Dabartinis įstatymas, nors ir ne kartą tobulintas, parengtas dar 2000 metais. Vidaus reikalų ministerija įžvelgė poreikį iš esmės peržiūrėti šį įstatymą.
„Saugiau, paprasčiau, skaidriau ir mažiau biurokratizmo“, – projektą pristatė E.Misiūnas.
Tikimasi, kad šis projektas sukels nemažai diskusijų ir pasiūlymų, o pateikti jį Seimui planuojama rudenį.
Keisis ir vairuotojų mokymas
Vienas iš ministerijos planų turėtų sulaukti nemažo vairavimo mokyklų pasipriešinimo, iš jų planuojama atimti monopolį.
„Pagrindinė žinia – iki šiol galiojo gana griežta tvarka, reikalavusi bet kuriuo atveju turėti vairavimo mokyklos išlaikytą egzaminą. Dabar negali įgyti teisės vairuoti be vairavimo mokyklos.
Vertinant Europos šalių patirtį, ten gali įgyti teisę vairuoti mokydamasis su šeimos nariais. Kuriama sistema, kad atsiranda trys opcijos, norint įgyti B kategorijos transporto priemonės vairuotojo pažymėjimą“, – kalbėjo E.Misiūnas.
Tos trys opcijos: galimybė eiti į vairavimo mokyklą, mokytis su šeimos nariais, taip pat vairavimo mokytojai galės užsiimti individualia veikla.
„Matome didelę naudą, kad vairavimo mokyklos konkuruos dėl paslaugos kokybės ir galės teikti vairavimo pamokas, – kalbėjo viceministras Darius Urbonas. – Tai aktualu, kai žinote, kad neseniai vairavimo mokyklos buvo patrauktos atsakomybėn už kartelinius susitarimus.“
Jis pridūrė, kad moksliniai tyrimai nepatvirtina jokių koreliacijų, jog mokykloje vairuoti išmokę žmonės kelyje elgiasi saugiau.
Beje, pradedantiesiems vairuotojams bus išduodami ne 2, o 10 metų galiojantys vairuotojo pažymėjimai. Tiesa, pirmus dvejus metus jie vis tiek bus pradedantieji vairuotojai, o prasižengę turės lankyti specialius kursus.
Naikins „Tuvlitos“ monopolį
Dar viena planuojama revoliucija – atimti monopolį iš šiuo metu techninės apžiūros paslaugas teikiančios „Tuvlitos“.
Planuojama, kad techninę apžiūrą galės atlikti ir įprasti automobilių servisai, turintys reikiamą įrangą ir atitinkantys vyriausybės nustatytus reikalavimus.
„Tą daryti nėra kliūčių kitiems rinkoje esantiems subjektams, įsisteigę daug įmonių. Dabar dėl lemputės pakeitimo turi važiuoti į servisą, tada grįžti atgal į techninę apžiūrą.
Tos įmonės, kurios atitiks Vyriausybės nustatytus reikalavimus, galės atitinkamai įvertinti automobilio techninę būklę ir pažymėti registre. Pavyzdžiui, besibaigiant techninei apžiūrai nuvažiavai į atstovybę aptarnavimui, ji apžiūrėjo, sutvarkė ir pažymėjo registre, kad automobilis tinkamas“, – pasakojo D.Urbonas.
Jis pridūrė, kad taip tikimasi atpiginti techninę apžiūrą, paslauga taps greitesnė ir prieinamesnė.
Dar vienas planuojamas pokytis – naujiems automobiliams apžiūra galios 4, o ne 3 metus, kaip ir dabar.
Beje, ministerija planuoja sulyginti reikalavimus pavežėjams ir taksistams – ir tie, ir tie automobilį turės tikrintis kas metus. Anksčiau taksi vairuotojai piktinosi, kad jiems automobilį tikrinti reikia dukart dažniau nei tas pačias paslaugas teikiantiems pavežėjams.
Norint išgerti vandens, teks sustoti
Ministras paminėjo, kad žuvusiųjų keliuose nedaugėja, situacija čia gerėja. Nepaisant to, vairuotojų laukia nemaži pokyčiai.
Jau ir šiandien Kelių eismo taisyklėse numatoma, kad vairuotojas negali užsiimti jokia kita veikla, kuri trukdytų vairuoti, tačiau valgyti ar gerti vairuojant realiai nėra uždrausta.
„Pats vairuoju, mačiau vaizdą, mergina sustoja šalia, šuniukas ant kelių, dažosi lūpas, telefonas prie ausies, kavą geria“, – pasakojo ministras.
Anot jo, bus griežtai uždrausta daryti viską, kas nesusiję su vairavimu. Tad jei norėsite atsigerti vandens, užvalgyti sausainių ar parūkyti, teks sustoti.
„Jei tai nesusiję su vairavimu, visi veiksmai yra draudžiami“, – paskelbė ministras.
Taip pat diskutuojama uždrausti kalbėtis ir naudojant laisvų rankų įrangą, tačiau bent kol kas to įgyvendinti neplanuojama.
Palangai nereikės drausti dviračių
Taip pat planuojama labai aiškiai klasifikuoti transporto priemones. Tai labiausiai nukreipta į prieš kelerius metus išpopuliarėjusius elektrinius paspirtukus.
„Pavyzdžiui, paspirtukai bus reglamentuojami pagal greitį, galią, – sakė ministras. – Tai padės spręsti problemas, bus aiškiai kategorizuojamos visos transporto priemonės ir nustatomi reikalavimai, kurie turėtų būti registruojami.“
Teisės aktuose bus labai aiškiai apibrėžtos elektrinių transporto priemonių kategorijos.
Palanga pernai net planavo drausti bet kokį, net dviračių eismą Jono Basanavičiaus gatvėje. Taip padaryta neapsikentus dideliu greičiu elektriniais paspirtukais lakstančių poilsiautojų, kurių transporto priemonės buvo prilygintos dviračiams.
Dabar, aiškiai į kategorijas sudėliojus visas transporto priemones, Palanga galės uždrausti tik galingų ir greitų paspirtukų eismą.
Taip pat visos transporto priemonės turės atitikti techninius reikalavimus.
Asmenys negalės naudotis transporto priemonėmis, kurios neatitinka techninių reikalavimų.
„Jeigu patys susikonstruosite paspirtuką, įsimesite didelį variklį ir važinėsite skirtais pėstiesiems keliais, tai bus neteisėta. Turės būti sertifikatai“, – sakė ministras.
Keisis vairuotojų sveikatos tikrinimas
Pasikeis ir vairuotojų sveikatos tikrinimas, ypač tai palies senjorus, tačiau ligų nuslėpti negalės ir kiti vairuotojai.
Asmenys nuo 56 metų sveikatą turės tikrintis kas penkmetį. Į aštuntąją dešimtį įkopę ir vis dar vairuojantys senjorai tą turės daryti kas 3 metus, o vyresni nei 80 metų – kas 2 metus.
Taip pat kas 10 metų vykstantis vairuotojų sveikatos tikrinimas priklausys nuo jų sąžinės, jie tiesiog turės užpildyti klausimynus.
Vis dėlto ligoti vairuotojai savo ligų nenuslėps. Jei ligoninėje bus diagnozuoti sutrikimai, trukdantys vairuoti, informacija iškart bus perduodama į bendrą registrą.
„Sveikatos priežiūros įstaigos įtraukiamos į stebėseną. Gali būti situacija, kad vairuotojas negali dėl sveikatos problemų vairuoti, bet tokios informacijos tiesiog neturima. O dabar sveikatos priežiūros įstaigos informuos registrą. Dėl to įrašo asmens teisė vairuoti bus apribota arba net atimta“, – sakė jis.
Beje, planuojama kurti bendrą transporto priemonių registrą, prie jo turės galimybę prisijungti ir pareigūnai, ir vairuotojai, norintys pasitikrinti transporto priemonę prieš perkant.
Registre bus vairuotojų sveikatos duomenys, transporto priemonių rida, kaupiami transporto priemonių ekspertizių ir techninių apžiūrų duomenys.
Baus automobilio savininką
„Dar viena įdomi ir diskutuotina nuostata, bet, manau, išlaikysime savo poziciją“, – taip ministras pristatė idėją nesugebėjus baudų išieškoti iš vairuotojų, įpareigoti jas sumokėti automobilio savininką.
Anot ministro, šiandien kai kurie vairuotojai piktnaudžiauja landomis ir išvengia bausmių. Vienas iš paplitusių modelių nurodo, kad automobilį vairavo užsienio pilietis, o jo surasti – neįmanoma.
„Siūlome įstatyme įtvirtinti savininko laidavimą. Jei savininkas duoda kitam vairuotojui transporto priemonę ir jei tas asmuo padaro pažeidimą ir nesumoka baudos, ją turi sumokėti savininkas“, – paaiškino ministras.
Anot D.Urbono, panaši sistema sėkmingai veikia Prancūzijoje.
„Dažniausiai kalbame apie asmenis, kurie nėra nuolatiniai Lietuvos gyventojai, užsienio piliečiai, neturintys konkrečios gyvenamosios vietos, – sakė D.Urbonas. – Jam surašomas protokolas, skiriama bauda, bet jei jis nesumoka baudos, pareiga ją sumokėti tenka savininkui.“