Praėjusį rugsėjį šalies didmiesčiuose buvo fiksuotas didžiausias autoavarijų skaičius – 11 proc. daugiau nei metų vidurkis. Ekspertai turi keletą patarimų, ką svarbu žinoti vairuotojams rudenį, norintiems sumažinti nelaimių skaičių keliuose.
Saugus eismas ir geras matomumas
Oro sąlygoms toliau tik prastėjant, vairuotojai turėtų susirūpinti, kaip išvengti susidūrimų su kitais kelių eismo dalyviais. Anot draudimo eksperto, svarbiausia yra geras matomumas bei susikaupimas ir pagarba vieni kitiems keliuose.
„Vairuotojai palaipsniui pripranta prie daugelio eismo sąlygų, tačiau rugsėjo bei spalio mėnesiai išsiskiria tuo, kad ima vis anksčiau temti, matomumas vis prastėja. Būtent šiuos du mėnesius eismo įvykių yra kur kas daugiau, lyginant su kitais metų mėnesiais, todėl vairuotojai turėtų būti itin atidūs“, – sako „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas Artūras Juodeikis.
Anot jo, svarbu stebėti tiek pėsčiuosius, tiek ir kitus automobilius keliuose.
„Rudenį visi grįžta į mokyklas, darbus, eismo yra kur kas daugiau tiek kelyje, tiek ir šaligatviuose, iš kur netikėtai gali pasirodyti pėstieji. Todėl visapusiškas kokybiškas matomumas yra labai svarbus. Jei blogai veikia automobilio apšvietimo sistema, iš vidaus rasoja žibintų gaubtai, prastos lemputės – visa tai sąlygoja prastą matomumą, o tuo pačiu ir galimus eismo įvykius“, – dėmesį atkreipia A. Juodeikis.
Kaip pasakoja ekspertas, kiekvienas jau šiandien turėtų susirūpinti žibintais.
„Jiems nuolat reikia skirti didesnį dėmesį, juos valyti – rudenį kelias dažnai būna šlapias, todėl greičiau užsiteršia ir žibintai. Gerai sureguliuotos lempos padės ne tik vairuotojui, bet ir kitiems eismo dalyviams, nes jų neapakins netinkamai nureguliuoti žibintai“, – sako ekspertas.
Slidūs lapai – lyg ledas žiemą
Artūras Juodeikis atkreipia dėmesį, kad, ypač rudenį, kai eismo įvykių yra daugiau, svarbu būti supratingiems, neskubėti ir atidžiai stebėti visus eismo dalyvius aplink, būti pakantesniems vieni kitiems. Keliaujant rudenį svarbu atminti, kad manevrai bei greitis, kurie yra saugūs vasaros laikotarpiu, dažnai gali tapti pavojingesni esant slidžiam nuo lapų keliui.
„Rudenį kasryt pamatysime vis daugiau nukritusių medžių lapų, o jie ant šlapios kelio dangos veikia taip pat, kaip ir ledukas. Tik atėjus žiemai, rudenį jau esame šiek tiek pripratę prie prastesnių oro bei eismo sąlygų, o rudenį, po sausų kelių vasarą, nukritę lapai yra itin pavojingi. Ant jų gali paslysti tiek pėstieji, tiek ir vairuotojai sunkiau suvaldyti transporto priemonę, todėl svarbu apskaičiuoti stabdymo kelią, pasilikti jį ilgesnį ir laikytis didesnių atstumų nuo kitų automobilių“, – apie dar vieną svarbų aspektą kalba A. Juodeikis.
Anot jo, šlapia kelio danga pavojinga dar ir tuo, kad atspindi šviesą, dėl ko dažnai būna kur kas sudėtingiau saugiai vairuoti, nes aplink yra daug šviesų, kurios akina. Ypač – jei dar tvarkomi keliai, yra papildomų kelio ženklų, apsauginių stulpelių, eismas intensyvesnis – dar viena priežastis, kodėl svarbu laikytis saugaus didesnio atstumo nuo kitų eismo dalyvių, sulėtinti greitį.
„Rudenį svarbu papildomai atkreipti dėmesį ryte, pasidomėti, ar naktį nebuvo neigiamos temperatūros – tai būdinga vėlyvesniam rudeniui. Jei naktį buvo šalčio – dalis kelio, nepaisant dieną pakilusios temperatūros, gali išlikti slidi: tiltai, viadukai, saulės neapšviesti keliai, apsupti miško ar aukštų namų. Ten yra kur kas didesnė tikimybė, jog kelias bus slidus“, – sako „Lietuvos draudimo“ atstovas.
Atidumas kelyje ir atšvaitų svarba
Galiausiai draudimo ekspertas išskiria atidumą tamsiuoju paros metu.
„Žinoma, kad atidumas vairuojant yra svarbus visais metų laikais, tačiau itin svarbus tamsiu paros metu, nes tada kliūtis, esančias keliuose, pastebime daug arčiau nei dienos metu. Tai reiškia, kad stabdymo kelias yra kur kas trumpesnis ir didesnė tikimybė padaryti avariją.
Labai norisi atkreipti dėmesį ir į pėsčiuosius kelių eismo dalyvius. Pastebime, kad paskutiniu metu labai nedaug kas užsisega atšvaitus, todėl yra sunkiai pastebi kelyje. Tačiau teisingai užsegti atšvaitai yra gyvybiškai svarbūs, todėl juos naudoti yra būtina“, – sako Artūras Juodeikis.
Jis vairuotojams taip pat primena, kad jokių būdu sėdint už vairo negalima naudotis mobiliaisiais telefonais.
„Nors to daryti negalima, tačiau keliuose pastebimos visai kitos tendencijos ir jos yra tikrai liūdinančios. Todėl tai dar kartą norisi akcentuoti. Taip pat rekomenduočiau susimažinti mobiliojo telefono ekrano šviesos intensyvumą. Įrenginiai dažnai kabo prieš akis ant vėdinimo grotelių, o staiga užsidegus telefonui – gali apakinti vairuotoją, jei keliaujama tamsoje ar prieblandoje, kas būdinga būtent rudens sezonui. Po staigaus šviesos pliūpsnio matomumas dar labiau suprastėja, nes akims reikia vėl priprasti prie įprastos šviesos ir kyla didelė rizika patekti į eismo įvykį, susidūrus tiek su kitu automobiliu, tiek su pėsčiaisiais ar žvėrimis keliuose, kurių dabar itin daug“, – pažymi ekspertas.