Po skaudžių žūčių ant bėgių svarsto, kaip padėti pėstiesiems pastebėti pavojus kelyje

Jeigu galvojate, kad susidūrimo su traukiniu galima išvengti bet kada pasitraukiant nuo geležinkelio bėgių, labai klystate. Staiga į geležinkelį įžengusį žmogų traukinio mašinistas pastebės, tačiau praktiškai neturės jokios galimybės išvengti susidūrimo – traukinio stabdymo kelias neprilygsta automobilio.
Geležinkelio pervaža "Amaliai"
Geležinkelio pervaža "Amaliai" / Aliaus Koroliovo/15min nuotr.

Tik vienas neatsargus žingsnis į geležinkelio pervažą ar ėjimas bėgiais su ausinuku ausyse, ir skaudaus eismo įvykio išvengti nepavyks. Nauji elektriniai traukiniai važiuoja itin tyliai ir juos išgirsti nebe taip lengva kaip anksčiau. Nors Lietuvoje incidentų geležinkelio pervažose pastaraisiais metais mažėja, tačiau neatsakingas 92 proc. Europos pėsčiųjų elgesys šalia bėgių bei paskutinės nelaimės Zokniuose ir Naujininkuose (Lietuvoje) verčia galvoti, kad visuomenė vis dar neturi savisaugos prie geležinkelių jausmo.

Muzikai geležinkeliuose vietos nėra

Muzika – didžiausia greta bėgių ir traukinių esančių žmonių grėsmė, bet raginimai priartėjus prie geležinkelio bėgių išjungti išmaniojo telefono muzikos grotuvą lieka neišgirsti.

„Mėginame visuomenę perspėti apie geležinkelio pervažose tykančias grėsmes, tačiau dažnai šie bandymai lieka neišgirsti. Prieš vieną iš pastarųjų tragiškų žūčių geležinkelyje buvome išplatinę informaciją apie klausomos muzikos keliamą grėsmę kertant geležinkelį, o po kelių dienų įvyko skaudi nelaimė“, – savisaugos jausmo trūkumą akcentuoja Lietuvos transporto saugos administracijos Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus specialistas Eimantas Alminas.

Pasak pašnekovo, muzikos klausymas artėjant ir esant prie geležinkelio bėgių – didžiulė problema visame pasaulyje. Tačiau 8 mln. gyventojų turintis ir kasdien su žūtimis dėl muzikos klausymosi susiduriantis Bankokas pasitelkė išmaniąsias technologijas – programėlę „Safe and sound“.

„Iš pirmo žvilgsnio įprastas muzikos grotuvas telefone iš tikrųjų yra tam, kad apsaugotų muzikos besiklausančius pėsčiuosius, kai jie prisiartina prie kelio ar geležinkelio bėgių. Naudodamas GPS signalą grotuvas automatiškai reaguoja į situacijas, kai pėsčiasis priartėja prie judraus kelio ar geležinkelio bėgių ir tuo pat metu yra pritildoma muzika, kad būtų galima gerai girdėti artėjančius automobilius ar atvažiuojantį traukinį“, – sako E.Alminas.

Anot jo, visame Tailande programėle naudojasi 150 tūkst. žmonių ir tai tikrai gana veiksminga priemonė mažinant incidentų skaičių, kai bėgius kertantys pėstieji negirdi atvykstančio traukinio ar neatkreipia dėmesio į jį.

Karolinos Stažytės nuotr./Geležinkelis. Asociatyvi nuotr.
Karolinos Stažytės nuotr./Geležinkelis. Asociatyvi nuotr.

Reikia modernesnių ženklų?

Tiek Lietuvoje, tiek kitose Europos šalyse paplitę įspėjamieji ženklai, kurie taip pat atlieka ir prevencijos funkciją. Visgi geležinkelių bėgių ženklai (kaip ir kelių) tapo įprasta aplinkos dalimi, jų siunčiama žinutė ar net patys ženklai dažnai tikslingai ar netikslingai ignoruojami.

„Didžiosios Britanijos saugos institucijos teigia, kad 75 proc. britų vairuotojų stebi išaugusią tendenciją, kad pėstieji tiesiog žengia į kelią žvelgdami į savo mobiliuosius telefonus. Todėl, pavyzdžiui, Vokietija po vieno tragiško įvykio įrengė perspėjančias juostas žvelgiantiems žemyn traukinių keleiviams, t. y. tiems, kurie naudojasi telefonais. Įdomu tai, kad artėjant traukiniui jos pradeda žybsėti ir taip perspėja apie tykantį pavojų“, – naujovę pristato ekspertas.

Panaši praktika pradėta taikyti Belgijoje, Olandijoje, taip pat Australijoje. Dar prie perėjų įrengiami garso varpeliai, iš anksto atkreipiantys pėsčiųjų dėmesį. Tai nepanaikina incidento grėsmės, tačiau prisideda prie tragiškų incidentų mažinimo prevencijos.

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros docentas, asocijuotasis profesorius Vidas Žuraulis neabejoja, kad išmaniųjų technologijų kūrėjai taip pat galėtų įsijungti į šios problemos sprendimą (svarbiausia – nepavėluoti).

„Perspėjančios juostos, manyčiau, būtų puikus sprendimas, veikiantis ne tik tiesiogiai, bet ir prevenciškai. Tokias perėjas būtų galima įrengti ir šalia mokyklų esančiose pėsčiųjų perėjose – ten, kur daug jaunimo, įnikusio į išmaniuosius įrenginius“, – sako V.Žuraulis.

Pašnekovo teigimu, netolimoje ateityje turėtų atsirasti komunikacijos tarp kelio / gatvės infrastruktūros objektų, pavyzdžiui, pėsčiųjų perėjos ir išmaniojo įrenginio, t. y. priartėjus prie perėjos įrenginys įspėtų, kad reikia atitraukti dėmesį nuo jo į realią aplinką arba bent jau per ausinuką grojama muzika pritiltų ar visiškai išsijungtų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis