Mirksima įspėjant apie policijos ekipažą
Bent jau Lietuvoje visi, net ir neturintys vairuotojo pažymėjimo, žino, ką šitas trumpas mirktelėjimas reiškia. O ar gali už tokį perspėjimą nubausti policija? Juk tokiu būdu tarsi išduodama vieta, kurioje pareigūnai užfiksuotų pažeidimą ir nubaustų pažeidėją, viršijusį greitį ar, tarkime, važiuojantį be šviesų? Ir ar turi įtakos tokie pamirksėjimai eismo saugumui: juk ir prieš greičio matuoklius vairuotojai sumažina greitį, o policija tai vertina kaip puikią prevencinę priemonę?
Juk ir prieš greičio matuoklius vairuotojai sumažina greitį, o policija tai vertina kaip puikią prevencinę priemonę.
Kada dar mirksima šviesomis
Kita vertus, teoriškai pareigūnai gali bausti už tai, kad automobilio šviesos naudojamos ne pagal paskirtį arba keliant pavojų kitiems. Tačiau KET punkto, draudžiančio perspėti apie policiją, nėra, toks atvejis nenumatytas.
Be to, „mirksiukai“ naudojami ir kitais atvejais:
1. Greitkelyje ar automagistralėje pasivijęs lėčiau važiuojantį antra juosta, vairuotojas gali mirktelėti „prašydamas“ atlaisvinti šią juostą greitesniems.
2. Sankryžoje vairuotojas gali tokiu būdu signalizuoti, kad duoda kelią sukančiam iš šalutinio kelio ar, tarkime, išvažiavimo.
3. Įprasta trumpai mirktelėti priešais atvažiuojančiam vairuotojui, jei jo lempos šviečia per ryškiai.
Ką sako Kelių eismo taisyklės
Ir Lietuvos, ir daugelio kitų šalių Kelių eismo taisyklėse yra punktai, leidžiantys šviesų perjunginėjimą naudoti kaip įspėjamąjį signalą. Tarkime KET punktas Nr. 81 sako, kad įspėjamieji signalai yra šie: rodomi posūkių, stabdžių šviesos signalais arba ranka; garso signalas; žibintų šviesos perjunginėjimas; avarinės šviesos signalizacijos; įspėjamųjų mirksinčių oranžinių šviesų įjungimas; avarinio sustojimo ženklo pastatymas.
O KET punktas Nr. 89 paaiškina dar paprasčiau: norint atkreipti lenkiamo vairuotojo dėmesį, galima perjunginėti šviesas, o ne gyvenvietėse – naudoti garso signalą.
Kitaip tariant, galima suprasti, kad atskirais atvejais netgi lenkiant galima naudoti garsinio signalo ir šviesų perjungimo kombinaciją su posūkio parodymu.
TAIP PAT SKAITYKITE: Naujos baudos už KET pažeidimus
Tačiau yra ir punktas, apribojantis tokius veiksmus. KET punkte Nr. 90 pasakyta, kad draudžiama kaip įspėjamąjį signalą naudoti tolimąsias šviesas, jeigu jos gali akinti kitus vairuotojus (net ir per užpakalinio vaizdo veidrodį).
Na ir dar vienas skaičius – 150 m. Būtent toks atstumas apibrėžtas KET punkte Nr. 95.2.: ilgosios šviesos į trumpąsias turi būti perjungtos likus iki priešpriešiais atvažiuojančios transporto priemonės ne mažiau kaip 150 m. Punktas 95.3. patikslina, kokie kiti atvejai, kai mirksėti negalima – kai tolimosios žibintų šviesos gali akinti vairuotojus (net ir važiuojančius ta pačia kryptimi).
TAIP PAT SKAITYKITE: Akinami vairuotojai atsako įjungdami ilgąsias šviesas, nors tai draudžiama
Policijos pareigūnas: „pamirksėjimai“ ir padeda, ir kenkia
Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkas Rytis Vosylius sutinka, kad KET nenustato aiškaus draudimo perjunginėjant šviesas pranešti apie patruliuojančius policijos pareigūnus, tačiau iš esmės yra baigtinis tolimųjų šviesų naudojimo ar šviesų perjunginėjimo atvejų sąrašas.
Įspėjamųjų signalų paskirtis, tarp jų ir žibintų šviesos perjunginėjimas, yra įspėti kitus eismo dalyvius apie automobilio važiavimo kryptį (posūkio signalai), apie pavojų ar kliūtį saugiam eismui (garso signalas, avarinės šviesos signalizacija, avarinio sustojimo ženklo pastatymas), įspėjamųjų mirksinčių oranžinių šviesų įjungimas (mokinių įlaipinimo (išlaipinimo) į (iš) mokyklinį (-io) autobusą (-o) metu). Dėl to, kitais tikslais, nei numato KET, įspėjamieji signalai neturėtų būti naudojami.
„Ar perspėjimas šviesomis apie patruliuojančius pareigūnus turi įtakos eismo saugumui? Manome, kad taip. Vienu atveju vairuotojai sumažina greitį, prisisega diržus (jei nebuvo prisisegę), tačiau kitais atvejais neblaivūs vairuotojai sėkmingai nusuka ir nuvažiuoja kitu keliu. Gal vis dėl to eismas būtų saugesnis jei neblaivų vairuotoją būtų sustabdę policijos pareigūnai? Nepamirškime, kad keliais važiuoja ne tik vairuotojai, kurie kartais pažeidžia KET, bet ir pavogtos transporto priemonės, transporto priemonėmis gabenami draudžiami daiktai (narkotikai, kontrabandinės prekės ir pan.). Ko gero kartais tokie „pamirksėjimai“ padeda ir tokiems vairuotojams“, – sako R.Vosylius.
Kokia bauda už ilgų šviesų naudojimą ne laiku ir ne vietoje?
Vairavimo mokyklos „Amplius LT“ vadovas Artūras Pakėnas sako, kad iš esmės mirksėti šviesomis nėra draudžiama. Tad policija už tai bausti negali, nebent vairuotojas taip intensyviai mirksėtų, kad akivaizdžiai akintų kitus eismo dalyvius.
A.Pakėnas siūlo įsigilinti į „mirksėjimų“ turinį – ką vairuotojas jais nori pasakyti. Jei tai yra kaip nepagarbos ženklas – blogai. Jei kam nors taip padėkoji ar pagelbėji – puiku.
„Svarbiausia – koks tokio mirksėjimo tikslas. Jei automagistralėje mirksėtojas primena vairuotojui, kad yra laisva pirmoji juosta ir ja derėtų važiuoti, tuomet tvarka. Bet jei mirksėtojas iš galo tai daro intensyviai, nesuvokdamas, kad jo kolega priekyje bando aplenkti lėtą eismo dalyvį, tuomet jau reikėtų daugiau kantrybės“, – sako A.Pakėnas.
Kokios baudos už akinimą ilgosiomis šviesomis? Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (ANK) numato, kad už tai gresia bauda nuo 30 iki 90 Eur ir (arba) atsisveikinimas su vairuotojo pažymėjimu nuo 1 iki 3 mėnesių.