„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Pirmą kartą Europoje: į Vilniaus gatves išvažiavo trys automobiliai be vairuotojų, bet su kroviniu

Antradienį Vilniuje Mindaugo g. esančioje prekybos centro aikštelėje surengtas pirmųjų autonominių automobilių, gabenančių maisto produktus, pristatymas. Pirmąkart Europoje į centrines didmiesčio gatves realaus eismo sąlygomis išriedėjo trys tokie prekių pristatymo automobiliai be vairuotojų.

„Pirmoji kregždė“ arba pirmasis autonominis automobilis buvo išbandytas šalia Vilniaus esančiame Balsių rajone. Jame eismas nėra intensyvus, automobiliai, prižiūrimi operatoriaus, nuo 2022 m. rugsėjo šiame rajone judėjo iki 40 km/val. Tačiau nuo šiol tokie autonominiai automobiliai prekes išvežios ir miesto centre, Naujamiestyje ir Žvėryne.

Renginio metu autonominius automobilius į centrines Vilniaus gatves palydėjo „IKI Lietuva“, „LastMile“ ir technologiją vystančios Estijos bendrovės „Cleveron Mobility“ atstovai. Tadas Norušaitis, „LastMile“ įkūrėjas, sakė, kad šią transporto priemonę prekių pristatymui galima pasirinkti „LastMile“ programėlėje. Vartotojas gaus SMS su krovinių skyriaus durelių atidarymo kodu ir prekių pristatymo laiku. Autonominis automobilis kliento lauks iki 10 min., o po to tęs kelionę net ir tuo atveju, jei klientas prekių neatsiėmė. Žinoma, apie tai SMS informuodamas prekių užsakovą. Iš viso tokia robotų flotilė vienu važiavimu gali pristatyti 7 pirkėjų užsakymus.

Įmonės atstovų teigimu, technologija yra išbandyta, o automobilius nuotoliniu būdu prižiūri operatoriai. Pusę tonos sveriantis automobilis saugumo sumetimais kol kas važiuos ne greičiau nei 25 km/val., tačiau maksimalus jo konstrukcinis greitis – 50 km/val.

Šie autonominiai automobiliai varomi elektra, jie gali įsikrauti ir bevieliu būdu. Maksimalus nuvažiuojamas atstumas viena įkrova – iki 70 km. Tad ateityje tokios transporto priemonės turėtų pasiekti ir atokesnius miesto taškus. Kol kas visi trys automobiliai prekes vežios iš Mindaugo g. esančio prekybos centro.

O skeptikams, abejojantiems dėl tokios technologijos saugumo, pristatytas specialus saugumo testas, kurio metu visi trys autonominiai automobiliai įveikė specialų kliūčių ruožą.

VIDEO: Autonominių „LastMile“ automobilių pristatymas Vilniuje

Beje, šie automobiliai Vilniaus gatvėse jau buvo bandomi ir praėjusią savaitę, tačiau be krovinio.

Nekliudys nei spūstys, nei lietus

Vilniaus centre nuo antradienio prekes išvežiojančius autonominius automobilius sukūrė „Clevon“, Estijoje įsikūrusi pasaulinė autonominio pristatymo inovatorė. Pernai „LastMile“ kartu su šia įmone vykdė bandomąjį projektą Vilniaus užmiesčio rajone Balsiuose – tai buvo pirmas kartas, kai Lietuvoje panaudotas pristatymo robotas be vairuotojo. Per tris mėnesius robotas, demonstruodamas gerus rezultatus, nuvažiavo apie 2000 km.

„Bandymas pasiteisino su kaupu – sulaukėme 4,8 balo iš 5 įvertinimo, pirkėjams buvo įdomu išbandyti naujovę. O mes įsitikinome, kad prekes galime pristatyti dar efektyviau ir lanksčiau, kartu darydami ir mažesnį poveikį aplinkai, mat naudojami elektriniai varikliai. Po sėkmingo bandymo, žengiame kitą žingsnį – pirmą kartą Europoje miesto centro gatvių eismo dalimi taps net trys autonominiai automobiliai.

Tikime, kad jie mums suteiks svarų pranašumą pirkinių pristatymo srityje, kadangi net ir miesto centre, net ir piko valandomis klientai savo prekių sulauks greitai. Greitis pirkėjams tampa vienu svarbiausių kriterijų renkantis prekių pristatymo į namus būdą – net 95 proc. mūsų pirkėjų prekes įsigyja su pristatymu per kelias valandas“, – sako Tadas Norušaitis, startuolio „LastMile“ vadovas ir bendraįkūrėjas.

Bandomasis projektas taip pat įrodė, kad autonominiai automobiliai gali savarankiškai vykti įvairiomis sąlygomis – lyjant lietui, neasfaltuotais keliais, per sniegą ir po lietaus telkšant baloms.

Pasak Nijolės Kvietkauskaitės, „IKI Lietuva“ generalinės direktorės, e.-komercijos rinka Lietuvoje yra itin energinga, todėl svarbu joje visuomet būti žingsniu priekyje.

„Šiandien pirkėjas tikisi dar sklandesnės apsipirkimo patirties – ir šį jų lūkestį mums padeda pateisinti drąsiai diegiamos technologinės naujovės, tokios kaip autonominės parduotuvės ir pirkinius greitai, saugiai ir patogiai pristatantys autonominiai automobiliai. Galime savo pirkėjams pažadėti, kad ir toliau imsimės lyderystės Lietuvoje diegiant mažmenos inovacijas, kurios sukurs dar geresnę vartotojo patirtį“, – sakė N. Kvietkauskaitė.

„Clevon“ generalinis direktorius Sanderis Sebastianas Aguras pabrėžė, kad „Iki“ ir „LastMile“ partnerystė su „REWE Group“ yra didelis komercinis pasiekimas „Clevon“: „Mūsų komanda nuolat įrodo, kad autonominiai pristatymai yra mūsų visų ateitis, tad plečiame savo veiklą nuo pavienių robotų iki vežėjų parkų Europoje, JAV ir Artimųjų Rytų regione. „Clevon“ pirmoji Europoje 2020 m. gavo leidimą eksploatuoti autonominius vežėjus viešuosiuose keliuose. O dabar vėl kuriame istoriją – esame pirmieji, kurie komerciniams pristatymams dislokuoja visą autonominių robotų vežėjų parką Europos viešuosiuose keliuose – čia, Lietuvoje. Tai tik pradžia!“

Saugumas – svarbiausias prioritetas

Autonominiai automobiliai nuo birželio 27 dienos du mėnesius maisto prekes pristatinės didesnėje ir gerokai judresnėje teritorijoje nei bandomajame projekte – važinės sostinės centro gatvėmis.

Kad būtų užtikrintas maksimalus saugumas, autonominiai automobiliai važinės ne didesniu nei 25 km/val. greičiu. Saugiai gatvėmis laviruoti jiems leis 360 laipsnių kameros ir specialūs davikliai. Robotus realiu laiku taip pat nuolat stebės teleoperatoriai.

Autonominis pristatymas bus visiškai nemokamas.

„LastMile“ platforma šiuo metu turi daugiau nei 300 tūkst. registruotų vartotojų Lietuvoje. Jie gali rinktis produktus iš daugiau nei 40 partnerių parduotuvių, o asortimentą bendrai sudaro daugiau kaip 30 tūkst. prekių.

Prekybos tinklas „Iki“ kartu su startuoliu „LastMile“ priklauso tarptautinei „Rewe“ grupei, dirbančioje 21 Europos šalyje ir turinčiai apie 380 tūkst. darbuotojų. „Iki“ Lietuvoje veikia nuo 1992 metų. Turėdamas 237 parduotuves visoje Lietuvoje, „Iki“ yra vienas didžiausių mažmeninės prekybos tinklų. Tarp didžiausių šalies darbdavių esanti bendrovė yra įdarbinusi apie 5,5 tūkst. darbuotojų. Prekybos tinklas kartu su „Pixevia“ Vilniuje atidaręs keturias autonomines parduotuves su „Iki“ prekių ženklu.

„Clevon“ yra pristatę naujos kartos autonominį robotą-vežėją „CLEVON 1“ – pirmąjį Europoje, kuris pradėjo teikti pristatymo be vairuotojo paslaugas viešuosiuose keliuose. Pirmuoju klientu tapo DPD („LaPoste“ dalis), o pastaruoju metu dirbama su klientais, tarp kurių – „DHL Express Estonia“ Taline ir „Iki“ parduotuvės Vilniuje, Lietuvoje.

Tokios užsakomojo pristatymo pramonės šakos, kaip maisto produktų mažmenininkai, maisto ir gėrimų įmonės bei logistikos paslaugų teikėjai, bendradarbiauja su „Clevon“ dėl saugių, patikimų ir patogių pristatymo sprendimų, orientuotų į aplinkosaugą – visa tai paremta 15 metų patirtimi robotikos ir automatizavimo technologijų srityje. 2022 m. „Clevon“ buvo įkurta atsiskyrus nuo „Cleveron“, inovacijų lyderės robotizuotų „click-and-collect“ sprendimų srityje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“