Vairavimo mokytojas Artūras Pakėnas sako, kad pagrindinė šiandienos vairuotojų bėda, kad vairuodami žmonės negalvoja apie vairavimą, o užsiima kitais reikalais.
„Net egzistuoja požiūris, kad šiuolaikinis, todėl visur skubantis, modernus žmogus vairuodamas praranda laiką, nes neva nieko neveikia“, – sako vairavimo instruktorius.
Ir konstatuoja, kad tai atitinkamai veikia jo elgesį automobilyje: „Žmogus vairuoja ir galvoja, kuo čia užsiimti, kad tik tas laikas būtų išnaudotas: naršo internete – gal kažkas laišką atsiuntė ar parašė žinutę, palaikino ir t.t. Tai kaip būdamas toks užsiėmęs pamatysi atlekiantį motociklininką?“
Nelaimių priežastis – vairuotojų nedėmesingumas ir egoizmas
A.Pakėnas sako, kad automobilių vairuotojai dėmesio nesutelkia, nors nebūtinai užsiima kitais darbais. Dauguma paskęsta savo mintyse, dėlioja darbų planus ir negalvoja apie vairavimą.
Po žiemos vairuotojai kiek primiršę, kaip atrodo eismas gatvėse, kai į jas sugrįžta motociklininkai, dviratininkai. Nelaimės kartais įvyksta ir dėl techninių klaidų.
„Viena iš dažnų techninių klaidų, kurią daro automobilių vairuotojai – nežiūri į dešinę. Pavyzdžiui, darydami posūkį, persirikiuodami, manevruodami. Tarkime, važiuodami pirmąja eismo juosta ir sukdami į dešinę mes beveik nežiūrime į dešinę, nes žinome, kad ten tikrai nebus automobilio. O kad ten gali stovėti ar važiuoti dviratininkas, paspirtukininkas, motociklininkas, mopedą ar motorolerį vairuojantis – pamirštame“, – perspėja A.Pakėnas.
Vairuotojai taip pat pamiršta, kad į gatves išriedėję motociklininkai aplenkia kamščius „nardydami“ tarp eilių.
„Nėra labai tiksliai apibrėžta, kad motociklininkai negalėtų važinėti tarp eilių. Esu girdėjęs tokį pasakymą, kad pusėje pasaulio valstybių yra uždrausta važiuoti motociklininkams tarp eilių, pusėje – ne. Bet visose jie taip važiuoja, nes gali tai daryti. Tai ir yra motociklo privalumas – jie gali nardyti tarp automobilių“, – pasakoja A.Pakėnas.
Ir perspėja, kad daug tragiškų avarijų įvyksta, kai automobilio vairuotojai suka į kairę ir nepamato iš toli atlekiančio motociklininko.
Viena iš dažnų techninių klaidų, kurią daro automobilių vairuotojai – nežiūri į dešinę.
„Būdami automobilyje mes vertiname kitus eismo dalyvius iš automobilininko pozicijų, jei matome, jog automobilis nepralįs, nepagalvojame, kad ten gali pravažiuoti motociklas. Būtent toks situacijos neįvertinimas ir nesusimąstymas, kad tu kelyje nesi vienas, ir lemia skaudžias nelaimes“, – teigia A.Pakėnas.
Pasak vairavimo trenerio, mes tiesiog pamirštame, kad yra kiti eismo dalyviai.
Motociklininkai turi būti matomi
Tačiau motociklininkai į eismo įvykius patenka ne tik dėl automobilių vairuotojų išsiblaškymo ar nedėmesingumo. Klaidas daro ir jie.
„Nors, žinoma, reikia turėti omeny, kad daugelis automobilių vairuotojų tikrai nedėmesingi“, – perspėja motociklininkus A.Pakėnas.
Jis primena, kad reikia suprasti ir įsisąmoninti, kad jie patys yra sunkiau pastebimi – yra mažesni nei automobiliai, važiuoja greitai. Todėl prieš darant manevrą reikia „parodyti“ save, staigiai neiššokti iš už automobilio, o iš pradžių persirikiuoti, kad vairuotojas spėtų pamatyti – svarbiausia nedaryti staigių judesių.
Vairavimo instruktorius pataria lenkti automobilius tokiu atstumu, kad bet koks netikėtas automobilio judesys 10–15 cm į šalį motociklininko nenublokštų.
„Tačiau svarbiausia – sutelkti dėmesį, dairytis ir matyti, kas vyksta aplink. Ir tinkamai reaguoti“, – sako pašnekovas.
Visos transporto priemonės gatvėmis turi važinėti įjungtais žibintais. Tai liečia ir visus gatvėmis važiuojančius motociklininkus, dviratininkus ir kitų motorinių transporto priemonių vairuotojus.
Dabar miestuose labai populiarios įvairios dalijimosi dviračiais, elektriniais paspirtukais paslaugos.
„Atsakingi dviratininkai ir dieną važinėja su liemenėmis, nors jos nėra privalomos, tik rekomenduojamos. Tačiau naudodamiesi miesto dviračiu ar paspirtuku nesinešiojame nei šalmų, nei liemenių“, – pastebi A.Pakėnas.
Specialistas sako, kad važiuoti dviračių takais gana saugu, tačiau važiuojant gatve tiek dviratininkai, tiek motociklininkai privalo turėti omeny viską, ką pamiršta vairuotojai. Na, o vairuotojai turi būti dėmesingi ir stebėti aplinką.
Motociklininkai turėtų lenkti automobilius tokiu atstumu, kad bet koks netikėtas automobilio judesys jo nenublokštų.
Reiktų nepamiršti, kad dviračių takas skirtas dviračiams, o ne motoroleriams, net galingi paspirtukai privalo turėti numerius, techninę apžiūrą ir važiuoti gatve. Dviračių taku galima važiuoti motoriniais dviračiais, mopedais, jei jų maksimalus greitis nėra didesnis kaip 25 km/val.
Kitu atveju privalu važiuoti važiuojamąja dalimi.
„Yra atsakingų motociklininkų, kurie atsakingai vairuoja, keliauja, tačiau puikiai žinome, kad yra jaunuolių, kurie su savo motociklais elgiasi net ne vėjavaikiškai, bet chuliganiškai. Čia jis buvo, čia jau jo nėra“, – sako A.Pakėnas.
Todėl saugumo prasme motoroleris yra tikrai geresnis pasirinkimas, jo pakanka nuvažiuoti iki paskaitų.
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos