dienos metu“, – pataria R.Pocius.

Jis priduria, kad į pagalbą galima pasitelkti ir navigacines sistemas, kurios šiais laikais yra beveik kiekviename išmaniajame telefone. Dar viena alternatyva – žemėlapio išsinagrinėjimas prieš kiekvieną kelionę. Tai padeda susiorientuoti gatvėse, kai jų tinklas dar nėra visiškai pažįstamas. „Visada važiuoti lengviau tada, kai maršrutas yra puikiai žinomas. Tuomet nereikia klaidžioti, be reikalo blaškytis ir taip apsunkinti ir kitų vairuotojų kelionių“, – pasakoja draudimo ekspertas.

Auksinė taisyklė – niekada neskubėti

Į svetimą miestą atvykusiems studentams siūloma niekada neskubėti bei išlaikyti šaltą protą bet kokioje situacijoje. Mažiau patyrę eismo dalyviai visada turėtų vadovautis Kelių eismo taisyklėmis (KET), neviršyti leistino greičio bei laikytis saugaus atstumo iki kitų transporto priemonių, prieš kiekvieną manevrą gerai įsitikinti, kad tai daryti yra saugu, ir nedaryti staigių neapgalvotų veiksmų. Anot draudimo eksperto, dažnai avarinės situacijos sukeliamos, kuomet mažiau patyrę vairuotojai nepažįstamame mieste žūtbūt bando atlikti posūkio manevrą jau beveik pravažiavę sankryžą.

Tuo metu labiau patyrę eismo dalyviai raginami rudens pradžioje išlaikyti didelį budrumo lygį prie vairo bei vieni kitiems būti tolerantiškesniems.

Visgi R.Pocius pažymi, kad net ir įsibėgėjus rudeniui ir daugeliui vairuotojų prisitaikius prie pokyčių problemos nesibaigia. „Iš pradžių problema yra ta, kad ne visi atvykę vairuotojai sugeba adaptuotis. Vėliau problema tampa tai, kad jie jau adaptuojasi ir pernelyg pervertina savo jėgas. Tokie vairuotojai vis drąsiau jaučiasi prie automobilio vairo, kartais stipriau spusteli akceleratoriaus pedalą ir pavojingiau manevruoja kelyje“, – pasakoja bendrovės atstovas.

Dėl šios priežasties jaunieji vairuotojai raginami atidžiai stebėti kelio ženklus ir nedaryti neapgalvotų judesių, galinčių pasibaigti avarija. Tuo metu kitiems eismo dalyviams, pastebėjusiems agresyvių KET pažeidėjų ar avarines situacijas sudariusių vairuotojų, siūloma apie tai pranešti policijos pareigūnams.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų