Saugos diržai priešpriešinio smūgio metu išsitempia ir sugeria dalį energijos, tačiau ši diržų deformacija yra negrįžtama. Tad po avarijos būtina pakeisti automobilio saugos diržus, įskaitant įtempiklius. Vienintelis būdas tai sužinoti – patikrinti ir esant reikalui pakeisti, kad kelionės būtų kuo saugesnės.
Saugos diržai kiekvienoje sėdimoje vietoje ir oro pagalvės yra būtiniausios saugos priemonės.
Nuo 1959 metų, kai pasirodė pirmasis pasaulyje automobilis su mums įprastais trijų taškų saugos diržais, ši sistema buvo gerokai patobulinta – atsirado inerciniai arba pirotechniniai įtempikliai (susidūrimo atveju įtempiantys saugos diržą pakankama jėga, kad vairuotojas ar keleivis būtų tinkamiausioje padėtyje, prispaustas prie sėdynės), jėgos ribotuvai, reguliuojamo aukščio tvirtinimo taškai. Gamintojai ieškojo medžiagų, kad saugos diržai būtų labai tvirti, bet ir šiek tiek elastingi, sugeriantys dalį smūgio energijos.
Saugos diržai kiekvienoje sėdimoje vietoje ir oro pagalvės yra būtiniausios saugos priemonės – turite žinoti, kad oro pagalvės efektyviausios tada, kai eismo įvykio metu veikia kartu su saugos diržais.
Pasak automobilių technines ekspertizes atliekančios bendrovės eksperto Dainoto Ragelio, techninės apžiūros metu žiūrima, kad tinkamai veiktų saugos diržų sagtys, kad patraukus diržą suveiktų jo eigą blokuojantys fiksatoriai, tada tikrinama paties diržo būklė, kad jis būtų nepažeistas, neįpjautas, nesusiūtas. Taip pat žiūrima ar saugos, diržai tinka tai transporto priemonei (pagal jos gamybos metus). Diržo veikimas ir būklė yra svarbiausi patikros dalykai.
Dainotas Ragelis sako, kad nemažai informacijos atskleidžia ir ant diržo ar jo sagties esantis žymėjimas, daug pasakantis apie diržo konstrukciją.
Lietuvos techninių apžiūrų įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis 2020 m. apžiūrų metu netvarkingus saugos diržus turėjo 1,87 proc. automobilių. 2021 m. tokių automobilių dalis buvo didesnė –2,05 proc.
Tinkamas remontas, o ne imitacija
Jeigu susidūrimo metu saugos diržą veikia stipri apkrova, reikia pakeisti visą saugos diržą. Jį reikia pakeisti ir tada, jei yra nusidėvėjimo arba pažeidimo požymių. Todėl perkant naudotą automobilį, reikia pasidomėti jo istorija – jei automobilis buvo daužtas, būtinai turi būti patikrinta saugos įranga. Saugos sistemas sudarantys komponentai yra brangūs, ypač naujos oro pagalvės, bet tai ne tas atvejis, kai reikia taupyti – juk kalbama apie tai, kas efektyviai saugo jūsų gyvybę.
Šiuolaikiniai diržai turi pirotechninius įtempiklius, kuriuos aktyvuoja įvairiose automobilio vietose esantys susidūrimo jutikliai (prireikus aktyvuojantys ir oro pagalves). Susidūrimo metu pirotechninis įtempiklis sutrumpina diržą, kad vairuotojas ar keleivis nepasislinktų ar neišsinertų iš diržo.
Saugos pagalvių ir diržų remontu bei keitimu užsiimančio automobilių serviso vadovas Aleksandras Šmitas, šioje srityje dirbantis daugiau nei 20 metų, sako, kad norint sužinoti, ar pirotechninis įtempiklis buvo iššovęs, tereikia visiškai ištraukti diržo juostą ir apžiūrėti abi puses. Jei matosi, kad kai kurios diržo vietos apdegusios, tarsi kas jas būtų prisvilinęs karštu lygintuvu, vadinasi, pirotechniniai įtempikliai buvo iššovę. Tada jau reikia žiūrėti kaip saugos diržas buvo suremontuotas ar remonto metu nebuvo taupoma.
Jei įtempikliai yra suveikę, jie turi būti tinkamai suremontuoti, kad vėl galėtų atlikti savo funkcijas.
„Pirotechniniai įtempikliai padeda išlaikyti saugų atstumą tarp žmogaus ir saugos pagalvės, jie labai patikimai laiko žmogų sėdynėje, kai automobilis verčiasi, stipraus smūgio metu neleidžia išsinerti iš diržų, jei vairuotojas ar keleivis apsirengęs storais šiltais rūbais ir tarp diržo ir kūno yra didesnis atstumas. Todėl jei įtempikliai yra suveikę, jie turi būti tinkamai suremontuoti, kad vėl galėtų atlikti savo funkcijas. Suremontavę diržus ar saugos pagalves, mes klientui išrašome pažymą, kurioje atsispindi, kas buvo remontuota. Tokia pažyma – kaip garantija, kad reikiamu metu viskas tinkamai suveiks“,- teigia ekspertas.