Seimo pirmininko V.Pranckiečio sudarytoje darbo grupėje – 12 narių: Seimo nariai Tomas Tomilinas (grupės vadovas), Aušrinė Armonaitė, Aurimas Gaidžiūnas, Naglis Puteikis, Lietuvos pėsčiųjų asociacijos prezidentas Silvestras Dikčius, Lietuvos dviratininkų bendrijos atstovai Justas Ingelevičius, Linas Vainius ir Eduardas Kriščiūnas, pats peticijos autorius Marius Kučinskas, SĮ „Susisiekimo paslaugos“ skyriaus vadovas Antonas Nikitinas, Lietuvos dviračių sporto federacijos viceprezidentas Gintautas Umaras, UAB „Baltic Cycle“ vadovas Frankas Wurftas.
Iki liepos 12 d. jie nuspręs, ar reikia keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą ir suteikti dviratininkams daugiau laisvės.
Susisiekimo ministerijos, Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis jau anksčiau yra pasisakęs, kad nuo 2014 m. reikalavimai ir dieną dviratininkams vilkėti liemenes arba važiuoti įsijungus žibintą atsirado ne veltui. Nes, daugėjant dviratininkų, juos pastebėti kitiems eismo dalyviams darosi sudėtinga. Kol dviračių takų infrastruktūra nėra tobula, tol reikia imtis kitų saugumo priemonių.
Pakeitimai – tik šviesiu paros metu
Pasak Mariaus Kučinsko, jo projekte siūlymas atšaukti privalomas liemenes ir žibintus dviratininkams galiotų tik dienos metu. Sutemus reikalavimai lieka tie patys. Važiuodamas važiuojamąja dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Plačiau apie reikalavimus dviratininkams skaitykite čia.
Dviratininkų važiavimas per perėjas: koks avaringumas?
M.Kučinskas taip pat siūlo įteisinti važiavimą dviračiu per pėsčiųjų perėjas. Iki šiol nenulipus nuo dviračio kirsti perėjas leidžia tik dviračių juostos žymėjimas kvadratais (nuotrauka viršuje).
Peticijoje parašyta: „Dviratininkas, važiuodamas per nereguliuojamas pėsčiųjų perėjas, pirmumo neturi“ (taip pat kaip važiuodamas per nereguliuojamą dviračių pervažą).
Tai įpareigoja dviratininką praleisti automobilius ir tik tada jis turi teisę įvažiuoti į perėją. Tai išsprendžia neapibrėžtumo problemą, kas liks kaltas avarijos metu (kitaip tariant – dviratininkas – red. past.).
M.Kučinskas teismų paprašė (pateikiamas ilgas sąrašas – red. past.) parengti statistiką, kiek į avarijas pateko dviratininkų dėl to, kad važiavo per pėsčiųjų perėją (o ne per dviračių pervažą, pažymėtą kvadratais). Statistiniai duomenys, pasak M.Kučinsko, teismuose buvo gaunami rankiniu būdu peržiūrint kiekvieną bylą, jos aplinkybes.
Prašyme buvo nurodyta, kad laiko intervalą teismai gali pasirinkti patys. Pvz., įvertinę savo darbo sąnaudas. Tuose 10-tyje teismų, kurie pateikė atsakymus, 2017–2018 m. nebuvo rasta nė vienos avarijos, per kurią dviratininkas būtų važiavęs per perėjas.
Tiesa, M.Kučinsko prašymą įvykdė ne visi teismai. Tačiau gautų atsakymų pakanka daryti išvadą, kad dviratininkų, važiuojančių per perėjas, avaringumas labai mažas arba jo nėra.
Liemenės ir žibintai dienos metu: užsienio praktika
M.Kučinskas taip pat kreipėsi ir į Seimo Informacijos bei komunikacijos departamento Tyrimų skyrių. 2018 m. lapkritį paprašė atlikti tyrimą „Dviračių eismo reguliavimas ir saugos reikalavimai Europos Sąjungos valstybėse narėse“. Kitaip tariant, pasidomėjo tarptautine praktika.
Tyrimo duomenimis, liemenės arba žibintai dienos metu nėra privalomi
Vokietijoje, Danijoje, Švedijoje, Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje, Estijoje, Latvijoje.
Tiesa, Vokietijoje liemenė rekomenduojama, o Jungtinėje Karalystėje rekomenduojama būti apsirengus šviesių spalvų, arba šviesą atspindinčius drabužius. Tai – tik rekomendacinio pobūdžio dalykas, jis nėra privalomas.
Važiavimas per pėsčiųjų perėjas užsienyje
Ta pačia proga Seimo Informacijos ir komunikacijos departamento Tyrimų skyrius surinko duomenis apie dviratininkų galimybes važiuoti nenulipus nuo dviračio Vokietijoje, Švedijoje, Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje, Estijoje, Latvijoje.
Nustatyta, kad per pėsčiųjų perėjas teisės aktai nedraudžia važiuoti dviračiu Vokietijoje, Latvijoje, Jungtinėje Karalystėje, Estijoje.
Vokietijoje Kelių eismo taisyklės tiesiogiai nedraudžia dviratininkams važiuoti per pėsčiųjų perėją. Tačiau, kirsdami važiuojamąją kelio dalį pėsčiųjų perėja, pirmenybę prieš motorinių transporto priemonių vairuotojus turi tik pėstieji. O dviratininkai pirmenybę įgyja tik nulipę ir vesdami dviratį, nes tada traktuojami kaip pėstieji.
Jungtinėje Karalystėje reikalavimas varytis dviratį per pėsčiųjų perėjas yra tik rekomendacinio pobūdžio.
Estijoje dviratininkai, kirsdami kelio važiuojamąją dalį pėsčiųjų perėja, neturi sukelti pavojaus pėstiesiems ir pasirinkti saugų greitį. Latvijoje dviratininkams taip pat leidžiama kirsti važiuojamąją kelio dalį per pėsčiųjų perėjas, netrukdant pėstiesiems ir sumažinus greitį.